miercuri, 19 ianuarie 2022

Pisica de Marie-Louise von Franz

 

Munca creativă este de obicei precedată de o perioadă de depresie, de vid, de blocare. Cu cât această stare se prelungeşte, cu atât se poate presupune că în inconştient se acumulează mai multă energie. Pentru ca un rezultat important să apară, e nevoie de această perioadă în care în conştient nu se întâmplă nimic.

În linii mari, alcoolismul este ca uzat de o problemă de dragoste, de partener, de eros. În cazul femeilor alcoolice, în general, se poate vorbi despre o problemă legată de bărbat, iar în cel al bărbaţi lor, despre o problemă legată de anima, de eros, de femeie. Relaţia lor cu anima nu funcţionează bine, ei nu sunt în contact cu anima lor. Şi la femeile alcoolice e invers, contactul cu animusul lor e insuficient. Drumul spre inconştient fiind blocat, apare nevoia unei experienţe extatice religioase, iar neîmplinirea ei conduce la alcoolism şi la droguri. De regulă, adicţia ascunde în fundal aspiraţia spre o stre extatică, deoarece viaţa e tristă, absurdă şi plictisitoare. Serviciul îl plictiseşte ori acasă are parte de o atmosferă rece şi neplăcută. Şi atunci tânjeşte după o stare extatică. Această uscăciune nu se datorează însă doar circumstanţelor exterioare, uneori se află chiar în individ. Sunt cazuri în care persoanele nu aveau acces la propriile lor emoţii. Altfel spus, erau rigide, închise într-o atitudine raţională din care nu puteau ieşi şi nu se puteau exprima.

Corabia navighează pe apele inconştientului. Apa este, de regulă, un simbol al inconştientului colectiv, deci corabia simbolizează tot ceea ce ne menţine la suprafaţă şi ne permite să nu fim înghiţiţi de inconştient. Orice filozofie, orice învăţătură religioasă sau tradiţie culturală sunt pentru noi o corabie, un vas protector. Dacă pătrundem în inconştient fără să fim pregătiţi, ne scufundăm.

A aduce pe lume un copil nu reprezintă pentru creştini o problemă religioasă. Naşterea e socotită un act profan în afara religiei. O atare atitudine sustrage perioadei prenatale din viaţa femeii întreaga ei profunzime psihologică şi importanţă. E privită drept un fapt banal, biologic, chiar şi de către femeile moderne.

Pentru copil, nu e bine să vină pe lume în aceste condiţii. Nu e primit aşa cum ar trebui. Mai mult decât atât, când analizezi femei însărcinate, îţi dai seama că inconştientul lor acordă sarcinii o valoare importantă, arhetipală, chiar numinoasă. Şi femeile însărcinate au o relaţie importantă cu moartea, cu lumea arhetipală, au vise misterioase despre originea omului sugerând reîncarnarea spiritelor strămoşeşti. Toate aceste vise arată că există mistere, mistere psihologice şi poate arhetipale, realizări lăuntrice legate de naştere, de care, în cultura noastră, multe femei sunt private. Această situaţie se datorează tradiţiei noastre patriarhale şi faptului că imaginea femeii a fost lipsită de jumătatea sa inferioară, biologică şi naturală.

Pisica creează o punte între bine şi rău, întrucât le cunoaşte pe amândouă. Ea joacă un rol de mijlocitoare între aceste două extreme, precum şi între lumea interioară şi cea exterioară, între Dumnezeu sau puterile supranaturale şi om. Pentru că are acces în ambele sfere şi se simte în fiecare dintre ele în largul ei, pisica ne poate transmite înţelepciunea ei profetică şi ne poate învăţa cum să menţinem echilibrul între aceste valori conflictuale. Ca simbol al conştienţei, pisica reprezintă o entitate psihică ce cunoaşte drumul - cu condiţia să avem încredere în ea, să o onorăm şi să o urmăm acolo unde ne călăuzeşte ea.

Femeile dependente, cele care sunt ataşate cu prea mult devotament câinesc de bărbaţii şi de copiii lor, visează deseori pisici; acestora le lipsește comportamentul pisicii. O pisică ştie întotdeauna ce vrea, face ce vrea şi merge pe drumul ei. Apare în momentul în care vrea să mănânce şi atunci se arată foarte afectuoasă. Dar când vrea să plece, miorlăie, şi trebuie să o lăsaţi să iasă. E o cruzime să ţii o pisică închisă, pentru că are nevoie de independenţă, are nevoie să se plimbe şi să-şi ducă viaţa ei. Dacă pisicile se reîntorc la viaţa sălbatică şi se înmulţesc, sunt periculoase. Când. sunt în număr mare, sunt distructive. Acest aspect negativ al pisicii înclină puternic în sensul persecuţiei pisicilor ca vrăjitoare. ·

Pădurea este îndeobşte asociată cu vegetaţia. Aşa cum remarcă Jung în eseul despre Mercur, vegetaţia este o formă de viaţă care ia naştere spontan  din natura anorganică şi se hrăneşte cu ea. Este prima formă de viaţă şi simbolizează, de regulă, zona vegetativă a psihicului, în care procesele psihice se întrepătrund cu cele fizice, zonă pe care o numim psihosomatică; manifestări le ei nu sunt nici pur psihice, nici pur fizice. Este un domeniu intermediar încă neîndeajuns explorat. Te afunzi în corpul tău şi te mulţumeşti să vegetezi.

Putem spune că pânza albă de in este o ţesătură ce aparţi ne spiritului, e legată de lumea spirituală. Acest lucru e subliniat de accentul pus pe transparenţa şi pe fineţea ei. De in sunt legate cu precădere spiritele feminine, aşa încât am putea considera că inul aparţi ne zeiţei-mame.

Inul este în relaţie cu soarta, cu destinul şi cu femininul. Contrar lânii, care este un produs  animal, inul e vegetal. Aceasta subliniază puritatea lui. Pitagoricienii, de exemplu, nu se îmbrăcau decât în haine de in, nu purtau nimic din lână. Inul este permeabil, poţi să transmiţi prin el o boală sau poţi să vindeci un bolnav. Aceasta înseamnă că ceea ce este foarte pur este, totodată, foarte lesne de contaminat.

Dacă am fi stat de vorbă cu reprezentanţii Inchiziţiei, ei ar fi susţinut cu siguranţă că o femeie trebuie să fie pură, să fie castă, să se supună bărbatului – ideal absolut şi inuman - şi că femeia care nu corespunde acestui model e o vrăjitoare. Aceasta demonstrează deopotrivă că o asemenea fantasmă, o fantasmă atât de exaltată a purităţii, cu cât e întreţinută mai mult, cu atât creşte primejdia de a fi contaminată de diavol, de moarte şi de rău. Fantasma purităţii nu aparţine în exclusivitate bisericii creştine medievale. Exista, spre exemplu, în clasele aristocrate engleze şi anglo-saxone ale secolului al XIX-iea, acel ideal feminine de „ lady". O „ lady" nu înjura şi nu se înfuria, ignora chiar că are un pântec şi un sex. Nu vorbea despre asemenea lucruri; cuvântul „pântec" era proscris, o „ lady" nu folosea un asemenea cuvânt etc. Acesta este inul. Este o fantasmă masculină a animei care devine foarte neplăcută atunci când femeile sunt obligate să i se conformeze. Multe dintre noi am mai fost educate în ideea de a fi nişte „doamne", ceea ce e un lucru cât se poate de deprimant.

Orice ţesătură poate fi prin ea însăşi un tipar. În germană există expresia „urzeala destinului".

Vorbim despre „firul destinului" sau ,,firul vieţii": ce ar putea însemna în termeni psihologici acest lucru? Erosul ţese relaţii între noi şi ceilalţi, dar aceste relaţii pot fi deopotrivă interioare. „Relaţie" e un cuvânt adecvat, exprimă foarte bine aceste legături. Vorbim, de pildă, despre o reţea de asociaţii în care toate am plificările unui arhetip formează o ţesătură. Ele sunt legate fiecare una de alta şi sunt întreţesute. De aceea, Jung spune că toate arhetipurile sunt contaminate. În latină, contaminare înseamnă „a întreţese". Procesele noastre mentale sunt deci un fel de ţesătură, o ţesătură de asociaţii. Procesele afective sunt şi ele o ţesătură. Stabilim legături cu ceilalţi, mai a les prin fantasmele noastre. Ţesutul e în mod special legat de lucrarea fanteziei, care este, la rândul ei, un mod de a crea asociaţii şi de a stabili relaţii. Fantezia creatoare este o ţesătură. Când efectuaţi o imaginaţie activă, ţeseţi o pânză şi aceasta e legată de destin, întrucât fantasmele inconştiente sunt cele ce ţes destinul oamenilor.

Pânza destinului nostru este cu adevărat lucrarea fantasmelor noastre inconştiente. Se poate observa acest lucru, de pildă, când persoanele în analiză se plâng că nu au niciodată noroc: întâlnesc persoana nepotrivită, ajung în situaţii dificile şi fac alegeri proaste. Dacă cercetaţi mai adânc, descoperiţi că aceste persoane îşi repetă neîncetat în sinea lor: „Ştiam eu că o să se termine prost, o ştiam." Animusul sau anima lor au tors deja fantasma lipsei de noroc şi a soartei de-a pururea potrivnice. E ca un fel de blestem, un destin care le împinge să facă totul pe dos. Când trec de la o situaţie proastă la alta, acest gen de persoane au întotdeauna înlăuntrul lor acelaşi simţământ de zădărnicie: „Ştiam că va fi aşa. Cu mine nu ar putea fi altfel, aşa va fi mereu." Dacă reuşiţi să extrageţi din fundul minţii lor o astfel de fantezie distructivă şi să o faceţi să devină conştientă, veţi putea câteodată să îndepărtaţi blestemul şi să rupeţi lanţul nenorocului. Ţesutul are aşadar de-a face cu fantasmele inconştiente care ne influenţează şi ne sugestionează. Şi acest lucru se aplică la toate amplificările pe care le-am făcut.

Anima şi corpul feminin nu au nicio valoare dacă bărbatul le consideră drept carne moartă bună de consum. Un bărbat care o tratează pe fe­meie ca pe o bucată de carne nu va ajunge să-şi întâlnească anima.

În limbaj psihologic, ataşamentul este o fascinaţie inconştientă care te face să-ţi pierzi libertatea de alegere, întrucât, în anumite împrejurări, te poţi ataşa de lucrurile cele mai ciudate şi doar atunci poţi pricepe înţelesul profund a ceea ce poate face anima.

Dacă împăratul nu are nevastă, aceasta înseamnăcă el poate să aibă cele mai minunate fantezii cu putinţă, dar nu va fi în stare să le ducă la îndeplinire. Femininul e ceea ce permite exteriorizarea lor, la fel cum bărbatul e cel care depune sămânţa copilului, dar femeia e cea care îl poartă şi îl aduce pe lume. Deci, dacă anima unui bărbat e moartă, dacă el nu e conectat la feminitatea sa lăuntrică, nu va fi în stare să-şi ducă la îndeplinire planurile, oricât de idealist ar fi şi oricât de minunate ar fi proiectele sale de reformă mondială.

Când un bărbat şi-a dezvoltat relaţia cu anima sa, el va fi capabil să discearnă ocaziile de a-şi pune idealurile în practică, pentru că e legat personal de realitate. Nu vede doar grupurile, vede şi persoanele, vede cu cine are de-a face. Nu se pot realiza lucruri decât prin indivizi, nu prin comitete şi articole de jurnal. Aceasta înseamnă a-şi dezvolta latura feminină, iar cel ce o face va avea fantasma. potrivită. Va remarca ocaziile concrete care vor putea da naştere unor relaţii personale.

Jung spunea întotdeauna că bărbaţii sunt cei care cred în instituţia căsătoriei, nu femeile. Femeile se îndoiesc tot timpul de căsătoria lor, pentru că, în realitate, ele sunt pasionate doar de relaţia de cuplu, asta e ceea ce îşi doresc. Bărbaţii au deseori o idee foarte senti mentală despre căsătorie: chiar dacă nu se înţeleg deloc cu soţiile lor, sunt soţiile lor. Am observat acest lucru într-unul din acele cazuri tragice în care un bărbat însurat cu o femeie complet nepotrivită pentru el se îndrăgosteşte de o alta, cu care se potriveşte mai bine. Dar după aceea, e cuprins de acest gen de sentiment: „Nevasta mea e nevasta mea, nu pot să divorţez de ea." Chiar dacă nu au copii. Are un fel de loialitate de câine, din obişnuinţă. Am cu noscut un bărbat care s-a dus de zece ori la avocat să discute în amănunt procedura de divorţ, dar nu putea să-i vorbească nevestei sale despre asta, era cuprins de panică. A şovăit aşa vreo cincisprezece ani . Nu se mai iubeau. Şi nici nu se putea spune că el ar fi nutrit încă o dragoste secretă pentru ea. Era pur şi simplu o formă de ataşament canin şi de sentimentalism. „Din punct de vedere social divorţul e ruşinos, nu se face să divorţezi." Aceasta e tot o formă de ataşament, un ataşament de vechile principii. Femeile sunt mai aventuroase în acest domeniu. Ele pot iubi instituţia căsătoriei doar dacă sunt fericite cu bărbatul lor. Dacă nu sunt, încep imediat să aibă fantasme neconvenţionale. Femeile renunţă mai uşor la consideraţiile legate de poziţia socială, de persona.

Patul e locul în care se desfăşoară toată viaţa noastră instinctivă - naşterea, sexul, moartea -, locul în care intrăm în contact cu instinctele noastre şi cu inconştientul. Când nu faci curat sub pat, se adună acolo straturi întregi de praf. De aceea, dedesubtul patului simbolizează de regulă locul unde vieţuiesc demonii inconştientului personal.

Bărbatul trebuie să sufere adoptând o atitudine feminine pasivă, mulţumindu-se să suporte situaţia, fără să se arunce în acţiune. Pentru un bărbat viril e foarte dificil să îndure lucrurile într-un mod pasiv, întrucât temperamentul său natural îl face să-şi spună: „Trebuie să fac ceva. Trebuie să ies din această situaţie. Mă voi bate. Unde e duşmanul meu? Vreau să-l înfrunt." Am observant că atunci când trebuie să-i spun unui bă rbat „ Ei bine, nu puteţ iface nimic, trebuie pur şi simplu să suportaţi conflictul", urmează mereu întrebarea: „Da, dar nu aş putea face ceva?" Îi răspund: „Nu puteţi face nimic, absolut nimic." E ceva foarte dificil pentru un bărbat, dar numai aşa îşi poate salva latura sa feminină.

Aceeaşi atitudine li se cere femeilor atunci când ele sunt chemate să-şi răscumpere propria feminitate. Animusul lor va reacţiona imediat spunând: „Ce am de făcut?", „Ce să fac?", în loc de a-şi recâştiga feminitatea prin suferinţă. Jung a mers până acolo încât a spus: „Când o femeie întreabă: «Ce pot să fac?» înseamnă că ea se află deja în animus, şi nu îi răspund. Acest lucru pare exagerat, dar există în el un oarecare adevăr. O femeie cuprinsă de o atitudine masculină vrea să acţioneze, să se bată, să facă ceva, ceea ce o îndepărtează de natura ei. De aceea, când e în joc răscumpărarea propriei sale feminităţi, femeia trebuie să înveţe să sufere, fără să se gândească tot timpul la ce e de făcut.

Când ne aplecăm prima oară asupra inconştientului, acesta ni se pare impenetrabil, un fel de nucă greu de spart. Nu-l putem pătrunde, nu pricepem tâlcul viselor; trebuie să-l despicăm pentru a ne tălmăci visele, şi ne vom simţi respinşi până în momentul în care vom reuşi să-l străpungem şi să descoperim că există în el un mesaj, ceva care ne hrăneşte. Constatăm deseori acest lucru în analiză. Persoanele care au trecut printr-o lungă depresie sau prin a lte probleme dificile şi care au întreprins înainte un alt gen de analiză sau nu a u fost niciodată în analiză, sunt derutate la început de metodele  jungiene. Noi le întrebăm: „Ce vise aveţi?" şi apoi începem să spargem nucile în care sunt închise simbolurile viselor lor; ele se miră că visele ar putea avea ceva de-a face cu depresia sau cu problemele lor conjugale, până când descoperă ele însele că inconştientul conţine cu adevărat un mesaj aducător de viaţă: din acel moment încep să înţeleagă că inconştientul îi poate ajuta. Spre exemplu, după şedinţa de analiză pleacă într-o stare mai bună: au venit deprimate şi nu au priceput încă mare lucru, dar acum se simt mai bine şi şi-au recăpătat speranţa. Au intrat în contact cu aspectul hrănitor al inconştientului, simbolizat de nucă şi de porumb, şi acest contact le-a revitalizat şi le-a dat încredere. Grâul reprezintă stadiul următor. Aspectul său transcendent de reînviere, aspectul spiritual şi transformant al grâului ar corespunde simbolic stadiului în care oamenii încep să realizeze că în inconştient există o spiritualitate numinoasă şi că visele nu se ocupă doar de problemele conjugale, profesionale sau sexuale.

Şi apoi, în mod neaşteptat, apare grăunţa de buruiană. Este o enantiodromie. La început, există un progres de la un element la altul, apoi apare deodată ceva fără nicio valoare. Buruiana e pusă în acelaşi rang cu celelalte grăunţe, ca şi cum ar urma să apară ceva şi mai preţios, dar în fond ea nu are nicio valoare. Însă, după sentimentul meu, ea ar trebui să aibă una, tocmai prin faptul că nu foloseşte la nimic. Dacă ne punem în locul ţăranilor români, această iarbă nu e bună la nimic, dar tocmai această netrebuinţă o face să fie preţioasă. În ce caz s-ar putea dovedi inutilitatea inconştientului valoroasă?

Am văzut că la început inconştientul e greu de pătruns, e greu de ajuns în miezul lui; apoi, te hrăneşte, iar mai târziu poţi să profiţi de luminile lui spirituale care îţi produc o anumită reînviere spirituală. Şi în cele din urmă, ajungi la experienţa inutilităţii inconştientului. Aceasta ar însemna că la acest stadiu trebuie să renunţi la ideea de a te servi de inconştient în folosul ego-ului tău. Este vorba de sacrificiul relaţiei cu inconştientul pentru a trage un profit. Acest stadiu apare destul de târziu într-o analiză, fiindcă fireşte, fiecare analizând învaţă mai întâi să intre în relaţie cu inconştientul pentru a putea să profite de luminile lui pentru a-şi vindeca nevroza, a primi indicaţii cu privire la problemele lui şi aşa mai departe. Dar după un lung contact cu inconştientul, vine ziua în care trebuie să renunţi la toate astea şi să nu mai tratezi inconştientul ca pe o mamă care îţi spune la fiecare pas ce să faci. Dacă vei continua să te gândeşti: „Nu pot să mă decid, mă voi adresa inconştientului", vei primi răspunsuri cât se poate de ambigue şi atunci îţi vei spune că inconştientul te-a trădat sau că te-a decepţionat.

Jung atrăgea atenţia persoanelor care fuseseră în analiză mai mult de zece sau cincisprezece ani, să nu persevereze în această direcţie, întrucât visele vor deveni tot mai dificile şi mai complicate. Această dificultate se datorează în parte faptului că inconştientul ar vrea să „înţarce" pacientul din atitudinea copil-mamă sau copil-părinţi pe care o are faţă de visele sale, aşteptându-le mereu acordul. Visele devin în acest caz nişte criptograme. Dar când ajungeţi să pătrundeţi tâlcul acestor vise aparent inutile, descoperiţi că ele au mai puţin de-a face cu lumina lăuntrică decât cu simplul fapt de a exista; ele nu îi mai învaţă pe oameni nici cunoaşterea interioară, nici cum să realizeze ceva, ci îi învaţă pur şi simplu să trăiască.

Divinul tinde spre întrupare, impulsul spre încarnare este inerent divinului. Dacă anima unui bărbat este încă proiectată pe o căprioară, o pisică sau un alt animal, ea are calităţi magice, dar e lipsită de calităţi omeneşti. Un bărbat a cărui anima este o pisică divină, o ursoaică sau o căprioară este îndrăgostit de o fantasmă, e victima unei fascinaţii, întrucât aceste animale sunt cu adevărat fascinante. Divinul e numinos, şi numinosul e întotdeauna fascinant. Ar însemna că acesta e copleşit, e fermecat de feminin, dar nu are o relaţie omenească cu el.

Un tânăr suferea de o nevroză compulsivă. Era fiul unui teolog, şi avusese o educaţie religioasă foarte represivă şi negativă. Avea tot soiul de obsesii şi simptome nevrotice şi era insomniac. Când nu putea să adoarmă executa următorul ritual: se băga în pat, spunea rugăciunea, stingea lumina, apoi făcea o tumbă într-un sens, şi pe urmă alta, în celălalt sens. Nu reuşea să adoarmă fără acest ritual. Compulsia îi arăta acestui tânăr că, de fapt, trebuie să abdice de la punctul lui de vedere actual, să-l răstoarne complet, apoi să-l inverseze din nou, şi astfel va fi vindecat.

Deşi sub forma ei concretă este negativă şi distructivă, orice manifestare compulsivă conţine în ea un mesaj simbolic. Dacă cineva se simte împins să se spele cu nervozitate pe mâini tot timpul înseamnă că, în realitate, el ar trebui să-şi cureţe felul său de a acţiona, dar la nivel psihologic, şi nu spălându-şi mâinile de zeci de ori pe zi până i se cojeşte pielea. Tumba tânărului de mai sus este un ritual absolut stupid şi morbid, însă ea exprimă ce ar trebui el să facă în plan psihologic. Trebuie să-şi schimbe de două ori punctul de vedere pentru a fi în stare să trăiască normal. Ar trebui, de exemplu, să meargă la început în sens contrar educaţiei creştine stricte a părinţilor săi, apoi să o reia la nivelul său personal regăsind acelaşi punct de vedere, dar într-un mod diferit. Atunci se va însănătoşi. Când întâlnim asemenea simptome compulsive, trebuie să ne întrebăm întotdeauna ce vor să spună ele în mod concret. În cazul acestui tânăr, indicau exact ce trebuia făcut.

Oamenii au tendinţa să regreseze. Când tinerii care au plecat de acasă revin în vizită instalându-se în oraşul lor natal, reluându-şi fostele activităţi şi regăsind anturajul de altădată, ei cad pradă unor regresii. Trecutul îi înhaţă şi ei nu au fermitatea sau curajul de a se împotrivi. Dar în unele situaţii trebuie să tai legătura cu trecutul şi să-ţi spui: „Am terminat cu toate astea."

vineri, 7 ianuarie 2022

Suntem extrem de iraționali și ușor manipulabili. De ce se întâmplă aceasta?

 

 De ce ați procurat anume acest smartphone? De ce ași comandat un anume fel de mâncare în restaurant? La ce preț v-ați vinde locuința?

Nouă ni se pare că deciziile pe care le luăm au un fundament logic și rațional, dar în majoritatea cazurilor nu este așa. Suntem extrem de iraționali și ușor manipulabili. De ce se întâmplă aceasta? Daniel Ariely dă răspuns la aceste întrebări în lucrarea sa ”Irațional în mod previzibil”. Există niște forțe ascunse care ne influențează deciziile.

Lecția 1. Adevărul despre relativitate

Totul este relativ, chiar și ceea ce nu poate fi. Iar relativitatea are un rol fundamental în luarea deciziilor. Să presupunem că avem trei oferte de abonament la revista ”The Economist”:

1) Abonament online de 175 lei,

2) Abonament pentru versiunea tipărită de 290 lei,

3) Abonament pentru versiunea online și tipărită de 290 lei.

Ariel a desfășurat un sondaj pe o sută de studenți de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts. Rezultatele au fost următoarele: 16 respondenți au ales prima variantă, varianta a doua nu a fost aleasă de niciun student, iar pentru a treia au optat majoritatea studenților - 84 de persoane. Apoi sondajul a fost repetat, de astă dată fiind exclusă varianta a doua. Cum a putut să influențeze această schimbare rezultatele sondajului? Doar nimeni nu alesese varianta a doua, totuși rezultatul a fost absolut diferit. 68 de studenți au ales prima variantă și 32 de persoane au ales abonamentul pentru versiunea tipărită și online a revistei. În cazul primei oferte, respondenții au ales preponderent varianta a treia deoarece credeau că prind o ofertă bună și economisesc bani. Dar când oferta pentru versiunea tipărită a dispărut, pentru majoritatea s-a dovedit logic să opteze pentru versiunea online a revistei.

Deci în procesul de luare a deciziilor creierul nostru este predispus să compare și analizeze informația apărută, dar o facem în modul cel mai leneș.

Comparația cu ceilalți. Întodeauna ne comparăm cu ceilalți: colegi de clasă, prieteni, cunoștințe și ne comparăm din punct de vedere al realizărilor. Dacă cei din jurul nostru sunt într-o situție mai precară, atunci ne simțim confortabil la nivelul la care suntem. Iată de ce este important să fii în preajma unor oameni care au realizări în viață.

Stabilirea prețului la produse sau servicii. De cele mai multe ori cumpărătorul nu are o reprezentare despre costul real al produsului sau serviciului, de aia se orientează după prețurile din magazin. Atunci când se lansează un produs nou pe piață, chiar dacă nu are un model de comparație, acesta poate fi inventat. Spre exemplu, apare un anunț publicitar despre o carte în sumă de 17 lei, adică contravaloarea unei cafele de la Starbucks. Astfel în schimbul unei cafele puteți să studiați ”Bazele investiției”. Oferta sună mai tentant când este expusă într-un mesaj cu caracter comparativ.

Shopping. Fiți atenți când procurați produse și accesorii scumpe. Să presupunem că procurați un costum în sumă de 1000 de lei. Astfel centurile și cravatele la prețul de 100 de lei din același magazin nu vi se vor părea atât de scumpe, dar prețul ar putea fi exagerat.

 Toate experimentele descrise mai sus vizează aspectele vizuale. În majoritatea timpului ne raportăm la percepția vizuală și suntem siguri că aceasta nu ne înșală. Dar după cum arată experimentele, practica demonstrează contrariul. Aceasta se întâmplă deoarece luăm decizii în modul cel mai leneș. Deci cum luăm decizii atunci când nu avem o reprezentare vizuală?

Într-un experiment s-a desfășurat un sodaj de opinie printre locuitorii diferitor țări. Respondenților li s-a cerut să răspundă la întrebarea dacă sunt dispuși să-și doneze organele după moarte. În câteva țări majoritatea participanților au răspuns ”da”, în altele – ”nu”. Spre exemplu în Austria, majoritatea respondenților (98%) au răspuns ”da”, iar în Germania răspunsul afirmativ a fost dat de 12 %. Desigur acest rezultat ar putea fi pus pe seama diferențele de educație, cultură, credință, situație politică din diverse zone geografice. Dar aici e vorba de două țări vecine, cu istorie și cultură comună, tradiții religioase și mentalitate asemănătoare. De ce răspunsul e atât de diferit? Răspunsul a fost influențat de felul în care a fost formulată întrebarea. În Germania, întrebarea era formulată în felul următor: ”Bifați mai jos dacă sunteți de acord să participați la programul de donare a orgnelor.” În Austria, întrebarea era: ”Bifați mai jos dacă NU sunteți de acord să participați la programul de donare a organelor”. Chestia e că respondenții din cele două țări au fost confuzi cu privire la formularea ciudată a întrebării. În definitiv, donarea propriilor organe nu este o decizie ușoară. Când sunteți încurcați și nu știți ce decizie să luați, atunci mai bine să alegeți răspunsul implicit. Ne este frică să greșim și groaza de a lua decizia corectă ne paralizează.

Lecția 2. Costul normele sociale. Există două lumi, cea în care guvernează normele sociale, și cealaltă bazată pe norme comerciale. Să presupunem că șeful nu vă achită salariul ci vă lovește prietenește pe umăr și vă laudă pentru treaba bine făcută. Ce ziceți? Cu siguranță veți fi indignat. Un alt exemplu, soacra va invitatat la cină, bucatele au fost extraordinare. După cină o întrebați cât trebuie să achitați. Ce atitudine va avea în această situație? Probabil nu veți primi o altă invitație. Normele sociale condiționează comportamentul în anumite situații: întâlnirile cu prietenii, susținerea apropiaților, solicitări de ajutor. În aceste contexte nu așteptăm recompense, ci o facem dezinteresat, în noi se trezește simțul altruist. În lumea bazată pe normele comerciale totul se întemeiază pe un calcul rece, fiecare așteaptă să primească partea sa. Ambele lumi au dreptul la existență până în momentul în care granița unei lumi nu intersectează granița celeilalte lumi. Odată ce regulile comerciale afectează relațiile interpersonale, atunci ultimele se deteriorează neiertător. Aceleași acțiuni vor produce rezultate diferite în cele două lumi. Concluzia: când o normă socială se lovește de o normă a pieței, norma socială dispare.

Să presupunem că vă rog să mă ajutați să schimb roata la automobil, probabil veți răspunde cererii mele fără vreun gând ascuns. Dar să presupunem că vă rog același lucru în schimbul unei sume de cinci lei, mai curând veți refuza sau veți negocia suma, cerând măcar 50 lei pentru acest serviciu. Ciudat, sunteți de acord să schimbați roata abolut gratis, dar nu în schimbul sumei de cinci lei. Acest lucru se întâmplă pentru că am confundat normele de comportament, ele contravin una față de alta.

 Lecția 3. Eroare amăgitoare a conceptului de cerere și ofertă.

De ce unele produse sunt mai scumpe decât altele? De ce cafeaua de la Starbucks este atât de scumpă? Unii găsesc explicația în materia primă costisitoare, ingredientele de calitate superioară sau regulile de cerere și ofertă. Idubitabil acești factori influențează stabilirea prețului, totuși e vorba de un proces mai complex, uneori chiar irațional. Există o așa numită tendință a consecvenței arbitrare, care se explică prin faptul că primele decizii luate ne vor influența alegerile viitoare. De exemplu, v-ați obișnuit să vă luați dimineața o cafea în sumă de 5 lei și nu sunteți dispus deloc să achitați 15 lei pentru o cafea de la altă cafenea. Acest preț este ancora dvs în funcție de care vă orientați. Dacă v-ați propus să vă procurați un automobil, primul preț pe care îl vedeți va reprezenta ancora dvs. Iată de ce în saloanele auto, în rândurile din față sunt prezentate automobilele de lux. Astfel încât când veți ajunge la automobilele ce corespund diapazonului dvs de preț, acestea să vi se pară accesibile.

Să revenim la cafea. Cum reușește Starbucks să atragă atât de mulți clienți când în preajmă poți găsi o cafea mai ieftină și poate chiar mai bună? Ariely afirmă că alegerile consumatorilor pot fi influențate chiar și în prezența ancorelor de preț, și anume, prin crearea impresiilor pozitive. Aceasta a făcut Starbucks, din start s-a poziționat drept o rețea de cafenele rafinate care promiteau impresii incomparabile. Starbucks este un privilegiu. De aia mulți sunt dispuși să achite un preț dublu pentru atmosfera de acolo.

Lecția 4. Contextul caracterului nostru

Noi credem că onestitatea este importantă. Totuși deseori întreprindem acțiuni neoneste. S-a desfășurat un experiment la nivel internațional care a demonstrat că toți recurg la minciună indiferent de cultură, religie, origini. Toți mint câte puțin, nu se întâmplă astfel ca într-o țară să locuiască cei mai mincinoși oameni. Interesant este faptul că dacă pentru minciună se oferă o recompensă mai mare, frecvența minciunii nu crește. Aceasta se explică prin faptul că oamenii păstrează un anumit nivel de onestitate pentru că țin la reputația proprie. Cred că o minciună nevinovată nu-i face mai răi, mint în propriul beneficiu. Înșelăciunea și minciuna se întâlnește în toate sferele vieții și la toate nivelurile: guvernamental, comunitar, comercial. Industria modei pierde miliarde de dolari din cauza cumpărătorilor neonești. Oamenii își cumpără haine scumpe și le îmbracă la petreceri mondene, iar apoi returnează articolul în magazin și cer restituirea banilor.

Există trei principii privind înșelăciunea în viața privată și mediul de afaceri:

1) Oamenii mint mai des dacă obiectul nu are legătură cu banii. De exemplu, un angajat va lua de la serviciu un pix, dar nu se va încumeta să ia 2 lei. De ce oare? Pentru că angajatul va folosi acest pix și va putea să se considere în continuare o persoană onestă.

2) Semnarea unui document sau pronuțarea unui jurământ va scădea probabilitatea necinstei. Într-un experiment, studenții au fost rugați înainte de examen să semneze Carta Universitară a Onestității, în rezultatul nici un student nu a avut tentativa de a copia. E un pricipiu de aplicat în diverse situații, apelați la onestitatea oamenilor.

3) Minciuna unei persoane declanșează un efect de minciuni în lanț. Mint directorii, angajații, politicienii, președinții; minciuna se răspândește ca o molimă.

Lecția 5. Cât costă un zero?

 Într-o lume a prețurilor exorbitante, Gratis! atrage pe oricine. Diferența dintre un leu și doi lei este de un leu. Dar ce diferență uriașă e între un leu și gratis? Gratis este cel mai dorit cuvânt pentru consumatori.

Într-un experiment, cumpărătorilor li s-a propus să procure ciocolată Lindt sau o tabletă obișnuită de ciocolată, Lindt costa 5 lei, iar ciocolata obișnuită 1 leu. Cumpărătorii s-au bazat pe logică și pe raportul preț-calitate, astfel 73% din cumpărători au ales ciocolata Lindt, și 27 % au procurat ciocolata obișnuită. În a doua parte a experimentului, prețul ciocolatei s-a redus cu un leu, astfel Lindt putea fi achiziționată cu 4 lei, iar ciocolata obișnuită era oferită gratis. De astă dată 69 % din consumatori au ales ciocolata obișnuită, iar vânzările ciocolatei Lindt au scăzut cu 31 %.

Orice afacere are propriile atuuri și neajunsuri. Neajunsul constă în faptul să depășești bariera mentală a cumpărătorului, să-l convingi să pună în balanță toate ”pro” și ”contra”, să nu se simtă pierdant și să achiziționeze marfa. Dar odată ce la orizont apare cuvântul ”gratis”, cumpărătorul își pierde facultățile raționale, el nu vede niciun neajuns, doar o ofertă avantajoasă.

Lecția 6. Prea multe uși deschise.

Doar gândul că trebuie să renunțăm la ceva ne provoacă îngrijorare. Ne simțim mai bine când avem în vizor câteva variante disponibile, chiar dacă ele ne sustrag de la scopul principal. Oricum vom opta pentru diversitate, pentru noi este importantă posibilitatea de alegere. Într-un experiment, un grup de studenți a fost invitat să joace în jocul video ”Ușile”. Pe ecran apăreau trei uși: roșie, albastră și verde. Făcând click pe fiecare din uși, aceștia primeau o anumită sumă de bani. Alegând o singură ușă, participanții puteau să câștige suma maximă de bani. În momentul în care alegeau o altă ușă, câștigul scădea. În pofida la asta, studenții dădeau click pe fiecare din uși. În a doua parte a experimentului a fost indrodusă o regulă nouă, dacă o ușă nu era accesată după 12 mișcări, atunci aceasta dispărea. Studenții nu făceau decât să dea click la nimereală pe fiecare ușă, doar să nu dispară vreuna. În rezultat câștigul participanților s-a redus cu 15 %.

Noi, oamenii, manifestăm un impuls irațional de a ține cât mai multe uși deschise. Ceea ce nu înseamnă că n-ar trebui să încercăm să le închidem. Cele mititele, firește, vor fi destul de ușor de închis. Dar ușile mari sunt mai greu de închis. Ușile care s-ar putea să ducă spre o nouă carieră sau spre o slujbă mai bună, ușile care sunt legate de visurile noastre, de relațiile cu anumiți oameni vor fi probabil mai greu de închis.

A alege între două lucruri care sunt la fel de atrăgătoare reprezintă una din cele mai dificile decizii pe care le avem de luat. Această situație este nu doar una în care ne menținem prea multă vreme opțiunile deschise, ci și una în care vom plăti scump pentru indecizia noastră.

Lecția 7. Prețul piperat al posesiunii

Natura ne face să ne simțim instantaneu atașați de ceea ce avem. Atașăm proprietăților noastre o valoare crescută. Nu ne dorim să renunțăm la ceea ce avem. Dcă ați decis să vă vindeți casa, asociați acesteia niște amintiri și emoții, cu cât mai importante și pozitive sunt acestea pentru dvs, cu atât mai mare va fi prețul de vânzare. Ne concentrăm pe ceea ce s-ar putea să pierdem mai degrabă, decât pe ceea ce s-ar putea să câștigăm. De aceea ne vom îngrijora în privința momentelor luminoase din trecut legate de obiectul care urmează să-l vindem. Aversiunea noastră față de pierdere este o emoție puternică. Chiar și peste ani buni, oamenii  regretă că și-au vândut casa, regretă amintirile frumoase.

De obicei cumpărătorii sunt critici vizavi de o proprietate străină în speranța că vor ajunge la o tranzacție avantajoasă, totuși, acest lucru nu se întâmplă deorece fiecare obiect are o valoare sentimentală pentru proprietar. Mult mai potrivit este să manifești respect pentru bunurile celuilalt, pentru a-l face mai concesiv și ajunge la o înțelegere corectă pentru ambele părți.

Posesiunea nu se limitează doar la obiecte. Ea se poate întinde și asupra punctelor de vedere. Ce facem din momentul în care am luat în stăpânire o idee? O iubim mai mult decât ar trebui. O prețuim mai mult decât face. Și, cel mai adesea, ne vine greu să renunțăm la ea pentru că nu suportăm ideea pierderii ei. Și rămânem cu o ideologie rigidă și neclintită.

În concluzie: Nu suntem nobili în rațiune, facultățile nu ne sunt infinite, iar puterea de înțelegere ne e mai degrabă firavă.

Material publicat în revista  Catchy

duminică, 19 decembrie 2021

Luarea Ismailului de Mihail Șișkin

 

Luarea Ismailului de Mihail Șișkin este un labirint de voci, stiluri și cronotopi. Scris într-o manieră asemănătoare cu ”Părul Venerei”, dezorientează cititorul prin amestecul de personaje și evenimete, când nu-ți dai seama cine și cui vorbește. Romanul lui Șișkin este o explorare elaborată a unei anumite teme prin imitarea stilurilor și registrelor. Scrisori, jurnale, prelegeri, discursuri de la tribunal, declarații ale martorilor, manuale de criminologie, fabule și cronici antice. Din aceste frânturi scriitorul ridică treptat un monument înfiorător pentru preocuparea sa majoră: cum să trăiești cu conștiința morții tale inevitabile. Apar și alte întrebări, dar care derivă din cea fundamentală: Cum să te împaci cu nedreptatea, suferința, boala și putrefacția? Motivul central este suferința, există un copil care suferă, un discurs de apărare a unui avocat care încearcă să justifice o mamă care și-a ucis propriul copil, dar se pomenesc și filosofi celebri care au pledat în favoarea pruncuciderii.

Ar putea fi avocatul Aleksandr Vasilievici unul din personajele principale? Nu se poate afirma cu certitudine, deoarece romanul este plin de intrigi întrerupte care nu neapărat vor fi reluate. Povestea băiețelului Sașa, care crește pentru a deveni avocatul Aleksandr, este una dintre numeroasele evoluții care oferă cititorului o stabilitate iluzorie în mediul haotic al romanului. Atmosfera unui proces se afirmă încă de la început când suntem prezentați judecătorului, procurorului, avocatului și inculpatului care poartă nume de zei păgâni slavi. O femeie numită Mokoș (zeița fertilității) este judecată pentru uciderea mamei ei oarbe. Se crede că și-a lăsat mama afară să înghețe. Procurorul menționează în discursul său legea romană conform căreia matricidele erau puse într-un sac cu un câine, un cocoș, un șarpe și o maimuță. Avocatul își amintește despre o femeie care și-a împins copilul în cuptorul încins, presupus născut mort, după care doctorul a stabilit că în plămâni era aer; prin urmare, copilul fusese în viață. Mokoș este separată de copilul ei. Ea se preface nebună pentru a nu fi trimisă în Siberia, ungându-se cu propriile excremente. Găsită vinovată, ea se sugrumă îninte de a fi deportată. Și sunt mai multe povești de genul acesta.

Majoritatea personajelor din roman sunt receptacule pure ale suferinței. Există foarte puține speranțe până la Epilogul semi-autobiografic. O familie nefericită o înlocuiește pe alta până când autorul însuși devine un personaj al romanului său. El pare să fie mai bine decât predecesorii săi fictivi, deși există destulă nenorocire în propria sa poveste, dar nu totul este neapărat adevărat. Părțile mai mult sau mai puțin coerente ale romanului, orientate spre intrigă, ne vorbesc despre oameni care sunt afectați de moarte, boală și trădare într-o asemenea măsură, încât nu poți să nu fii mai degrabă desensibilizat. Dar ceea ce mi se pare fascinant la acest roman este acel element textual turbulent care tinde să întrerupă narațiunea și, din senin, să copleșească cititorul cu o mărturie istorică îngrozitoare sau cu o poveste populară relatată prin sute de citate neatribuite. O simfonie postmodernă în proză, Luarea Ismailului este cu siguranță una dintre cele mai impresionante realizări literare ale unui autor rus din ultimii ani. Abordarea lui Șișkin în acest roman este mai radicală și intransigentă decât în lucrările sale anterioare. Unul dintre episoadele impresionante este cel în care un medic rus ajunge în Tundra pentru a imuniza popoarele samoiedice. O poveste aparent realistă se transformă la jumătatea drumului într-o călătorie de coșmar în Egiptul antic, care seamănă cu Rusia în diferite momente ale istoriei sale. O serie de peste năvălesc în țară, dar, la fel ca în Biblie, de fiecare dată inima Regelui devine și mai insensibilă, pe măsură ce pe scară largă nelegiuirile se comit cu o ardoare reînnoită.

Ismail este o fortăreață turcească capturată de trupele ruse la sfârșitul secolului al XVIII-lea în timpul războiului ruso-turc. Responsabil de asalt a fost legendarul comandant Aleksandr Vasilievici Suvorov. În roman, ceea ce a mai rămas din acest eveniment istoric în afară de titlu este numele nefericitului avocat care coincide cu cel al marelui lider militar. De fapt, Luarea Ismailului apare o dată în narațiune ca titlul unui număr de circ pe care un băiețel vrea să îl pună în scenă după ce a vizionat un spectacol cu ​​animale dresate. Acesta reprezintă șoareci care asaltează o fortăreață de carton. Ironia adusă de marea istorie impersonală a statului este destul de evidentă aici, Șișkin este mai interesat de indivizi: umiliți, asupriți, fără speranță și neajutorați. A fi în compania lor nu este cel mai plăcut mod de a-ți petrece timpul, dar cu asta va trebui să te resemnezi dacă vrei să experimentezi tot ce are mai bun de oferit proza rusă contemporană.