Viktor E. Frankl (1905-1997), psihiatru vienez, doctor în neurologie și
filozofie, este fondatorul logoterapiei și analizei existențiale pe care le-a
propus ca o completare la metodele pe larg practicate în psihoterapie în acea
perioadă: psihanaliza și psihologia individuală. Acesta găsea că acestor abordări
le lipsește poziția următoare, ultimă și decisivă – găsirea sensului vieții.
Atfel, acesta a scris numeroase articole și a susținut prelegeri în care
și-a expus tezele și ideile privind metoda sa de tratament psihoterapeutic,
adunate în cartea Cel care are un motiv pentru care să trăiască. Un detaliu
important în biografia sa este că Viktor E. Frankl a trecut prin mai multe lagăre de concentrare (inclusiv, Auschwitz)
și și-a pierdut în diverse lagăre de concentrare: prima soție, tatăl, mama,
fratele. Iar cugetările sale privind găsirea sensului vieții se conturează în
perioada propriului experimentum crucis.
Analiza comparată a celor două metode terapeutice
metodă terapeutică caracteristici |
Psihanaliza |
Psihologia individuală |
esența atribuită lui Ich (Eu) |
a-fi-conștient |
a-fi- responsabil |
mobilul evenimentele general-mentale |
libido |
aspirații |
cauza evenimentelor nevrotice |
impulsuri sexuale |
mijloc al împlinirii scopului |
tipul de orientare |
spre trecut și cauzalitate |
spre viitor și finalitate |
zona de voință |
voința de plăcere |
voința de validare |
Frankl propune o altă abordare care vine să completeze aceste două metode,
analiza existențială, care depășește domeniul psihicului, se bazează pe
ansamblul existenței umane în întreaga adâncime și înălțime.
Autorul explică într-un limbaj colocvial responsabilitatea ca trăsătură de
bază a existenței umane. Psihoterapeuții au rolul să-i susțină pe pacienți în
a-și asuma deplina resposabilitate pentru ceea ce întreprind zi de zi, să
conștientizeze că destinul lor este unic, că nimeni nu poate să le
îndeplinească misiunea care le aparține în exclusivitate. Psihoterapeuților nu
le este permis să influențeze angajamentele pacienților ce țin concepția despre
lume, valorile pe care le aleg; dar este necesar să-i facă pe pacienți să aibă
concepții despre viață și să se simtă responsabili, în general, față de
valorile alese.
Frankl consideră că ființa umană
trebuie privită în ansamblul eu, urmărind fiecare nevroză, conflict nu doar în
planul psihic sau cel fiziologic, ci în sfera mentală a deciziilor care țin de
concepția de viață. Abia atunci psihoterapia devine analiză existențială, când
în spatele pacientului îl vedem pe omul care luptă în cautarea unui sprijin
mental, ca pe o ființă integrată într-o lume a necesităților și
posibilităților, supus tensiunii dintre A Fi și A Trebui și aici cuvintele lui
Goethe ar putea alcătui cel mai bun principiu al psihoterapeutului: ”Dacă îi
luăm pe oameni așa cum sunt, îi facem să fie mai răi; dar dacă îi luăm așa cum
ar trebui să fie, atunci îi facem ceea ce ar putea fi.”
Ținând cont că nevroza își are rădăcinile în plan spiritual, fiind
întreținută prin anumite atitudini ce
țin de concepția de viață, Frankl forțează trecerea psihoterapiei din plan
psihic în plan spiritual, făcând un îndemn: esența existenței umane – a fi
responsabil, a avea misiune – trebuie pusă în centrul psihoterapiei.
Adevărul ne eliberează – de nevroză -, ne face să fim autentici – face din
noi oameni care recunosc adevărul sau chiar se hotărăsc să se dedice adevărului;
adevărul este în schimb acela care ne lasă să triumfăm asupra destinului nostru
tragic, în sensul că adevărul ne eliberează de suferință – în timp ce simplul
fapt de a fi lipsiți de suferință nu ne apropie nici pe departe de adevăr.
De asemene, acesta face referință la cele trei dimensiuni prin care se
exprimă libertatea oamnilor: 1) în raport cu instictele, omul are insticte –
animalul ”este” suma instictelor sale. În raport cu animalele, omul își poate
exprima libertatea: ceva ce ”am” pot să și pierd. 2) în raport cu ereditatea, studiile pe gemeni
sunt foste relevante în acest sens. 3) în raport cu mediul, se arată odată în
plus că nici acesta nu-l face pe om, ci mai degrabă ține ne modul de raportare
la el.
Deci omul se decide singur pe sine: prin orice decizie, hotărăște felul în
care este propria persoană, iar când decizi singur cine vrei să fii, te
modelezi singur.
De asemnea, se face referire la criticile tot mai virulente aduse părinților
privind educația copiilor, ceea ce îi
face pe aceștia extrem de nesiguri și, astfel, fac greșeli pe care altfel nu
le-ar fi făcut. Tinerii pasează prea ușor vina asupra părinților reducând
astfel conștiința responsabilității pentru ceea ce întreprind. Dar, de fapt,
traumele din copilărie sunt cu mult supraestimate. Nici măcar traumele
spectaculoase, precum pierderea mamei, abuzul parental cras, divorțul sau
incestul, nu au practic vreo valoare anticipativă pentru dezvoltarea mentală
mai târziu în viață.
Bolile mentale, spre tristețea psihanalistului, se bazează pe o deficiență biologico-medicală, ci nu e asociată vreunei deficiențe de dezvoltare psihologică. În schimb, tulburările de compartement din copilărie, precum izbucnirile de furie, chiulul de la școală, fuga te acasă anticipează riscul unui viitor adult atras de delicvență, adicții sau alte comportamente problematice.
Frankl
formulează trei răspunsuri prin care omul își poate găsi sensul: 1) Fapta, opera. Viața poate căpăta sens
prin faptul că fac o faptă, zămislesc o creație. 2) Trăiesc pentru ceva sau pentru cineva, iar a cunoaște pe cineva în
întrega lui unicitate și particularizare înseamnă a-l iubi. 3) Iar în cazul în
care ne confruntăm cu un destin care nu poate fi schimbat, de exemplu, o boală
incurabilă, când ne aflăm într-o situație disperată, chiar și atunci, ba tocmai
atunci, viața se poate organiza într-un mod care să-i dea un sens, deoarece
atunci putem ajunge la esența din om, iar aceasta este capacitatea sa de a transforma suferințele într-o realizare umană.
Fiecare sens
este unul ad personam și ad situationem.
Omul devine de-adevărateale om în măsura în care, atunci când se dedică unei misiuni sau unui semen, uită de sine și se trece cu vederea. În schimb, discuția psihologico-pseudoumanistă referitor la ”dezvoltarea personală” derapează, inducându-ne în eroare; nu se ajunge la dezvoltare personală pe un drum direct, ci acest scop este fixat mereu doar ca un efect secundar, neintenționat, al autotranscendenței. Abraham Maslow afirma în ultima lui lucrare: ”Experiența mea concordă cu cea a lui Frankl, anume oamenii care caută direct descoperirea de sine, nu reușesc să o obțină. Sunt de acord cu Frankl că principala preocupare a omului e voința de a afla rostul vieții.”
Dacă societatea industrială își stabilește necontenit ca obiectiv să
satisfacă pe cât posibil toate nevoile umane și efectele lor secundare,
societatea de consum are ca scop să creeze nevoi, pentru a le putea mai apoi
satisface. Dar cea mai omenească dintre nevoile umane, nevoia unui sens în
viață, nu este satisfăcută de nici una dintre acestea. Astfel, asistăm la un sindrom
al nevrozei în masă, care este alcătuit din triada ”dependență, agresivitate și
depresie” și care stă la baza sentimentului de inutilitate.
Frankl enunță necesitatea unui dialog dintre religie și psihiatrie, făcând
referire la declarațiile lui Albert Enstein care spunea: ”Să fii religios
înseamnă să fi găsit răspunsul la întrebarea: care este sensul vieții?” și a
lui Ludwing Wittgenstein: ”Să crezi în Dumnezeu înseamnă să vezi că viața are
sens.”
În cadrul unei analiza fenomenologice se arată că: cu cât e mai cuprinzător
sensul, cu atât e mai puțin palpabil. Ceea ce este de-ne-știut nu trebuie să
fie obligatoriu de-ne-crezut.
Autorul face profilul persoanelor în funcție de sensurile pe care le găsesc
în viață.
Homo faber își îndeplinește sensul existenței muncind. Este cel mai
apropiat de ceea ce numim un om de succes; el nu cunoaște decât două categorii
și nu gândește de cât în ele: succes și eșec.
Homo amans își îmbogățește viața având experiențe și iubind.
Homo patiens, care prin capacitatea de a suferi, găsește și în
suferință sens. Categoriile sale sunt împlinirea și disperarea, care stau
perpendicular pe linia eticii succesului, iar din această deosebire dimensională
rezultă superioritatea dimensională, deoarece Homo patiens se poate împlini chiar și în eșecul extrem, în ratare.
Astfel s-ar arăta că împlinirea este compatibilă cu eșecul, la fel cum este
succesul cu disperarea.
Mulți oameni își ratează viața din cauza supraestimării unei singure
valori, a lui să-fac-așa-și-nu-altfel, de parcă asta ar fi singura și unica
valoare. Astfel că se pun în umbră celelalte, care nu le mai văd.
Frankl în decursul activității sale profesionale aplică două metode care au
dat rezultate în tratarea tulburărilor nevrotice. Pentru anxietatea
anitcipativă (tremuratul mâinilor în tremurofobie, hiperhidroză în hidrofobie,
spălatul repetitiv în frica de bacterii) metoda terapeutică este intenția
paradoxală, care constă în faptul că pacientul învață să privească teama în
față și să o ironizeze sau să râdă de
ea.
Iar pentru obsesia introspectivă (pacienții caută o cunoaștere sigură de sută la sută și o decizie corectă de sută la sută în activități în care nu se cere
intenție și atenție excesivă, ceea ce tulbură desfășurarea normală a
activității), dereflexia este corectivul necesar, care constă nu doar a ignora
simptomul, dar a-l determina pe pacient să facă altceva, să existe în altceva. ”Pe
măsură ce concentarea trece spre scopuri altruiste, viața în ansamblu devine
mai sănătoasă chiar dacă e posibil ca nevroza să nu dispară niciodată.”
(Allport, 1955)
Concluzia lui Frankl este că nu toți pacienții reacționează la fel la toate metodele și nu toți medicii reușesc cu toate metodele. Psihoterapia este o ecuație din două necunoascute: personalitatea medicului, pe de o parte, și individualitatea bolnavului, pe de altă parte. De aceea e bine să nu supraestimăm tehnica psihoterapiei, astfel încât să vedem în om o mașină, Homme machine, ci să vedem în bolnav omul, Homo patiens.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu