O femeie migrată în străinătate se întoarce în localitatea de baștină după
ce își părăsise de câțiva ani familia constituită dintr-un soț violent și două
fiice. Găsește un sat în care se pare că timpul s-a suspendat. Aici oamenii își
duc traiul într-o rutină fastidioasă în care activitățile gospodărești par să
nu aibă sfârșit.
Femeia împreună cu actualul ei soț
se cazează într-o pensiune. De aici istoria e învăluită în echivoc, dar unul ce
intensifică intriga. E acel mister pe care nu-ți dorești să-l dezlegi până la
capăt pentru că conferă farmec, fără a compromite povestea.
Femeia rămâne în pensiune, torturată de amintiri dureroase, tensiuni
interioare și neliniști. În timp ce soțul acesteia petrece o zi în compania
unui localnic ce crește de unul singur două fete. Străinul încearcă să se
infiltreze în rutina acestor oameni a căror preocupări sunt foarte diferite de ale
lui. El pare o prezență exotică în compania unor oameni tăcuți, simpli și modești
în traiul lor nefluctuant, nepretențios și lipsit de diversitate.
Acțiunea se petrece într-un cadru
natural pitoresc. În pofida sărăciei materiale, austerității, traiului lipsit
de confort oamenii de aici înfățișează întregime morală, cumințenie
proverbială, iar truda lor fizică pare să-i elibereze de tumultul sufletesc
comun omului modern.
Aici viața se petrece așa cum a fost
ea concepută, în armonie cu natura, în armonie cu universul. Acești oameni
supuși unor munci ce-i vlăguiesc de puteri fizice, au net mai multe
posibilități să-și păstreze esența divină, starea pură, nepângărită a
sufletului.
Un film ce te face să compari două lumi. Pe de o parte, lumea omului modern
preocupat să-și asigure un trai cât mai comod, îndestulat, conform unor
standarde impuse din exterior. Prin asta autocondamnîndu-se la un ritm alert de
viață, din care evadează periodic, procurându-și scurte momente de relaxare și
distracții, ca ulterior, să se întoarcă și să o ia de la capăt. Omul modern
acumulează aparent tot pentru a duce o viață lipsită de griji și a fi fericit.
Totuși, rămâne un gol neumplut, o foame după ceva ce el însuși nu-și poate
defini.
Pe de altă parte, omul care trăiește conform ritmurilor naturii, acolo unde
totul e orânduit într-o lentoare lipsită de avânt, unde toate își au timpul
lor, se succed într-o logică firească, unde totul se întâmplă fără grabă. În
această aparentă plictiseală disperantă acest om nu disperă, el nu a câștigat
nimic, dar el nici nu a pierdut nimic. El nu s-a pierdut pe sine, nu l-a
pierdut pe Dumnezeu.
Un film trist ca și o ultimă zi de mai, ce ilustreză viața unor oameni care nu cunosc progresul, ascensiunea, măreția, dar nici prăbușirea inerentă
acestora. Oameni ce au niște vieți închise în sine, învăluite într-o negură din
care străbat suflete luminoase.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu