”Mărirea și
decăderea bolii Parkinson” răstoarnă canoanele romanului clasic (demult deturnate)
oricum construit într-o foarte liberă și impredictibilă structură, atât ca
formă, cât și ca conținut. Acesta este scris într-o cheie ironică, paradoxală,
deși comunică lucruri serioase, presupun că e doar o tactică a scriitorului
pentru a conferi lecturii o notă de umor și lejeritate. Într-un singur roman
găsești tot felul de fantasme, absurdități impregnate în realitate, desacralizarea unor personalități din literatura
universală, implicit rusă, acțiunea vizând spațiul apusean. Basara răstoarnă
certitudini și convingeri, indică asupra artificialității actualei reprezentări
a lumii pe care o are omul modern ca rezultat al învățării spontane în
copilărie. Ideea centrală a romanului se construiește în jurul conceptului de
boală, despre cum percepția asupra bolii influențează modul de organizare a societății,
medicina, spiritualitatea. Un roman ce-ți oferă multe surprize, în care
plonjezi prin necunoscut, și în care găsești o altă viziune asupra realității,
ce poartă marca unică Basara.
Iată câteva fragmente ce mi-au plăcut în mod special:
Decadența urbană începe din distrugerea zidurilor cetății – a instituțiilor inițaile. Tendință
începută în perioada Renașterii ca anumite fenomene să fie etichetate cu
ușurință drept ”progresive”. Distrugerea
zidurilor cetății însemnă în primul rând înlăturarea
granițelor, nu doar în sens urbanistico-arhitectural, ci înlăturarea
tuturor frontierelor în general, deschiderea porților spre expansiunea
orizontală a libertății care, privată de limite de formă și de orientare, va
sfârși în haos, precum cel actual.
Orientarea percepției asupra cantității a condus la faptul de a fi
acceptată creșterea populației urbane ca un indicator veridic de progres, deși
e foarte limpede că aglomerația orașelor înseamnă creșterea problemelor urbane
și, ceea ce este și mai periculos, decăderea satelor, fapt care are drept efect
ulterior, într-un răstimp relativ scurt, sărăcirea orașelor, ca urmare a
epuizării resurselor.
Remarcăm că în enumerarea cuceririlor Renașterii un loc important îl ocupă
ceea ce se va numi ulterior revoluția copernicană, adică înlocuirea
reprezentării geocentrice a lumii cu modelul heliocentric. Această revoluție a
provocat nemijlocit și pe alte planuri o serie de transformări dramatice în
lumea apuseană, divizând-o practic în două civilizații , total diferite din
punct de vedere calitativ: una pe verticală, cea creștină, și cealaltă pe
orizontală, cea tehnologică, realizându-se în mod paradoxal idealurile Reanașterii de abia în vremurile din urmă. Geometrizarea formelor
urbane, grija obsesivă pentru trup, interesul sporit pentru disciplinele
sportive, ascensiunea unor profesii demne de dispreț, înflorirea unor culturi
sincretice și emanciparea homosexualității, toată această epocă modernă se leagă
în sens spiritual de lumea elenă din faza de decadență. De aceea, Renașterea nu
e începutul unei noi ere, ci apusul
civilizației verticale creștine, a cărei destrămare va dura până la Iluminism
și Revoluția Franceză.
Haosul gnosiologic a dus inevitabil la confuzii terminologice. Treptat a
fost elaborat un sistem de concepte în care anumite noțiuni sunt proclamate
drept valori absolute, iar altele și-au
pierdut din semnificații. Liberatea,
egalitate, drepturile omului, sunt brusc considerate valori absolute; ca
urmare a superficialității din ce în ce mai mari, acest lucru e acceptat fără
împotrivire, deși liberatatea, egalitatea și drepturile omului nu există ca
ceva distinct, ca o calitate, ci sunt o relație, iar calitatea lor depinde de
natura acestei relații. Astfel ne întoarcem din nou la chestiunea graniței, căci granița e cea care
conferă libertății forma și sensul, așa cum este cazul în care societatea este
organizată pe verticală în care limitele de spațiu și de morală sunt ca un fel
de „ziduri„ care orientează energiile în sus. Aceste limite sunt evident anulate înainte de a se recurge la demolarizarea zidurilor cetății, căci tendința neînfrânată spre infinit, odată direcționată din poziția pe verticală în interior către poziția pe orizontală în exterior, trebuia să-și găsească expresia în expansiunea și în înlăturarea acestor îngrădiri, ceea ce reprezenta un fel de păcat răsăritean reiterat și o nouă babilonizare a lumii, căci în felul acesta s-a depășit nu doar granița impusă de Dumnezeu, ci și granițe impuse de natură. Aceasta este esența pură a ceea ce numim înstrăinare: o stare a derealizării în care omul este în egală măsură îndepăratat de Dumnezeu, cât și de natură.
Următoarea etapă a înlăturării granițelor și anulării intimității urbane și
personale a confruntat procesele revoluționare de ”eliberare” cu un obstacol
aparent de nedepășit: zidurile propriilor refugii care, din motive evidente,
n-au putut fi distruse pur și simplu. Trebuiau găsite căi ocolitoare, o tehnologie
care să elimine definitivarea și caracterul privat al acestor refugii în așa
fel încât zidurile să rămână la locurile lor. Astfel, pe scenă își face
apariția presa. La început e presa cotidiană, care se bucură de o expansiune în
perioada de după Revoluția Franceză și care formează acel nucleu care va fi
denumit mai târziu ”opinia publică”, o mulțime difuză de prejudecăți, jumătăți
de adevăruri și mistificații organizate într-un soi de catehism al cărui scop
este negarea oricărui efort de gândire și judecată. De atunci și până în
prezent, individul mediu nu e nevoit să-și formeze judecăți de valoare proprii,
ci se poate baza pe cele gata elaborate, care fluctuează în ”opinia publică”,
decelând ”binele” și ”răul”, ”utilul” și ”inutilul”, ”frumosul” și ”urâtul”. De
atunci și până în prezent, datorită viziunii înguste a ”opiniei publice” lumea
devine pentru omul obișnuit aparent clară, explicită și logică; această
îngustare generează un flux de optimism și convingere scientologică potrivit
căreia în următoarele decenii știința va desăvârși lucrurile, creând o lume
alternativă ca o Grădină a plăcerilor.
Dacă așa cum afirmă doctrina heliocentrismului, universul nu este
structurat ierarhic, dacă este un grup întâplător de corpuri cerești pierdute
în infinitul nonsensului, de ce ar trebui atunci ca societatea umană să fie
organizată ierarhic. Aceasta este ideologia rezumată a heliocentrismului, o
ideologie care de-a lungul timpului se infiltrează insesizabil în toate formele
de viață. Decăderea monarhiei ca modalitate de organizare a comunității umane
nu înseamnă, așa cum se interpretează un dezastru istoric al ideii de monarhie,
ci un dezastru al omenirii. Or, în terminologie arhitecturală: din generațiile
care au venit nu se mai poate construi o piramidă socială stabilă; societățile
devin tot mai amorfe de atunci până în prezent, dovadă fiind, printre altele,
absența dezastruoasă a formei în societățile moderne.
Realitatea care nu are legătură cu sferele sacralității este instabilă,
inaccesibilă, supusă schimbării; de aceea doctrinele materialiste, scientismul
și toatalitarismul în politică nu sunt rezutatul vreunei analize științifice, ci expresia unei
dorințe inerente de stabilitate, de legalitate permanentă; expresia unei
credințe incomparabil mai absurde decât credința în Dumnezeu care învie. Dumnezeu
a devenit de prisos nu pentru că un individ isteț a aflat cu certitudine că
acesta nu există, ci pentru faptul că și-a dorit ca el să devină Dumnezeu. Toate
insistențele în acest sens – ca formă a contrainițierii – au drept rezultat un
efect opus: în loc de progres se obține un regres ontologic; în loc de putere
deplină – o creștere a inerției; religiozitatea se politizează și decade fie în
papocezarism, fie în etnofiletism, în vreme ce – de cealaltă parte – politica se
sacralizează: o națiune, o clasă ori, în vremurile moderne, un gen este
proclamat ca un scop aproape
cvasimetafizic, care să ascundă regresul spre cultul modern păgân, spre maniheismul
contemporan, care vede răul în orice, mai puțin în sine însuși. Atunci când se
face bilanțul acestor lucruri, când prevalența mulțimilor de posibilități se
întrevede drept iluzorie, ne confruntăm cu faptul că perceperea realității
poate fi sau religioasă, sau ocultă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu