Cartea respectivă este utilă pentru că oferă niște repere accesibile
pentru o gamă variată de probleme și, valoroasă pentru că furnizează un soi de
alfabetizare în domeniul tehnicilor psihologice. Autorul face o analiză a
metodelor care au fost implimentate la scară mare în Statele Unite și au fost
preluate și de alte state, dar s-au dovedit ineficiente în timp sau au avut
efecte nefaste asupra participanților. De asemenea, face o trecere în revistă a
metodelor care au dat rezultate bune, cu schimbări de durată. Concluzia la care
ajunge Wilson este că tehnicile eficiente sunt întemeiate pe cercetarea
psihologică bazată pe teorie, iar cele ineficiente sau nocive sunt bazate doar pe
bun simț.
Tehnica editării narațiunii constă în relatarea/scrierea unor povești
coerente despre evenimentele care ne supără sau îngrijorează și găsirea unui
înțeles pentru acestea. Tehnica devine eficientă în condiția în care persoana reușește să
adopte o oarecare distanță față de eveniment și să analizeze de ce a avut loc. Scopul constă în
evitarea gândirii de tipul autoînfrângere
și adoptarea strategiei fă bine, fii bun prin
schimbarea propriului comportament.
Autorul identifică cele trei ingrediente cheie ale fericirii: sensul,
speranța și scopul. Primul, ne ajută să înțelegem de ce în viață avem parte de
lucruri rele. Cel de-al doilea, ne încurajează să fim optimiști (nu pentru că
gândurile pozitive atrag prin magie lucruri către noi), ci pentru că optimiștii
fac față mai bine adversităților. Cel de-al treilea, ne ajută să ne vedem
protagoniști ce-și stabilesc obiective proprii și fac progrese în realizarea
lor.
Surprinzător este că pentru a da un sens lucrurilor oamenii au nevoie de
certitudine, chiar și în privința celor mai sumbre rezultate (spre exemplu, diagnostic
de cancer), atunci acele persoane se adaptează și se recuperează mai ușor,
pentru că nu mai rămân fixate pe acel gând și impactul acestuia dispare.
În cazul evenimentelor pozitive lucrurile stau invers, pentru a prelungi
starea de fericire, nu trebuie să căutăm certitudini, ci să păstrăm misterul.
În cazul dat exercițiul constă în a ne imagina ce ar fi fost dacă acel
eveniment pozitiv nu s-ar fi întâmplat, și acesta va părea din nou surprinzător
și special.
Cel mai esențial lucru în vederea atingerii stării de bine este a ne urmări
obiectivele care ne dau un sentiment de autonomie, de eficiență și de
îndemânare. Cercetările arată că persoanele care ajută pe alții sunt mai
fericite decât cele care nu obișnuiesc să facă asta, adică urmarea principiului
”fă bine, fii bun”. Unii primesc gene mai zgârcite în ceea ce privește
fericirea, alții îndură lovituri sub centură, dar putem întodeauna găsi latura
pozitivă în tot ce ne e dat să îndurăm. Și nu în ultimul rând să dezvoltăm
relații sociale.
De asemenea, autorul relatează despre pericolul cărților de self-help a căror secret constă în
”legea atracției”, care oferă sfaturi netestate științific, care pot duce la
autoînvinovățire pentru eșecul avut și la evitarea tratamentelor care
funcționează în mod real.
Tot aici găsim câteva sfaturi utile de parenting. Autorul relatează despre
cât de dăunător este stilul parental intruziv, de control, care se soldează cu
o autonomie redusă și o stare de bine scăzută la copii. Despre faptul că
educația cu folosirea inadecvată a amenințărilor și recompenselor dă rezultate
pe termen scurt, dar nu contribuie la internalizarea atitudinilor și valorilor
dorite. Pentru a cultiva atitudini și valori sănătoase este important ca
amenințările și recompensele să fie minime, dar suficiente, pentru a-i
determina pe copii să aibă comportamentul dorit, dar nu atât de puternice încât
copiii să considere aceste amenințări și recompense drept motive pentru care ei
acționează într-un anumit fel. Astfel, dacă un părinte își dorește ca copilul
său să internalizeze motivația de a fi bun, atunci în momentele în care acesta
o dă în bară, ar trebui să-i eticheteze sentimentele ca fiind de vinovăție.
Laudele, de asemenea, trebuie să fie utilizate cu atenție, o laudă greșită
ar putea transmite un set mintal rigid.
Laudele potrivite sunt cele care încurajează efortul, dar nu talentele și
abilitățile înnăscute.
În ceea ce privește reducerea delicvenței și infracționalității în rândul minorilor,
autorul argumentează eșecul spectaculos al programelor scared straight (încurajare prin frică), care presupun vizite
pentru adolescenții din categoria de risc pe la cimitire, morgi, pompe funebre.
Participanții la astfel de programe au arătat predispoziție crescută pentru
moarte prematură, crime repetate, alcoolism, boli mintale. Eroarea acestor
programe constă în adunarea repetată în grupuri și tabere a tinerilor care sunt
indirect etichetați ca fiind niște ”potențial delicvenți”, iar la vârsta lor
părerea unui adolescent care se află lângă ei contează mai mult decât orice are
de spus un tip în vârstă care le dă învățăminte bune.
Progamele de mentorat în care mentorii se întânesc individual cu copii
aflați în situații de risc, în care se stabilesc scopuri privind îmbunătățirea rezultatelor
școlare sau relației cu părinții, dar mai ales oferă afecțiune și prietenie,
dau rezultate bune.
În vederea reducerii sarcinilor în rândul adolescentelor și a bolilor sexual
transmisibile au fost implimentate o serie de programe de educație sexuală sau
educație pentru viață care au dat rezultate nesemnificative. Puntul slab al
acestor programe este că nu se axează pe înlăturarea cauzelor acestui tip de comportament,
și anume, că aceste adolescente se simt înstrăinate și excluse social, ci doar pe
efecte. Voluntariatul s-a dovedit metoda cea mai eficientă în diminuarea acestui
fenomen pentru că conferă acel sentiment de implicare, de conectare, creează
posibilitatea de a lega prietenii cu persoane de aceeași vârstă.
De asemenea, conform studiilor experimentale munca de voluntariat este metoda
cea mai rezultativă în vederea diminuării agresiunii în rândul adolescenților,
pentru că schimbă modul în care aceștia se văd pe ei înșiși, influențează
calitatea prieteniilor, le dă sentimentul că sunt persoane eficiente și
valoroase în comunitate.
Reducerea consumului de alcool, țigări și droguri presupune derularea unor sesiuni repetate
care cuprind fațete multiple: ore dedicate abilităților de augestionare
personală, abilități sociale, precum și informare despre diferite droguri și
pericolele derivate din consumul acestora. Dar și aici calitatea prieteniilor
are o importanță covârșitoare, dacă participanții au prieteni cuminți vor fi mai puțin
susceptibili la aceste influențe, dacă prietenii sunt consumatori, atunci vor
fi înclinați să facă la fel.
Campaniile bune privind prevenirea consumului de alcool sunt cele orientate
să schimbe percepțiile adolescenților despre două norme sociale: ce cred că fac
colegii lor (cât de mult beau colegii lor) și ce cred ei că aprobă colegii lor
(cantitatea de alcool băut pe care egalii o găsesc acceptabilă). Dacă aceste
campanii reușesc să corecteze percepția copiilor în legătură cu prevalența
fumatului, băutului și consumului de droguri, aceste activități vor deveni mai
puțin atrăgătoare.
Un alt aspect abordat în carte este amenințarea
stereotipă care exercită efecte insidioase prin declanșarea unui ciclu
vicios de gândire. Atunci când oamenii sunt testați în legătură cu o trăsătură
asociată aparteneței lor la un grup (de exemplu, femeile au rezultate mai
proaste la matematică decât bărbații, negrii sunt mai puțin inteligenți decât
albii), acest lucru provoacă anxietate, îndoieli de sine, ruminații în timpul
testării, iar epuizarea mentală le diminuează performanța. Având în vedere că
noi toți suntem expuși riscului unei amenințări stereotipe, într-un moment sau
altul, este important să ne amintim modalitățile de prevenire. Poate să ne fie
de folos că performanța ține mai mult de munca grea decât de talentul înnăscut
sau să ne amintim de valorile pe care le prețuim în viață și care nu au legătură cu stereotipul.
În concluzie, Redirect este cartea care poate fi utilă oricui pentru că ne
învață să edităm narațiuni sănătoase despre noi înșine, despre relații și
despre lume în general. Cartea furnizează o serie de tehnici și metode eficiente
despre cum să devii un bun părinte și un bun profesor. Și mai ales, ne ajută să
facem o delimitare clară între tehnicile care funcționează și cele care nu
funcționează în vedere atingerii stării de bine, evitării riscurilor, educației
eficiente.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu