Puterea voinței
este o carte în care sunt descrise idei-cheie, teorii științifice și strategii
de îmbunătățire a autocontrolului. Mulți oameni sunt dominați de gândurile,
emoțiile și dorințele lor, viețile fiindu-le dictate mai degrabă de impulsuri
decât de alegeri conștiente. Lipsa voinței fiind principalul motiv pentru care
oamenii au dificultăți în atingerea obiectivelor.
Voința fermă înseamnă exploatarea celor trei puteri- a lui vreau, a lui nu vreau și a lui îmi doresc.
Oamenii care își controlează mai bine atenția, emoțiile și acțiunile sunt mai
fericiți și mai sănătoși. Relațiile lor sunt mai satisfăcătoare și durează mai
mult. Câștigă mai mulți bani și ajung mai departe în carieră. Reușesc să
gestioneze mai bine stresul, să facă față conflictelor și să înfrângă adversitățile.
Trăiesc mai mult.
Unii specialiști în neuroștiință afirmă că avem un singur creier, dar două
personalități. Există o versiune a noastră care dă curs impulsurilor și
urmărește satisfacția imediată și o altă versiune care controlează impulsurile
și amână gratificația, în scopul protejării obiectivelor pe termen lung. Ambele
versiuni ne reprezintă, iar noi oscilăm permanent între aceste două
personalități.
Creierul are capacitatea de a fi remodelat, specialiștii în neuroștiință au
descoperit că când cerem creierului să mediteze, crește capacitatea de a
autocontrol al impulsurilor, gestionarea stresului, conștiința de sine,
atenția, concentrarea. Meditația intensifică circulația sângelui în cortexul
prefrontal, care are drept sarcină ținerea sub control a impulsurilor.
Studiile arată că oamenii cu o variabilitate crescută a ritmului cardiac
reușesc mai bine să ignore lucrurile care le-ar putea distrage atenția, pot să
amâne satisfacția de moment și sunt mai capabili să facă față unor situații stresante.
Orice stres fizic și psihic poate influența fiziologia autocontrolului și,
prin extrapolare, ne sabotează voința. Neliniștea, mânia, depresia și
singurătatea sunt asociate cu o variabilitate scăzută a ritmului cardiac și cu
o diminuarea a capacității de autocontrol. Însă există suficient de multe
lucruri pe care le putem face pentru
starea fiziologică a corpului și a
minții în așa fel încât aceasta să fie favorabilă autocontrolului – facem
mișcare, dormim bine, mâncăm sănătos, petrecem timp prețios alături de prieteni
și familie, luăm parte la activități religioase sau spirituale.
Un remediu care face miracole pentru voință este exercițiul fizic. Sportul
elimină stresul cotidian, îmbunătățește autocontrolul, crește variabilitatea
ritmului cardiac, antrenează creierul, este un antidepresiv eficient. Asemenea
meditației, exercițiul fizic ajută creierul să crească în dimensiuni și să
devină mai rapid, cele mai accentuate efecte observându-se la nivelul
cortexului prefrontal.
De ce odihna insuficientă ne
subminează voința? Lipsa somnului afectează modul în care creierul și corpul
folosesc glucoza. Când suntem obosiți, celulele nu reușesc să absoarbă glucoza
din sânge, celulele nu sunt alimentate suficient, iar noi ne simțim vlăguiți.
Odihna insuficientă creează probleme de concentrare și controlare a
impulsurilor, similare sindromului de hiperactivitate și deficit de atenție
(ADHD).
Autocontrolul este o sarcină ce presupune un consum ridicat de energie
pentru creier, iar rezerva noastră interioară de energie este limitată.
Cercetările arară că nivelurile scăzute ale glicemiei pot prezice o mare
varietate de eșecuri de voință, renunțare în fața unui test dificil, vărsarea
furiei asupra altor persoane, predispoziție de a acționa pe bază de
stereotipuri. Ca și cum nivelul scăzut de glicemie ar scoate ce e mai rău din
noi.
Studiile arată că oamenii moderni sunt predispuși să-și asume orice fel de
riscuri când sunt înfometați. De exemplu, oamenii fac investiții mai riscante
și sunt predispuși să-și ”diversifice strategiile de împerechere”. Asta
înseamnă că brokerii de la Bursă ar putea face niște achiziții neinspirate
înainte de prânz, persoanele aflate la dietă pot fi mai predispuse să
”investească” în bilete de loterie, iar un politician care sare peste micul
dejun ar putea să-și considere stagiara irezistibilă.
Provocarea la adresa voinței este o luptă dintre virtute și viciu. Orice
lucru asupra căruia faci considerații de ordin moral devine o pradă ușoară
pentru efectul autorizării morale.
Când faci un lucru bun, ai o părere bună despre tine, asta înseamnă că ești mai
predispus la fapte reprobabile. În acest caz oamenii nu se simt deloc vinovați
pentru păcatele lor, ci sunt mândri de ei înșiși că și-au câștigat o răsplată.
Acest sentiment de îndreptățire duce la prăbușirea noastră. Întrucât vedem
îngăduința față de sine ca pe cea mai bună răsplată pentru virtute, tindem să
ne uităm țelurile și să cădem tentației.
Progresul ne poate face să abandonăm obiectivul pentru care am muncit atât
de mult, deoarece schimbă echilibrul puterii dintre cele două personalități ale
noastre. O parte din noi se gândește la interesele pe termen lung (de exemplu,
pierderea în greutate); cealaltă parte își dorește satisfacție imediată
(ciocolată!). Un studiu a identificat că studenții care primeau luade pentru
timpul petrecut studiind pentru un examen erau mai predispuși să-și petreacă
seara jucând beer pong cu prietenii. În termeni practici, aceasta înseamnă că
un pas înainte ne acordă permisiunea să facem doi pași înapoi. Înainte îi
dădeam ascultare îngerului de pe umăr, însă acum demonul pare mult mai
convingător.
Poate că suntem preocupați de protecția mediului, dar a face schimbări
semnificative în stilul de viață nu e lucru ușor. Ne simțim copleșiți când ne
gândim la magnitudinea schimbărilor climei, la insuficiența energetică și la ce
e de făcut pentru a preveni o catastrofă, de aceea ne vom agăța de orice lucru
care ne determină să credem că ne-am făcut datoria în acest sens și că putem,
în felul acesta, să ne luăm gândul de la această problemă. Odată dipărute
vinovăția și neliniștea, ne vom simți liberi să ne reluăm vechile obiceiuri
risipitoare. Așa că o sacoșă reutilizabilă ne poate autoriza să facem mai multe
cumpărături, plantarea unui copac ne poate autoriza să călătorim mai mult, iar
înlocuirea becurilor ne poate autoriza să locuim într-o casă mai mare, unde se
consumă mai multă energie.
Autorizarea morală se dovedește a fi, în esență, o criză de identitate. Ne
recompensăm pentru bună purtare doar atunci când credem că sinele nostru adevărat e acela care vrea să fim răi. Din acest
punct de vedere, fiecare autocontrol reprezintă o pedeapsă și doar îngăduința
în sine este o recompensă. Dar de ce trebuie să ne percepem în felul acesta?
Pentru a scăpa de capcana autorizării morale trebuie să știm că sinele care ne
reprezintă este acela care vrea ce e mai bine pentru noi și care vrea să ne
conducem viața după valorile noastre. Când se va întâmpla acest lucru, nu vom
mai simți că identitatea noastră ”adevărată” este cea impulsivă, leneșă sau
ușor de ispitit. Nu vom mai simți că trebuie să fim mituiți, păcăliți sau
forțați ca să ne urmăm idealurile, iar apoi răsplătiți pentru cel mai mic efort
făcut de noi.
Gândind în termeni de ”corect” și ”greșit”, în loc să ne amintim ce ne
dorim cu adevărat, vom declanșa impulsuri contradictorii și vom autoriza o conduită care duce la
sabotarea sinelui. Dacă ne dorim să facem schimbări de durată, trebuie să ne
identificăm cu obiectivul în sine, nu cu efectul de halou asociat cu faptele
noastre bune.
Orice lucru despre care credem că ne va face să ne simțim bine va declanșa
sistemul de recompensă: vederea unor mâncăruri tentante, mirosul cafelei care
fierbe, simbolul de reducere 50% în vitrina unui magazin, zâmbetul unui
necunoscut arătos, reclama care promite să te îmbogățească. Afluxul de dopamină
marchează acest nou obiect al dorinței ca fiind de o importanță critică pentru
supraviețuire. Când dopamina își deturnează atenția, mintea se fixează pe
obținerea lucrului respectiv sau pe repetarea acțiunii care l-a declanșat.
Evoluției nu-i pasă câtuși de puțin de fericirea în sine, dar va folosi
promisiunea fericirii ca să ne determine să luptăm pentru supraviețuire. Când
dopamina ne mobilizează creierul într-o misiune de căutare a recompensei,
devenim mai impulsivi, mai necontrolați și ne asumăm mai multe riscuri.
Nouă, oamenilor, ne este aproape imposibil să facem distincție între
promisiunea recompensei și plăcerea sau răsplata pe care o căutăm. Promisiunea
recompensei este atât de puternică încât continuăm să alergăm după lucruri care
nu ne fac fericiți și să consumăm alimente care ne cauzează mai degrabă
suferință decât satisfacție. Cum principalul obiectiv al dopaminei este să ne
facă să alergăm după recompensă, acesta nu ne va da niciodată un semnal de
”oprire”, nici măcar când experiența nu se ridică la nivelul așteptărilor. În
cel mai bun caz, cedarea în fața tentației înlătură sentimentul de neliniște pe
care promisiunea recompensei l-a generat ca să ne facă să ne dorim mai tare
lucrul respectiv. În final însă ne simțim frustrați, nesatisfăcuți, dezamăgiți,
rușinați, obosiți, scârbiți sau pur și simplu nu suntem cu nimic mai
satisfăcuți decât la început. Când ieșim din ghearele falsei promisiuni a
recompensei, descoperim adesea că lucrul de la care așteptam să ne vină
fericirea era, de fapt, principala sursă a nefericirii noastre.
Dacă vrem să dobândim măcar un dram de autocontrol, trebuie să diferențiem
recompensele adevărate, care dau sens vieții noastre, de cele false, care ne
distrag de la îndeplinirea sarcinilor și creează dependență. Dorința este
strategia prin care creierul pune lucrurile în mișcare. Aceasta poate
reprezenta atât o amenințare la adresa autocontrolului, cât și o sursă de
voință. Dorința nu e nici bună, nici rea, contează în ce direcție o lăsăm să ne
îndrume și dacă știm când să-i dăm curs.
Simpla recunoaștere a fricii ne poate ajuta să facem o alegere rațională –
motivațiile pe care le înțelegem sunt întodeauna mai ușor de schimbat decât
influențele pe care nu le vedem.
În mod surprinzător, iertarea, nu vina, e cea care ne amplifică simțul
răspunderii. Cercetătorii au descoperit că oamenii care își privesc eșecul
personal din perspectiva compasiunii față de sine sunt mai înclinați să-și
asume răspunderea pentru eșec decât cei care au o perspectivă autocritică.
Cercetările arată că adoptarea acestei perspective reduce sentimentul de vină,
dar crește simțul răspunderii – combinația perfectă pentru a face față în mod
optim provocării care ne pun la încercare voința.
Oamenii cu o slabă continuitate a eului viitor se comportă mai puțin etic.
E mai probabil să bage în buzunar banii găsiți în birou și au mai puține
mustrări de conștiință când vine vorba de a furniza informații care ar putea
ruina cariera altei persoane. De asemenea, ei mint mai mult într-un joc care
recompensează cu bani înșelătoria. Ca și cum a ne simți separați de eurile
noastre viitoare ne dă permisiunea de a ignora consecințele acțiunilor noastre.
Tocmai invers, a ne simți în legătură cu eul nostru viitor ne protejează
împotriva celor mai rele impulsuri ale noastre. Pentru a lua decizii mai
înțelepte, trebuie să ne înțelegem și să ne susținem eul viitor. Și trebuie să
ne amintim că eul viitor care beneficiază de acțiunile eului prezent este, de
fapt, unul și același cu noi, și că va aprecia foarte mult efortul.
Avem celule nervoase specializate, numite neuronii-oglindă, al căror unic
scop este să urmărească ceea ce gândesc, simt și fac alți oameni. Când vedem
dovezi ale faptului că alți oameni ignoră regulile și dau curs impulsurilor, și
apoi devenim mai înclinați să ne urmăm impulsurile, oricare ar fi ele. Când
afli despre o persoană că nu și-a declarat corect taxele, poți avea mai puține
rețineri în ceea ce privește încălcarea dietei. Vederea altor șoferi care
depășesc limita de viteză te poate inspira să-ți depășești bugetul la
cumpărături. În acest mod, ne putem molipsi de slăbiciuni de la ceilalți, chiar
dacă slăbiciunea noastră personală este diferită de ceea ce observăm la alții.
Încercarea de a nu te gândi la un lucru este o metodă sigură de a te gândi
la acel lucru tot timpul, ceea ce duce la următoarea problemă: când încerci să
alungi un gând din minte, iar acesta continuă să revină, ești mai predispus să
presupui că este adevărat. Orice teamă sau dorință pe care încerci să o alungi
din minte va deveni mai puternică și mai convingătoare. Cum puteți găsi o
soluție la această dilemă. Wagner, cercetător științific din domeniul
psihologiei, sugerează un antidot pentru ricoșeul
ironic care este, la rândul său, ironic: renunțarea. Când nu încerci să
controlezi gândurile și emoțiile nedorite, acestea încetează să te mai
controleze. Acceptarea gândurilor și emoțiilor - fără a crede neapărat că sunt
adevărate și fără a simți nevoia să le dai curs – este o strategie eficientă
pentru a trata anxietatea, depresia, poftele alimentare și dependența.
Renunțarea la controlul asupra experiențelor interioare ne oferă mai mult
control asupra acțiunilor exterioare.
Studiile arată că cu cât o persoană deprimată se străduiește mai tare să
alunge gândurile neplăcute, cu atât devine mai deprimată. Un alt experiment a
descoperit că atunci când oamenii încearcă să îndepărteze gândurile autocritice
(”Sunt un ratat”, ”Oamenii cred că sunt un prost”), stima lor de sine și starea
de spirit se înrăutățește mai repede decât atunci când sunt deschiși față de
aceste gânduri. Oamenii care încearcă să-și reprime frica înaintea unui discurs
public ajung să se simtă mai neliniștiți și au un ritm cardiac crescut (drept
urmare, riscul să-și ducă de râpă discursul e mai mare). Poate că încercăm să
îndepărtăm gândurile din minte, iar corpul nostru tot primește mesajul. Ce-ar
trebui să facem cu gândurile supărătoare, dacă nu să scăpăm de ele? Dacă vrem
să ne salvăm de suferința mentală, trebuie să facem pace cu aceste gânduri, nu
să le îndepărtăm.
Toate intervențiile încununate de succes – acceptarea anxietății și a
poftelor, sistarea dietelor restrictive și studierea cu detașare a impulsurilor
de moment – îi învață pe oameni să renunțe la încercarea rigidă de a-și
controla experiențele interioare. Ele
nu-i încurajează pe oameni să dea crezare celor mai supărătoare gânduri ale lor
sau să-și piardă controlul asupra comportamentului. Ele se bazează pe
capacitatea minții de a ne autoactualiza cu curiozitate, fără autocritică, și
ne oferă o cale de a face față celor mai mari dușmani ai voinței: tentația,
autocritica și stresul. Ne cer să ne amintim ce ne dorim cu adevărat, ca să
găsim puterea de a face ceea ce e dificil. Faptul că această abordare esențială
s-a dovedit utilă într-o atât de mare varietate de provocări la adresa voinței,
de la depresie până la dependență de droguri, confirmă faptul că aceste trei
capacități – atenția față de noi înșine, grija față de noi înșine și remintirea
lucrurilor care contează cel mai mult pentru noi – constituie temelia
autocontrolului.
Cercetările descrise în carte ne învață ceva despre noi înșine și despre
provocările care ne pun la încercare voința. Ne ajută să ne recunoașrtem
capacitatea intrinsecă de autocontrol, chiar dacă uneori avem de luptat cu noi
înșine până să o putem folosi. Ne arată că nu suntem un tot unitar, ci suntem
formați din mai mute entități. Natura noastră omnească include atât eul care
își dorește recompensa imediată, cât și eul care are un scop mai înalt. Din
momentul în care ne naștem, suntem destinați tentației, dar în egală măsură
suntem destinați și să rezistăm tentațiilor. Este în natura umană să fim
stresați, speriați și să ne pierdem controlul. Însă la fel de natural este să
găsim puterea de a fi calmi și stăpâni pe alegerile noastre. Persoanele care
posedă un autocontrol puternic au învățat să accepte și să integreze aceste
personalități rivale.
Dacă există un secret pentru îmbunătățirea autocontrolului, știința face trimitere către un singur lucru: puterea atenției. Asta înseamnă să ne antrenăm mintea să fie cu băgare de seamă atunci când facem o alegere, în loc să funționăm pe pilot automat. Puterea atenției înseamnă să ne aducem aminte ce ne dorim mai mult și să știm ce ne face să ne simțim mai bine cu adevărat. Conștiința de sine este unicul ”eu” pe care ne putem baza mereu că ne va ajuta să facem ceea ce e dificil și ceea ce contează cel mai mult pentru noi. Iar aceasta este cea mai bună definiție a voinței.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu