Cartea pornește de la ideea că există diferențe de gen în felul de a vorbi.
Deși diferențele dintre stilurile de conversație nu explică toate problemele
care apar în relațiile dintre femei și bărbați. Relațiile sunt uneori
amenințate de probleme psihologice, cum ar fin incapacitatea de a oferi iubire
și afecțiune, egoismul autentic și de efectle reale ale nedreptăților politice
și economice. Dar, de asemenea, sunt nenumărate situații de conflict din cauză
că partenerii își exprimă în moduri diferite sentimentele, gândurile și
părerea.
O abordare transculturală a diferențelor de gen în stilurile
conversaționale susține că orice comunicare dintre bărbați și femei are de
suferit atunci când bărbații urmăresc să le domine pe femei. Ținând cont că
bărbații se raportează la lume ca la o ierarhie socială, în care ei se află fie
pe o treaptă superioară, fie pe una inferioară. În timp ce femeile se percep ca
ființe individuale aflate într-o rețea de conexiuni.
Comunicarea este un act continuu de echilibrare, care jonglează între
nevoile contradictorii de intimitate și de independență. Intimitatea este esențială într-o lume a conexiunilor în care
indivizii negociază rețele complexe de prietenie, atenuează diferențele,
încearcă să ajungă la un consens și să evite să se erijeze în superiori. Într-o
lume în care statutul face legea, independența
este esențială, căci o modalitate primară de a-ți dovedi poziția superioară
este să le spui celorlalți ce să facă, în timp ce faptul că primești ordine
este semnul unui statut inferior. Deși toți oamenii au nevoie atât de
intimitate, cât și de independență, femeile au tendința să se focalizeze pe cea
dintâi, iar bărbații pe cea de-a doua.
Faptul că femeile au fost etichetate drept ”cicălitoare” ar putea fi o
consecință a interacțiunii dintre stilul bărbaților și cel al femeilor; multe
femei sunt înclinate să facă întocmai ce li se cere, în timp ce mulți bărbați
tind să opună rezistență chiar și numai ideii că cineva, îndeosebi o femeie,
le-ar spune ce să facă. O femeie va avea tendința să repete o cerere rămasă
fără răspuns, deoarece este convinsă că soțul ei va face ceea ce îi cere, cu
condiția ca el să înțeleagă că ea chiar
vrea ca el să facă acel lucru. Un bărbat însă care vrea să evite sentimentul că
primește ordine ar putea instinctiv să aștepte o vreme înainte de a face ceea
ce i se cere, ca să aibă sentimentul că acționează din proprie inițiativă. Ceea
ce rezultă este cicălirea, pentru că, de fiecare dată când ea repetă cererea,
el amână realizarea acesteia.
Interpretarea metamesajelor de
statut și de conexiune în orice act de comunicare depinde de modul în care sunt
spuse și făcute lucrurile. De exemplu, când e vorba de o compătimire, contează
ce cuvinte se folosesc, pe ce ton sunt spuse, ce mimică și gesturi le însoțesc,
căci toate acestea influențează impresia produsă.
Femeile și bărbații sunt adesea frustrați de felul în care celălalt
răspunde la așteptările și problemele lor, iar apoi sunt și mai răniți de
frustrarea celuilalt. Bărbații se simt frustrați când încercările lor bine
intenționate de a ajuta o femeie să-și rezolve problemele nu sunt întâmpinate
cu recunoștință, ci cu dezaprobare. Un bărbat spunea că îi vine să-și smulgă
părul din cap din cauza unei iubite care îi vorbea continuu deapre problemele
pe care le avea la muncă, dar refuza să accepte vreun sfat de la el. Un alt
bărbat a comentat că femeile par să se bălăcească în propriile necazuri, vrând
să vorbească mereu despre ele, în timp ce el și ceialți bărbați vor să scape
cât mai repede de probleme, fie găsind o soluție, fie luându-le în derâdere.
Încercarea de a rezolva o situație sau de a soluționa o dificultate se
focalizează asupra mesajului discuției. Pentru majoritatea femeilor însă, care
întâmpină de obicei probleme la locul de muncă sau în relațiile de prietenie,
mesajul nu este aspectul principal al relatării. Metamesajul este cel care
contează. Aducerea unei probleme în discuție reprezintă o invitație pentru
exprimarea înțelegerii (”Știu cum te simți.”) sau pentru o plângere similară
(”Așa m-am simțit și eu când mi s-a petrecut ceva similat.”). Cu alte cuvinte,
discutarea problemelor vizează consolidarea relației prin transmiterea
metamesajului: ”Suntem la fel; nu ți se întâmplă doar ție”. Femeile sunt
nemulțumite atunci când nu doar nu primesc această consolare, dar, dimpotrivă,
simt o distanțare provocată de sfat, care pare să transmită metamesajul: ”Nu
suntem la fel. Tu vii cu problemele, eu am soluțiile.”
Așadar, cine vorbește mai mult, femeile sau bărbații? Informațiile aparent
contradictorii sunt reconciliate de diferența dintre vorbire publică și vorbire
privată. Mai mulți bărbați se simt în largul lor în timpul ”vorbirii
publice”, în timp ce mai multe femei se
simt în largul lor în timpul ”vorbirii private”. Nu este amuzant faptul că
multe femei sunt profund rănite când bărbații nu vorbesc cu ele acasă și mulți
bărbați sunt profund frustrați din cauza că simt că-și dezamăgesc partenerele, fără
să înțeleagă unde au greșit sau cum altfel ar fi trebuit să se poarte.
Înțelegând că bărbații și femeile au idei diferite despre importanța
vorbirii în cadrul relațiilor, femeia poate să observe dorința bărbatului de a citi
ziarul fără să o interpreteze drept o dovadă de respingere a ei sau drept
neimplicare în relația lor. Iar bărbatul poate să înțeleagă dorința femeii de a
vorbi, fără să o interpreteze drept o pretenție nerezonabilă sau o încercare
manipulatoare de a-l împiedica să facă ceea ce vrea.
Bărbații sunt conștienți de dezechilibrul de putere care poate rezulta din
dezvăluirea secretelor. În primul rând, cei care arată slăbiciune pot simți că
s-au situat pe ei înșiși într-o poziție de inferioaritate. În al doilea rând,
oferă informații care pot fi folosite împotriva lor.
Deși femeile sunt conștinte de pericolele bârfelor răutăcioase ce rezultă
din schimbul de secrete, acestea mai frecvent decât bărbații, sunt dispuse
să-și sume riscuri, pentru că privirea lor este folcalizată în direcția beneficiilor conexiunii.
Posibilitatea de a părea vulnerabile și de a-și pierde independența le
afectează doar periferic. Este mai puțin probabil ca bărbații să-și asume
riscuri, din cauză că, pentru ei, preîntâmpinarea vulnerabilității și
protejarea independenței se află pe prim-plan, iar problemele legate de
intimitate rămân în fundal.
Bărbații ar trebui să accepte faptul că multe femei văd comunicarea
detaliilor despre viața personală drept ingredient de bază al intimității, iar
femeile ar trebui să accepte că mulți bărbați nu le împărtășesc această
perspectivă.
Femeile și bărbații cad frecvent într-o schemă inegală din cauza
obiceiurilor lor de a interacționa. Fiindcă femeile caută să construiască o
stare de apropiere, ele au tendința de a-și minimaliza priceperea, în loc de a
o expune. Din cauza că bărbații preferă
să stea în centrul scenei și apreciază senzația pe care le-o dă cunoașterea, ei
caută ocazia de a împărtăși informații și de a-și întări poziția superioară de
statut. Din nefericire, încercările femeilor de a întări legăturile și de a
realiza o conexiune, atunci când sunt analizate prin prisma statutului, pot fi
interpretate în mod greșit ca semne ale plasării într-o poziție de subordonare
– și sunt șanse ca mulți bărbați să considere astfel.
Femeile pot avea impresia că bărbații nu ascultă cu adevărat, atunci când
ei chiar o fac. Dar, de asemnea, este adevărat că bărbații le ascultă pe femei
mai puțin frecvent decât îi ascultă femeile pe bărbați, din cauză că actul
ascultării are semnificații diferite pentru ei. Unii bărbați chiar nu vor să asculte prea mult din cauza
sentimentului că asta îi încadrează ca
subordonați. Multe femei vor să asculte, dar se așteaptă să fie ceva reciproc –
te ascult acum, iar tu mă vei asculta mai târziu. Devin frustrate atunci când,
după ce ele ascultă acum, și acum, și acum, acel mai târziu nu vine niciodată.
Femeile care se găsesc fără voie în rolul de ascultător ar trebui să
exerseze propulsarea lor în afara respectivei poziții mai degrabă decât să
aștepte răbdător sfârșitul cuvântării. Poate ar fi bine să renunțe la ideea că
trebuie să aștepte să li se dea cuvântul. Dacă au ceva despus, ar putea face un
efort și să pună. Dacă sunt plictisite de un subiect, pot să exercite o
oarecare influență asupra conversației și să schimbe subiectul cu ceva ce le-ar
interesa mai mult.
Dacă femeile se simt ușurate să afle că nu trebuie să asculte mereu, e
posibil și pentru bărbați să fie o ușurare să afle că nu trebuie să aibă mereu
pe vârful limbii informații interesante, dacă vor să impresioneze o femeie sau
să o facă să se simtă bine. Cât de ușoară ar putea să li se pară bărbaților
sarcina conversație, dacă și-ar da seama că tot ce trebuie să facă este să
asculte! După cum a spus în cuvinte această idee o femeie care a transmis o
scrisoare către editotul revistei Psychology
Today: ”Când găsesc un tip care mă întreabă: ”Cum ți-ai petrecut ziua?”, și
chiar îl interesează să afle, sunt în al nouălea cer.”
Deși este posibil ca femeile să
evite să se certe la modul deschis, iar bărbații pot avea tendința să se certe
în joacă, sunt multe situații în care bărbații și femeile au conflicte
deschise, serioase. Conversația următoare ilustrează frustrarea pe care o
simțea bărbatul când discuta în
contradictoriu cu o femeie. Situația a început cu faptul că ea l-a trezit în
miezul nopții.
El: Ce e?
Ea: Te-ai întins pe tot patul.
El: Îmi pare rău.
Ea: Întodeauna faci asta.
El: Ce?
Ea: Te folosești de mine.
El: Stai puțin. Dormeam. Cum poți să-mi reproșezi ceva ce fac în timpul somnului?
Ea: Ei bine, îți amintești atunci când...
Apoi, ea l-a luat la rost pentru situații din trecut, când se simțea
ofensată.
Pentru acest cuplu era dificil să găsească un punct comun în disputa lor,
pentru că se mișcau pe niveluri diferite. El vorbea la nivelul mesajului: se
întinsese pe tot patul. Dar ea era focalizată pe nivelul metamesajului: felul
în care dormea arăta că el se folosea în general de ea, că ”se întinsese” prea
mult în relația lor.
Dorința de a fi mereu pe placul celuilalt poate face ravagii. Un bărbat
descrie o structură comportamentală pe care el și fosta lui soție o numeau
fenomenul ”Îmi-plac-târtițele-de-pui”. Când în familia lui se mânca pui la
cină, cuiva trebuia să-i revină târtița, și soția lui era care zicea mereu că
îi plac târtițele de pui. Ea se convinsese singură că îi plac târtițele de pui,
și ouăle ochiuri cu gălbenușul spart, și
pâinea arsă – pentru a-i face lui pe plac. Dar, odată cu trecerea timpului,
frustrarea s-a amplificat, ajungând să contribuie la divorțul lor, după cum
credeau amândoi.
Un exemplu extrem despre convingerea că a-i face partenerului pe plac este
cea mai bună cale de a dobândi armonia casnică vine de la o femeie aflată în
mariaj cu un bărbat violent. Explicând de ce a tolerat bătăile lui, a spus că
soțul ei avusese o copilărie dificilă, lipsită de iubire, și a crezut că poate
să îi vindece rănile – și pe cele ale relației lor – oferindu-i iubire
necondiționată. La un moment a bătut-o atât de tare, încât și-a pierdut
cunoștința. Când și-a revenit, el a spus: ”Presupun că s-a terminat”. Ea i-a
răspuns: ”Eu tot te iubesc”. Ceea ce el a considerat a fi o lovitură suficient
de serioasă încât să o îndepărteze fără drept de apel, ea a perceput-o drept o
șansă de a demonstra, odată pentru totdeauna, că iubirea ei este cu adevărat
necondiționată.
Când stilul obișnuit al cuiva nu funcționează, sporirea efortului în
aceeași direcție nu va rezolva problema. În schimb, atât bărbații, cât și
femeile pot beneficia de pe urma flexibilității. Femeile care evită conflictul
cu orice preț ar avea de câștigat dacă ar învăța că nu se moare de la puțin
conflict. Și bărbații care, în mod obișnuit, adoptă o atitudine de opoziție ar
avea de câștigat dacă și-ar tempera dependența de conflict.
Femeile sunt reținute să-și prezinte public realizările pentru a atrage
simpatia, dar dacă sunt privite sub lentila statutului, sunt sistematic
subestimate, fiind considerate autocritice și nesigure.
Oamenii au tendința de a considera că tot ce fac femeile este lipsit de
putere. Un articol de ziar citează un psiholog: ”S-ar putea ca un bărbat să o întrerupă
pe o femie: ”Poți, te rog, să te duci până la magazin?”, în timp ce o femeie
s-ar putea să spună: ”Vai, chiar am nevoie de niște lucruri de la magazin, dar
sunt tare obosită.” Stilul femeii este numit ”ascuns”, un termen cu valențe
negative precum ”furișatul” sau ”lipsa de onestitate”. Motivul oferit ține de
putere: femeia nu simte că are dreptul să întrebe direct.
Chiar dacă femeile sun uneori directe, și bărbații indirecți, sau alterori
invers, rămâne constantă evaluarea negativă a stilului femeilor, care este
văzut inferior ca statut față de cel al bărbaților.
Femeile și bărbații sunt judecați diferit chiar dacă vorbesc în același
mod. Un cercetător în sfera comunicării, a descoperit că, atunci când femeile
folosesc întrebări disjunctive și delimitări ale responsabilității, subiecții
le consideră mai puțin inteligente și informate decât pe bărbații care fac același lucru. Când femeile nu oferă probe pentru
afirmațiile lor, sunt considerate mai puțin inteligente și informate, dar bărbații care avansează afirmații fără
susținere nu sunt catalogați astfel. Deci nu atât modul de a vorbi e luat
în consideție, cât atitudinea oamenilor față de femei și bărbați.
Mai multe studii afirmă că bărbații își exercită puterea vorbind mai mult
decât femeile (în public, nu și acasă), tăcerea femeilor este văzută ca o lipsă
de putere. În același timp, felul în care bărbații se folosesc de tăcere și în
care refuză să vorbească este un mod de exercitare a puterii asupra femeilor.
Într-un experiment în care un grup de băieți și un grup de fete de clasa a
doua au fost puși în aceeași situație și li s-au dat aceleași istrucțiuni de
interacțiuni reciproce au relevat diferențe vădite de gen. Concluziile sunt că,
băieții nu stau locului o clipă; ideea lor despre ce să facă implică activități
fizice; sunt mereu atenți la încadrarea ierarhică în care se află și fac tot ce
pot să-și bată joc de ea și să i se opună; își arată afecțiunea unul față de
celălalt într-o structură de opoziție. Ei se contrazic direct, dar neînțelegerile
dintre ei apar ca o reacție naturală la plasarea de către celălalt într-o
poziție de inferioaritate și la glumele făcute pe seama celuilalt.
Pe de altă parte, conversația fetelor nu conține nimic care să semene în
vreun fel cu modul de a vorbi al băieților. Și fetele sunt conștiente de
contextul autoritar în care se găsesc, dar i se supun, în loc să-l sfideze sau
să își bată joc de el. Și, departe de a se ataca în glumă una pe cealaltă, se
susțin reciproc, se pun de acord și completează vorbele celeilalte.
Comparând conversațiile unor băieți și fete de clasa a șasea, se poate
vedea rădăcina nemulțumirilor femeilor și bărbaților legate de comunicare, în
relațiilor lor reciproce. Băieții vorbesc puțin despre prietenia lor și despre
alți oameni, axându-și discuția îndeosebi pe lucruri, activități și păreri
referitoare la chestiuni sociale. În schimb, singurul subiect de interes pentru
fete este prietenia lor. Fetele vorbesc despre prietenie și sentimente; ele
organizează discuția la un nivel de subtilitate și de o complexitate care nu
este întâlnită în discuția dintre băieți.
Genul este o categorie care nu va dispărea. După cum spune Goffman, este
”una dintre trăsăturile umane cel mai adânc înrădăcinate ale omului”. Creăm masculinitatea
și feminitatea prin felurile în care ne comportăm, crezând în același timp că
ne comportăm pur și simplu ”natural”. Goffman subliniază că bărbații sunt
pentru femei ceea ce sunt adulții pentru copii – protectori iubitori care le
vor ține ușile deschise, le vor oferi prima porție de dulciuri, vor ajunge la
rafturile înalte și vor ridica lucruri grele. Dar, odată cu privilegiile
copilăriei, vin și unele obligații: activitățile copiilor pot fi întrerupte,
timpul și teritoriul lor pot fi invadate. Privilegiul de a fi protejat vine
odată cu pierderea unor drepturi și cu faptul de a nu fi respectat și tratat ca
o persoană matură.
Multe femei pot învăța de la bărbați să accepte conflictele și diferențele,
fără să le vadă ca pe o amenințare a intimitățiii, și mulți bărbați pot învăța
de la femei să accepte interdependența,
fără să o vadă ca pe o amenințare la adresa libertății lor.
Tendința femeilor spre menținerea intimității prin evitarea conflictului
explică descoperirea că femeile vor să petreacă mai mult timp la distanță de
partenerii lor decât bărbații. Există două motive pentru asta. Mai întâi, mai
multe femei au cu prietenele lor un anumit tip de comunicare, pe care nu îl au
cu partenerii, și care nu este posibil dacă partenerii lor sunt prezenți. În al
doilea rând, când femeile sunt cu partenerii lor, ele fac mai multe ajustări și
corectări, cumpărând armonia cu prețul propriilor preferințe. Așadar, prezența
partenerilor pune o presiune mai mare pe ele decât pe bărbați, care sunt mai
puțin dispuși să facă eforturi de adaptare.
Nevăzând diferențele de stil drept ceea ce sunt, oamenii trag concluzii
referitoare la personalitatea celuilalt (”ești ilogică”, ”ești nesigură”, ”ești
orgolios”) sau la intențiile sale (”nu asculți”, ”mă pui într-o poziție de
inferioritate”). Înțelegerea ca atare a diferențelor de stil le atenuează pe
acestea. Convingerea că ”nu mă mai dorești”, ”nu-ți pasă la fel de mult pe cât
îmi pasă mie de tine” sau ”vrei să-mi iei libertatea” te fac să te simți
îngrozitor. Convingerea că ”ai un mod diferit de a arăta că asculți” sau ”de a
arăta că îți pasă” îngăduie existența unor negocieri în care să nu se invoce
vina celuilalt. Poți să face solicitări sau corectări fără să învinuiești sau
să-ți asumi vina.
Dacă înțelegi diferențele de gen în stilurile de conversație, s-ar putea să nu fii capabil să previi apariția neînțelegerilor, dar ai o șansă mai mare să nu le lași să scape de sub control. Când încercările sincere de a comunica ajung în impas, și un partener iubit pare irațional și încăpățânat, diferitele limbi pe care le vorbesc bărbații și femeile ne pot zgudui fundamental viața. Înțelegerea felului de a vorbi al celuilalt este un salt uriaș făcut peste abisul fisurii de comunicare dintre femei și bărbați și un pas uriaș spre deschiderea unor linii de comunicare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu