Basmul debutează cu nedorința lui Făt-Frumos de a se naște. Tatăl
acestuia, împăratul, îi făgăduiește toate bunurile din lume, dar nu poate să-l
împace. Aici remarcăm refuzul eroului de a-și accepta condiția, căci lumea în
care trebuie să apară îl condamnă la nefericire și moarte, iar el își dorește
să rămână veșnic tânăr și fericit. Deci
se naște doar în moment când i se promite tinerețe fără bătrânețe și viață fără
de moarte.
La cinsprezece ani Făt-Frumos cere de la tatăl său să-i dea ceea ce i-a
făgăduit la naștere. Vârsta adolescenței fiind vârsta rebeliunii, nevoii de
a-și confirma independența, autonomia și individualitatea. La această vârstă
scopurile pot depăși limitele ordinarului, pot fi neverosimile și îndrăznețe,
așa cum este dorința eroului basmului.
Contrar promisiunii de a fi urcat în scaun și a i se aduce cea mai frumoasă
împărăteasă de sub soare ca soție, Făt-Frumos nu vrea să se încreadă în cultura
patriarhală dominantă, fiind determinat să-și urmeze dorința sa cea mai
profundă. Făt-Frumos renunță la o viață pentru alta, la o etapă a vieții pentru
alta, la bogăție pentru nemurire. Părăsirea casei părintești, renunțarea la
valorile învechite, asumarea propriei identități, afundarea în tărâmuri
sălbatice. Tatăl și mama – aspecte ale psihicului reprezentând eul și
colectivitatea – nu mai au puterea de odinioară. Chiar oferindu-i fiului un
trai confortabil, nu-i mai pot influența viața, fiindcă destinul îi cere să
ducă o viață de pribeag. În acest sens, tatăl și mama mor. Vântul și drumul
sunt acum noii săi părinți.
Aici putem
remarca neascultarea fiului, o încălcare a uneia dintre poruncile biblice ”Cinstește pe tatăl tău și pe mama
ta, ca să-ți fie ție bine și să trăiești ani mulți pe pământul pe care Domnul
Dumnezeu ți-l va da.” Neascultare ce o va plăti mai târziu.
Ajutorul său
supranatural devine calul pe care și-l alege din grajdurile împărătești, cel
care devine spiritul său călăuzitor. Așa cum se înâlnește în mitologie și în
actualele religii ale naturii, spiritele animale sunt cele care însoțesc inițierea.
Moșia Ghenoaiei cu o mulțime de oase de oameni reprezintă un spațiu
inițiatic, locul prin care Făt-Frumos, încălcând interdicțiile, grație
vitejiei, triumfă izgonind și tranformând asasinul psihicului. Acest moment ne arată cât se poate de clar ce avem de făcut: să găsim cadavrele, să vedem ceea
ce trebuie văzut, să trezim forțele psihice și să suprimăm energia negativă.
În plan arhetipal, oasele reprezintă ceea ce niciodată nu va putea fi
distrus. Iar singurul bun greu de distrus, pe care-l avem, este sufletul
nostru.
Drumul încercărilor nu se oprește aici, Făt-Frumos o are de înfruntat pe
zgripțuroaica de Scorpie. Zgripțuroaica este o ancestrală putere sălbatică,
reprezintă confruntarea cu propria numinozitate. Făt-Frumos fără să fugă,
învață să se apropie de natura sălbatică, stă la masa Scorpiei, gest prin care ne
învață să restabilim ordinea în casa sufletului, astfel încât, bucuria de a
exista, pofta de viață să rămână intactă, iar lucrurile să se facă cu curaj.
Făt-Frumos vindecă piciorul Ghenoaiei și îi dă înapoi capul Scorpiei răpuse
în timpul confruntărilor. Prin acest gest ne dă lecții despre moarte și
reînnoire.
Și cum de obicei încercări sunt trei, Făt-Frumos împreună cu calul trec și
de pădurea cu dobitoace înfuriate, acestea reprezintă un fenomen al rănii de
grup, al durerii de grup. Doamna palatului este cea care hrănește lighioanele
și deci îi salvează pe cei doi. Un psihic instinctual sănătos reacționează
puternic la amenințări, insulte, lipsă de respect. O reacție sinceră este o
componentă esențială a învățăturii privind universul colectiv al sufletului și
al psihicului.
Imensa pădure sălbatică unde ajunge Făt-Frumos reprezintă locul sacru arhetipal de inițiere. Aici va trăi fericit. Până când, într-un moment de slăbire a vigilenței, trece de unicul spațiu interzis, Valea Plângerii. Aceast moment amintește de cel al izgonirii din Rai a lui Adam și Evei. Asemenea acestora, Făt-Frumos a cunoscut Raiul, nemurirea, fericirea absolută, nestricăciunea, dar a încălcat unica interdicție care l-a făcut să se întoarcă la condiția anterioară, o cădere din adevărata sa condiție. O întoarcere la nefericire și moarte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu