Există două consecințe importante ale globalizării. Prima se referă la
extinderea modelului Lumii a Treia către statele industrializate. În Lumea a
Treia, societatea este divizată în clasa celor extrem de bogați, care se bucură
de toate privilegiile, și clasa celor foarte săraci, inutili și dispensabili,
care trăiesc într-o continuă stare de disperare.
Această politică este adâncită de politicile dictate de Occident. Vestul
impune un sistem neoliberal al ”pieței libere” care direcționează resursele
către investitori străini înstăriți, cu gândul că cei săraci vor beneficia de
pe urma sa, cândva, poate, după cea de-a doua venire a lui Iisus.
Suntem în plin proces de creare a unei ”noi epoci imperiale”, dominată de
ceea ce este, ”de facto, o guvernare mondială”. Această guvernare are propriile
instiruții – precum Fondul Monetar Internațional (FMI) și Banca Mondială,
structuri comerciale precum NAFTA și GATT [Acordul Nord-American de Comerț
Liber și Acordul General pentru Tarife și Comerț], reuniuni cu
caracter executiv precum G-7 [cele mai bogate șapte state industrializate –
Statele Unite, Canada, Japonia, Germania, Marea Britanie, Franța și Italia – ce
se reunesc regulat pentru a discuta politica economică] și birocrația
Comunității Europene.
Așa cum v-ați aștepta,
această structură decizională răspunde mai ales nevoilor corporațiilor transnaționale, băncilor internaționale etc. De asemnea, ea reprezintă un atac
frontal la adresa democrației. În cadrul tuturor acestor structuri, procesul
decizional are loc exclusiv la nivel executiv, rezultatul fiind apariția a
ceea ce numim ”deficit democratic” – parlamente și populații cu tot mai puțină
influență. Unul dintre rezultate este un soi de alienare față de instituții.
Oamenii simt că nimic nu le mai apără interesele.
În contextul ”miracolelor
economice” ale Lumii a Treia, să luăm cazul Boliviei, care a trecut prin
momente grele. A avut parte de dictatori violenți, represivi, datorii externe –
de toate.
Occidentul s-a implicat
conform regulilor impuse de FMI, anume stabilizarea monedei, creșterea
importurilor agricole, reducerea producției pentru nevoile interne etc. Și a
funcționat. Datele, statisticile macro-economice arătau promițător. Moneda a
fost stabilizată, datoria externă redusă, Produsul Național Brut a început să
crească.
Dar nu este totul atât
de roz pe cât pare. Sărăcia a crescu cu rapiditate. La fel și malnutriția.
Sistemul de învățământ a intrat în colaps. Însă cel mai interesant este că
lucrul care a stabilizat economia a fost exportul de coca.
Să luăm exemplul unui
fermier dintr-un colț al țării unde agricultura este subvenționată de către
Statele Unite – probabil prin programul Food for Peace -, astfel încât nu poate
produce sau concura pe piață. El este forțat să îndeplinească funcția de
exportator agricol. Și cum nu este idiot, se va orienta către cea mai
profitabilă cultură, care se întâmmplă să fie cea de coca.
Desigur, țărani nu
obțin mulți bani de pe urma acestei culturi și se pricopsesc cu arme și
elicoptere ale DEA [Administrația pentru Controlul Drogurilor]. Dar cel puțin
au din ce să trăiască. Și astfel lumea este inundată de exporturi de coca.
Profiturile merg, în
mare parte, către marile sindicate sau, de fapt, către băncile din New York.
Nimeni nu știe câte miliarde de dolari din profiturile de pe urma cocaine trec
prin băncile din New York sau off-shore-urile afiliate, dar, fără îndoială,
sunt multe.
Acesta e miracolul
bolivian. Și nu este singular. Să ne uităm la Chile, un alt miracol economic.
Nivelul sărăciei a crescut de la aproape 20% în timpul lui Allende [Salvador
Allende, președinte socialist chilian ales democratic, a fost asasinat de
lovitura de stat militară susținută de Statele Unite din 1973] la aproape 40%,
după marele miracol. Acesta este adevărul în multe alte țări.
Acesta este tipul de consecințe a ceea ce a
fost numit, în mod just, ”fundamentalismul Fondului Monetar Internațional”. Are
un efect dezastruos peste tot unde este aplicat.
Țara aleasă
Planurile Israelului de a ocupa și integra teritorii ocupate – planuri care
nu s-au schimbat niciodată trec printr-o serie de probleme de natură obiectivă.
Israelul a sperat mereu că, pe termen lung, va reuși să alunge o mare parte din
populația palestiniană.
Multe dintre mișcările sale au vizat accelerarea procesului de îndepărtare
a palestinienior. Unul dintre motivele pentru care Israelul a creat un sistem
de învățământ în Fâșia Gaza a constat în speranța că oamenii educați vor dori
să părăsească teritoriul în lipsa oportunităților de angajare. Planul a
funcționat pentru o lungă perioadă de timp – Israelul a reușit să facă oamenii
să plece -, dar, în momentul de față, cei educați nu mai părăsesc teritoriul.
Această situație va cauza multe probleme, deoarece Israelul intenționează să
preia controlul asupra surselor de apă și asupra pământului.
Dreptul internațional nu este aplicabil în cazul Israelului tot așa cum nu
a fost aplicabil în cazul Statelor Unite, care au fost condamnate de Curtea
Internațională de Justiție. Statele fac doar ceea ce au chef – deși, desigur,
statele mici trebuie să se supună normelor internaționale. Israelul nu este un
stat mic. El este o prelungire a superputerilor lumii, deci face ceea ce
Statele Unite îi permit să facă.
Statele Unite nu sunt niciodată condamnate de către vreo rezoluție a
Consilului de Securitate pentru că ele o resping cu dreptul de veto. Să luăm
exemplul invaziei din Panama. Au fost două rezoluții ale Consiliului de
Securitate care condamnau invazia Statelor Unite. Ambele au fost respinse prin
veto.
Israelul a invadat sudul Libanului în 1978. Acțiune a fost desfășurată în
cadrul acordurilor de la Camp David [Acordurile de la Camp
David sunt denumirea generică a celor două acorduri-cadru din 1978 dintre Egipt
și Israel, ”Un cadru pentru încheierea unui tratat de pace între Egipt și
Israel” și ”Un cadru de pace în Orientul Mijlociu”. Deși negocierile dintre
cele două state au avut loc la Camp David, reședința de vacanță a președinților
americani, acordurile propriu-zise au fost semnate la Casa Albă]. Știm cu toții
ce s-a întâmplat după invazia Israelului din Liban. Armata israeliană a fost
izgonită de acțiunile libanezilor, pe care Israelul le-a catalogat drept
terorism – care însemna, de fapt, rezistența oamenilor care nu se lăsau
intimidați. Israelul a reușit să treacă împotriva sa rezistența fundamentalist
libaneză, pe care nu a putut s-o controleze. Armata israeliană a fost nevoită
să se retragă.
Acțiunea de retragere
israeliană s-a oprit în partea sudică a Libanului, pe care a numit-o ”zonă de
securitate” – deși nu există niciun motiv să credem că ar avea de-a face măcar
un pic cu problemele de securitate. Pentru Israel, zona este punctual de
sprijin din Liban. Armata mercenară care administrează acum zona, Armata
Susului Libanului, este menținută de trupele israeliene. Forțele militare
represive sunt extrem de violente. Camerele de tortură pe care le folosesc
sunt îngrozitoare.
Cu invazia din Liban,
Israelul dorea să distrugă OEP [Organizația pentru Eliberarea Palestinei] deoarece era o
organizație secularizată și naționalistă ce făcea apel la negocieri și acorduri
diplomatice. Aceasta era amenințarea reală, nu teroriștii.
Israelul continuă să repete aceeași greșeală. A invadat Libanul pentru a
distruge amenințarea pe care o reprezenta moderația și a sfârșit cu Hezbollah
[grupare fundamentalistă susținută de Iran] pe cap. Și în
Cisiordania a dorit să elimine pericolul moderației – oameni care doreau să
ajungă la un acord politic. În acest caz, Israelul s-a pricopsit cu Hamas, care
acum organizează atacuri de gherilă eficiente împotriva forțelor de securitate israeliene.
Într-o situație de
ocupație sau dominație, dominatorul trebuie să-și justifice acțiunile. Există
un singur mod de a se justifica – devenind rasist. El trebuie să dea vina pe
victimă. Din momentul în care devine un rasist nebun care se autojustifică,
și-a pierdut capacitatea de a înțelege ce se petrece în jurul său.
Unul dintre motivele
care stau în spatele violenței europenilor rezidă în luptele lor încrâncenate,
războaiele lor interne sângeroase. Cultura violenței a fost mai importantă
chiar decât tehnologia folosită în luptă, care nu era diferită de cea a altor culturi.
Negustorii britanici și olandezi - de fapt, negustorii războinici – au ajuns în Asia și au distrus regiuni comerciale care funcționau de mult timp, aveau un sistem destul de stabil de reguli. Aceste regiuni erau mai mult sau mai puțin libere, destul de pacifiste – un fel de zone libere de schimb.
Războaiele duse de europeni au fost războaie de exterminare. Dacă ar fi să recunoaștem adevărata față a istoriei europenilor, ar trebui să o descriem pur și simplu ca pe o invazie barbară.
Peste tot în lume se
întâmplă tot felul de atrocități. Una din cele mai teribile s-a întâmplat între
anii 1980 și 1988, Africa de Sud, susținută de Statele Unite, a fost
responsabilă de uciderea unui million și jumătate de oameni, plus daune de
circa 60 de miliarde de dolari.
Nimănui din Statele
Unite nu i-a păsat de atrocitățile din Africa de Sud pentru că guvernul american
sprijinea acțiunile africane. Dacă te întorci în timp, în anii ’70, în Burundi,
acolo a avut loc un masacru, zeci de mii de oameni uciși. Nimănui nu i-a păsat.
În Europa Occidentală, regionalismul se intensifică. Această situație
reflectă parțial declinul instituțiilor democratice. Pe măsură ce Comunitatea
Europeană își consolidează treptat puterea executivă, ce reflectă concentrarea
marilor interese economice, oamenii încearcă să găsească metode alternative de
a-și păstra identitatea.
Ar trebui să ne amintim că, în Europa, se întâmplă alte lucruri mai puțin
vizibile. Să luăm exemplul Spaniei. A fost admisă în Comunitatea Europeană, cu
anumite condiții. Una dintre ele era
aceea de a reprezenta o barieră în calea emigranților nord-africani, de a căror
invazie le este teamă europenilor.
Sunt o mulțime de oameni care încearcă să traverseze în bărci distanța mică
dintre nordul Africii și Spania, dacă reușesc să ajungă în Spania, imigranții
sunt expulzați de către poliție și Marină.
Rasismul a exitat dintodeauna. Dar s-a dezvoltat ca principiu de înțelegere
și percepție în contextul colonialismului. Motivul este lesne de înțeles. Când ai
bocancul pe capul cuiva, trebuie să te justifici. Justificarea trebuie să fie
depravarea oprimatului.
Să aruncăm o privire asupra cuceririi Irlandei de către britanici, una din
cele mai timpurii acțiuni coloniale din Occident. Cucerirea Irlandei a fost
descrisă în termeni similari cu cea a Africii. Irlandezii erau o rasă diferită. Nu
erau oameni. Trebuiau striviți și distruși.
Să luăm exemplul sârbilor și croaților. Nu-i poți distinge. Folosesc un
alfabet diferit, dar vorbesc aceeași limbă. Aparțin unor ramuri diferite ale Bisericii
Catolice. Aceasta e diferența dintre ei. Dar mulți sunt dispuși să se ucidă și
distrugă unii pe alții. Nu-și pot imagina o misiune mai importantă în viață
decât aceasta.
Reinhold Neibuhr a fost un guru intelectual al modernității, în Statele Unite.
A fost venerat de politicieni liberali de tipul lui Kennedy, de oameni precum
George Kennan. Te atrage ceva la el- conceptul său de ”paradox al bunătății”. Semnificația
sa se reduce la: oricât de mult te-ai strădui să faci bine, întodeauna vei ajunge
să faci rău.
Paradoxul bunătății reprezintă un sfat ademenitor pentru aceia care vor să o
apuce pe calea fărădelegilor. Aceasta poate foarte bine să explice de ce
Neibuhr a fost atât de seducător pentru intelectualii americani în timpul
perioadei de după Al Doilea Război Mondial. Urmau să devină artizanii, fie
apologeții unei epoci de cucerire globală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu