Naom Chomsky este de multă vreme cel mai citat autor în viață. Pe lista
celor mai citați autori din toate timpurile, el se află pe poziția a opta (după
Marx, Lenin, Shakeapeare, Aristotel, Biblia, Platon și Freud). Privit ca o
celebritate în străinătate, Chomsky este de departe cel mai important critic al
realităților sociale din lume, deși ideile sale politice sunt marginalizate în
Statele Unite. Echivalentul modern al unui profet al Vechiului testament, el
este un adevărat profet fără nume în
propria țară.
The New York Times admite că Chomsky este ”în mod indiscutabil cel mai
important intelectual în viață”, dar o face în contextul în care consideră
viziunea sa politică deplorabilă.
Cărțile sale, precum și conferințele
sau scrierile sale în genere, nu sunt, în esență decât un strigăt de
mobilizare și o chemare la acțiune. Una din cele mai importante lecții pe care
le învățăm din lectura acestor cărți de interviuri este aceea că avem obligația
morală să nu fim ignoranți, să nu ne lăsăm castrați politic de ideologiile dominante
de astăzi, ci să ne mobilizăm, să contruim grupuri și comunități puternice și
solidare, să ne organizăm pentru ca vocea noastră să se facă nu doar auzită, ci
și ascultată. Căci puterea (politică), spre deosebire de forța de coerciție a
statului, nu se manifestă decât atunci când un grup de cetățeni își asumă un
obiectiv politic comun și îl urmăresc în mod consecvent. Numai așa participarea
la scrutinele electorale are o însemnătate, iar votul dat – o greutate. În lipsa
exercitării unei presiuni sociale constante, jocul electoral se golește de sens
sau, mai grav, devine o formă de legitimare a unei șarade care se pretinde a fi
democrație.
Într-o serie întreagă de documente relevante la nivel înalt, strategii
americani și-au exprimat părerea că cea mai mare amenințare față de noua ordine
mondială condusă de SUA este naționalismul din Țările Lumii a Treia, uneori
supranumit ultranaționalismul:
”regimuri naționaliste” care răspund ”cererii populare de îmbunătățire imediată
a standardelor de viață ale maselor” și orientare a producției după nevoile
interne.
S-a întâmplat destul de des ca guverne susținute de parlamente naționale să
fie blocate sau răsturnate, cu sprijinul și, uneori, cu intervenția directă a
SUA, așa cum s-a întâmplat în Iran (1953), în Guatemala (1954 și 1963, când
Kennedy a susținut lovitura militară pentru a preveni amenințarea unei reveniri
la democrație), în Republica Dominicană (1963 și 1965), în Brazilia (1964), în
Chile (1973). Ceea ce au făcut forțele rebele din Nicaragua, teroriștii în El
Salvador sau Guatemala, bucurându-se de sprijinul american depășește cu mult
crimele și execuțiile obișnuite. Metodele nu au fost din cele mai elegante.
Miza acestor acțiuni a fost de a zdrobi naționalismul independent și forțele
populare care ar putea determina apariția unei democrații veritabile.
Câțiva strategi americani de după război au propus ca Statele Unite să
încurajeze Japonia să se industrializeze,
dar cu o singură condiție: Statele Unite trebuie să controleze importurile de
petrol din Japonia. Kennan a spus că acest lucu ne-ar permite să ”păstrăm un
drept de veto” în privința Japoniei în cazul în care ne-ar fi scăpat vreodată de
sub control. Încă de la începutul anilor ’70, Japonia a controlat mereu doar 10 % dintre propriile
resurse petroliere. Acesta este unul din principalele motive pentru care
Statele Unite au fost atât de interesate de petrolul din Orientul Mijlociu.
Întodeauna SUA a considerat că America Latină îi aparține de drept.
Securizarea și consolidarea blocului economic bazat pe dolar vor necesita
împiedicarea dezvoltării independente în America Centrală și în Caraibe.
În schimbul îmtrumuturilor sale, FMI impune ”liberalizarea”: o economie
deschisă capitalului și controlului străin, reducerea bruscă a serviciilor
sociale oferite majorității populației etc. Prin aceste măsuri, clasele bogate
și investitorii străini dobândesc și mai multă putere, iar societățile clasice,
polarizate ale Lumii a Treia: pe de o parte au o elită extrem de bogată (și o
clasă profesională relativ bună care le servește), iar pe de altă parte – o masă
enormă de oameni săraci și suferinzi.
Brazilia e un caz edificator. Are atât de multe resurse naturale, încât ar
trebui să fie una din cele mai bogate țări din lume, dar mulțumită loviturii de
stat din 1964 și ”miracolului economic” extrem de lăudat care a urmat (pentru a
nu vorbi de tortură, crimă, metode de ”control al populației”), situația multor
brazilieni este mai precară decât cea din Europa de Est.
La începutul anilor ’80, Nicaragua a făcut progrese remarcabile în sectorul social, care
constituia baza economică pentru o dezvoltare durabilă. J. Figueres, tatăl
democrației corsicane spunea că ”pentru prima dată Nicaragua are un guvern
căruia îi pasă de poporul său”.
Prin urmare, SUA a lansat un atac pe trei fronturi împotriva Nicaraguei. În
primul rând, SUA au exercitat presiuni externe pentru a obliga Banca Mondială
și Banca-Interamericană de Dezvoltare să-și anuleze toate proiectele și
programele de asistență oferite acestei țări.
În al doilea rând, SUA au lansat un război prin intermediul forțelor
militare Contras, dublat de un război economic ilegal la ceea ce se numește
”amenințarea unui exemplu de succes”.
În 1988, o calamitate de dimensiuni mari a lovit Nicaragua: Uraganul Joan.
SUA nu a trimis niciun ban pentru a ajuta comunitățile afecatate, pentru că,
dacă ar fi făcut-o, probabil ar fi ajuns la popor, nu doar în buzunarele unui
bogătaș. SUA voia ca nicaraguanii să moară de foame pentru a-i acuza mai apoi
pe sandiniști de gestionarea defectuoasă a economiei.
Panama a fost, în mod tradițional, controlată de micuța ei elită europeană,
care alcătuia cel puțin 10% din populație. Acest lucru s-a schimbat în 1968,
când Omar Torrijos, un general populist, a condus o lovitură de stat și care
i-a permis populației sărace și metișilor [rasă mixtă] să obțină
cel puțin o parte din puterea dictaturii sale militare. Din 1983, după ce
Torrijos a fost ucis într-un accident de avion, conducătorul efectiv al
statului a fost Noriega. Guvernul American știa că Noriega era implicat în
traficul de droguri, dar el a rămas pe statut de plată al CIA.
La 1 ianuarie 1990, cea
mai mare parte a administrației Canalului trebuia să treacă sub controlul
statului panamez – pentru ca în anul 2000, guvernul acestei țări să dobândească
controlul complet asupra Canalului.
Așadar, Washingtonul a
impus acestei țări sancțiuni care i-au distrus practic economia, consecințele
cele mai severe ale acestei crize au fost suportate de populația săracă de
culoare și de rasă mixtă.
SUA i-a susținut pe
Trujillo în Republica Dominicană, Somoza în Nicaragua, Marcos în Filipine,
Duvalier în Haiti și o serie de gangsteri din America Centrală în anii ’80. Statele Unite îi susțineau cu entuziasm pe acești
dictatori atâta timp cât profiturile ieșeau din țările lor și intrau în SUA.
La sfârșitul anilor ’60, SUA au blocat toate încercările de soluționare politică din
Vietnam. Dacă s-ar fi ajuns la un acord politic, s-ar fi putut înregistra
progrese către o dezvoltare viabilă care n-ar fi fost sub controlul american,
iar asta era inacceptabil.
Pentru a evita această
posibilitate, Statele Unite au instalat un stat terorist tipic, în stil
latinoamerican, în Vietnamul de Sud și au subminat singurele alegeri libere din
istoria Laosului, deoarece tabăra greșită a câștigat, apoi au blocat alegerile
și în Vietnam, pentru că era evident că tot tabăra greșită va câștiga și acolo.
Occidentul a foat
foarte încântat să facă afaceri cu noul lider ”moderat” al Indoneziei, așa cum Christian Science Monitor l-a descris
pe generalul Suharto, când acesta avea mâinile murdare de sânge și lăsa în urma
sa sute de mii de cadavre în Timorul de Est și în alte părți. Acest autor al
unor oribile crime în masă este ”bun la inimă”, ne-a asigurat săptămânalul The Economist [un ziar britanic cu
sediul la Londra], referindu-se fără îndoială, la atitudinea sa față de
corporațiile occidentale.
După ce Războiul din Vietnam s-a încheiat în 1975,
obiectivul politic major al SUA a fost acela de a maximiza represiunea în
țările care au fost devastate de actele de violență comise de armata SUA.
Atunci când menoniții
au vrut să trimită creioane în Cambodgia, Departamentul de Stat a încercat să-i
oprească. Atunci când Oxfam a încercta să trimită zece pompe solare, reacția
americanilor a fost similară. Același lucru s-a întâmplat când grupuri
religioase au încercat să trimită lopeți în Laos pentru dezgroparea unor obuze
neexplodate, rămase după bombardamentele americane. Când India a încercat să
trimită bivoli în Vietnam, Statele Unite au amenințat să anuleze ajutorul umanitar oferit prin
programul Food for Peace. Vietnamul a fost demolat. Nu există niciun pericol ca
o dezvoltare viabilă a țării să ofere un model pentru alte națiuni din regiune.
Războiul din Golf
ilustrează aceleași principii dictatoare. Când Irakul a invadat Kuweitul în
1990, Consiliul de Securitate al ONU a condamnat imediat Irakul și i-a impus sancțiuni
severe. De ce a fost răspunsul ONU atât de promt și atât de fără precedent? ONU
a fost în măsură să răspundă agresiunii Irakului pentru că – în mod excep'ional
– Statele Unite au permis acest lucru. Dar chiar după ce au permis sancțiuni,
SUA au făcut imediat tot ce le-a stat în putință pentru a scoate din discuție
opțiunea diplomatică, trimițând împreună cu Marea Britanie, o forță uriașă în
Golf, sprijinind dicataturile familiale care guvernează statele petroliere ale
Golfului. Scopul măsurii unor trupe numeroase în zonă a fost evident acela de a
evita pericolul ca Irakul să fie forțat să iasă din Kuweit prin miloace
pașnice.
Ceea ce a fost
remarcabil cu privire la evenimentele din Europa de Est în anii ’80 e faptul că
puterea imperial a ales, pur și simplu, să se retragă. Acest lucru nu s-a
întâmplat pentru că sovieticii sunt niște oameni de treabă, ci pentru că aceste
mișcări erau determinate de necesități interne.
Singura țară din Europa
de Est în care schimbarea regimului tiranic s-a făcut în mod violent cu vărsare
de sânge a fost tocmai cea în care SUA avea cea mai multă influență: România.
Nicolae Ceaușescu, dictatorul României, a primit un tratament regal când a
vizitat Anglia. Statele Unite au acordat României ceaușiste statutul de națiune
favorizată, avantaje comerciale și altele asemenea.
Ceaușescu a fost la fel
de brutal și dement și atunci, și mai târziu, dar pentru că s-a retras în mare
măsură din Pactul de la Varșovia și a urmat un curs oarecum independent, fiind
par'ial de partea SUA în lupta internațională.
În trecut exista o
relație colonială între Europa de Vest și Europa de Est. De altfel, pentru că
rușii au subminat această relație a fost una dintre cauzele Războiului Rece.
Acum, această relație este restabilită, și există o luptă serioasă între țările
care vor să câștige cursa pentru jaf și exploatare. Dar mai întâi trebuie să se
impună modelul capitalist. Statele Unite nu-l acceptă pentru ele înseși, dar când vine vorba de Lumea a Treia, stăruie cu insistență
asupra lor. Acesta este sistemul FMI.
În multe privințe
Europa de Est este mai atractivă investitorilor decât America Latină. Unul dintre
motive este că populația Europei de Est este
albă și cu ochi albaștri și, prin urmare, mai ușor de gestionat pentru
investitorii care provin din societăți profund rasiste pentru Europa de Vest și
Statele Unite. Mai mult, Europa are standarde generale de sănătate și educație
mai ridicate decât America Latină – care, cu excepția câtorva zone insolite unde
trăiesc cei bogați și privilegiați, este o calamitate totală. O altă cauză
pentru acestă discrepanță este nivelul mult mai mare al terorii după încheierea
perioadei Stalin.
Între anii 1982 și
1987, aproximativ 150 de miliarde de dolari au fost transferați din America
Latină spre Occident, prin intermendiul ”tranzacțiilor ascunse” (inclusive bani
proveniți din droguri, profituri ilegale etc.) Efectele acestei situații asupra
Americii Centrale au fost deosebit de grave, dar același lucru se întâmplă în
întreaga Americă Latină: sărăcia e în creștere, la fel și malnutriția,
mortalitatea infantilă, distrugerea mediului sau teroarea instituită de stat.
Situația din Africa e
și mai gravă. Catastrofa capitalismului a fost deosebit de severă în anii ’80 –
un ”coșmar necruțător” dezlănțuit de puterile occidentale. Potrivit
statisticilor furnizate de Organizația Mondială a Sănătății, se estimează că 11
milioane de copii mor anual în ”lumea aflată în curs de dezvoltare”, un
”genocid discret” căruia i s-ar pune capăt foarte repede dacă resursele ar fi
direcționate spre nevoile tuturor oamenilor, și nu spre îmbogățirea câtorva.
Termenii discursului politic au de obicei două semnificații. Una este
semnificația clasică, de dicționar, iar cealaltă este cea care servește puterii
– sensul doctrinar.
Să luăm, spre exemplu, conceptul de democrație.
În mod normal, se spune că societatea este democratică în măsura în care
oamenii pot participa semnificativ la gestionarea problemelor care țin de
societatea lor. Dar sensul doctrinar al democrației este diferit – se referă la
un sistem în care deciziile sunt luate de sectoare ale mediului de afaceri și
de elite.
Există multe alte exemple. Luați termenul de interes special. Sistemele republicane de relații publice din anii ’80
au acuzat în mod repetat democrații că sunt parte a unor interese speciale:
femeile, forța de muncă, persoanle în vârstă, tinerii, fermierii – pe scurt
întreaga populație. Există însă un singur sector al populației care nu s-a spus
că reprezintă ”un interes special”: corporațiile (și afacerile în general). În
discursul corectitudinii politice, interesele lor (speciale) sunt ”interesul
național”, care are mereu întâietate.
Să ne gândim la
conceptual de conservator, care
descrie susținătorii unui stat puternic, unul care intervine masiv în economie
și în viața socială. Conservatorii susțin cheltuieli uriașe ale statului și un
maximum de măsuri protecționiste, dar și asigurarea împotriva riscului de
piață, restrângerea libertăților individuale prin legislație, protejând Sfântul
Stat de ingerințele nejustificate ale cetățenilor irelevanți – pe scurt, tot
ceea ce este opusul conservatorismului tradițional. Ei sunt loiali celor care
”dețin țara” și, prin urmare, ”ar trebui să o guverneze”, pentru a face apel la
cuvintele lui Joy Jay, unul dintre Părinții Fondatori ai SUA.
Pentru a înțelege
discursul politic, este necesar să facem o traducere care să decodeze limbajul
dublu al presei, al oamenilor de știință socialiști și al preoției seculare în
general. Funcția sa nu este deloc obscură: efectul acestui dublu limbaj este
acela de a face imposibilă găsirea cuvintelor pentru a vorbi într-un mod
coerent despre chestiuni importante pentru majoritatea oamenilor.
Indiferent dacă sunt
”liberale” sau ”conservatoare”, agențiile majore de știri sunt mari corporații,
deținute de și interconectate cu conglomerate și mai mari de companii. La fel
ca alte corporații, agențiile de presă vând un produs pe o piață. Doar că în
acest caz este o piață a agențiilor publicitare – adică alte companii. Prin
urmare, în acest domeniu avem de a face cu mari corporații care vând audiențe
destul de bogate și privilegiate altor companii. Nu este surprinzător faptul că
imaginea lumii prezentate acestei audiențe reflectă interesele și valorile
înguste și părtinitoare ale vânzătorilor, cumpărătorilor și ale produsului.
Există o serie de
factori care contribuie la această imagine denaturată. Managerii culturali
(editori, cronicari de prestigiu) împărtășesc interese de clasă sau se află în
diferite asocieri cu managerii de stat și de afaceri, dar și cu alte sectoare
privilegiate. Există de fapt un flux regulat de persoane de nivel înalt între
corporații, guvern și mass-media. Accesul la autoritățile statului este
important pentru menținerea unei poziții competitive. ”Scurgerile” de
informații, spre exemplu, sunt adesea fabricațiii și înșelătorii produse de
autorități în colaborare cu mass-media, care pretinde că este străină de astfel
de mașinațiuni. Autoritățile statului cer în schimb cooperare și supunere. Aceste
centre de putere dispun, de asemenea, de mijloace eficiente pentru a-i pedepsi
pe cei care se abat de la calea cea dreaptă, pornind de la influența bursei de
valori și ajungând până la punerea în funcțiune a unui sistem întreg de
defăimare și demonizare.
Mass-media este doar o
parte a unui sistem doctrinar mai mare. Ei i se adaugă revistele de opinie,
școlile și universitățile, fundațiile academic și așa mai departe. Sistemul doctrinar
însă nu a fost studiat la fel de mult, pentru că este mai greu de investigat sistematic.
Sistemul doctrinar,
care produce ”propaganda” atunci când discutăm de inamici, are două ținte
distincte. Una dintre ținte este numită uneori ”clasa politică”, adică
populația relativ educată, care înseamnă aproximativ 20% din întregul
populației, care are o perspectivă mai mult sau mai puțin articulată asupra
lucrurilor, jucând un rol în luarea deciziilor. Este crucial ca oamenii să
accepte doctrina de bază, pentru că ei sunt în măsură să elaboreze și să pună
în aplicare politicile care decurg din ea.
Apoi sunt ceilalți 80%
din populație. Aceștia sunt ”spectatorii politici” sau, pentru a apela la
expresia lui Lippmann, ”turma confuză”. Se presupune că ar trebui să urmeze
ordinile și să nu stea în calea oamenilor importanți. Acești ”spectator” sunt
adevărata țintă a mass-mediei: a tabloidelor, a sitcomurilor, a Super Bowl-ului
și așa mai departe.
Aceste sectoare ale
sistemului doctrinar servesc la distragerea atenției maselor de săraci și la
întărirea valorilor sociale fundamentale: pasivitate, supunerea față de
autoritate, dobândirea virtuții lăcomiei, goana după câștigul personal, lipsa
îngrijorării față de ceilalți, frica de dușmani reali sau imaginari etc. Scopul
este acela de a păstra turma confuză într-o perpetuă stare de dezorientare. Nu este
deloc necesar să se întrebe ce se întâmplă în lume. De fapt, ar fi preferabil
să nu-și pună deloc întrebări, căci dacă va înțelege prea mult din ceea ce se
întâmplă, poate ajunge la concluzia că poate să facă ceva pentru a schimba
lucrurile.
În orice țară există un
grup care are putere reală. Puterea în Statele Unite se află în mâinile unor
oameni care determină deciziile de investiții – care hotărăsc ce este produs și ce este distribuit. Ei fac parte, în bună măsură, din guvern, aleg strategii și
stabilesc direcțiile generale ale sistemului ideologic.
Unul din lucrurile pe
care și le doresc e o populație pasivă și docilă. Deci, unul din lucruile pe
care le putem face pentru ca ei să aibă o viață incomodă este să fim exact
opusul.
Demonstrațiile,
petițiile și votul sunt importante, dar cel mai important este ca acțiunea să
fie susținută și organizată. Ceea ce nu pot îngădui este o presiune susținută
care se află mereu în creștere, organizații care sunt mereu active, oameni care
învață din experineță și care vor ști să se organizeze mai bine data viitoare. Orice
sistem de putere, chiar dictatură fascist, răspunde disidenței publice.
Lupta pentru liberate
nu se termină niciodată. Oamenii din Lumea a Treia au un curaj de-a dreptul
uimitor. Noam Chomsky a vut privilegiul să vadă din acest curaj în Asia de
Sud-Est, în America Centrală și în Cisiordania. După cum mărturisește acesta, a
fost o experință mișcătoare care i-a amintit de niște replici disprețuitoare
ale lui Rousseau la adresa europenilor care au abandonat libertatea și justiția
pentru pace și odihna de care ”se bucură în lanțurile lor”:
Când
văd mulțimi de sălbatici în întregime goi cum disprețuiesc voluptatea europeană
și îndură foamea, focul, sabia și moartea pentru a-și păstra independența, simt
că într-adevăr nu se cuvine sclavilor să se gândească la libertate.
Oamenii care cred că acestea sunt simple cuvinte înțeleg foarte puțin despre lumea în care trăim.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu