”Ultimul tren spre România” de Anatolie Paniș este o lectură extrem de necesară în aceste vremuri
decisive și de mare restriște pentru Basarabia. Această carte reprezintă o
combinație dintre ficțiune și adevăr istoric, realizată cu multă iscusință
scriitoricească. Romanul surprinde perioadele dramatice din istoria
contemporană a spațiului basarabean, și anume, evenimentele premergătoare
Unirii din 1918 și ocupația sovietică din 1940. De asemenea, autorul a rezervat
un capitol aparte, cu caracter alegoric, felului în care s-a răsfrânt Pacea de
la București din 1812 asupra populației basarabene, care s-a pomenit sub
ocupația Imperiului țarist la încheierea războiului ruso-turc (1806-1812).
Dacă am citi această carte am cunoaște adevărul istoric, riscurile privind
integritatea teritorială, originile gravelor probleme cu care ne confruntăm.
O carte ce ne-ar ajuta să devenim imuni la tot felul de minciuni, manipulări,
propagande politice; ce ar putea trezi conștiința de patrie, atașamentul față
de valorile naționale. În definitiv, e o carte care ar putea să ne salveze de
la degradarea care ne cuprinde pe toate planurile pentru că am fi capabili să
ne alegem mult mai conțient viitorul. ”Ultimul tren spre România” este un roman
pe care îl recomand cu toată căldura.
În cele ce urmează o să mă opresc la capitolele ce mi-au plăcut cel mai
mult, cele bazate pe documente istorice și care descriu amănunțit evenimentele
ce preced Unirea din 1918.
La 2 decembrie 1917 s-a înființat Republica Democratică
”Moldovenească”. Basarabia traversa cea
mai întunecată și mai deprimantă dintre stările ei dintodeauna: un popor în
genere analfabet, rupt de carte și învățătură, redus complet la tăcere,
subjugat, fără conștiință de ”națiune”, pierdut, împrăștiat. În această
realitate tristă, trei învățători pornesc în cea mai grea misiune: organizarea
Congresului învățătorilor. Nu exista un program direcționat, o agendă precisă.
Pentru prima dată, după o sută cinci ani de ocupație rusă, în cadrul unei
întruniri se vorbea limba română, îndrăzneala învățătorilor se dovedea legendară.
Învățătorii cer editarea cărților în limba română, trecerea învățământului în
limba pe care o pricep școlarii, înființarea unei școli de pregătire pentru
învățători, unei tipografii didactice, unor grădinițe de copii. Intervin
forțele militare, congresmenii sunt ameninațați că vor fi arestați și
deportați, militarii rețin din greșeală oameni de-ai imperiului. Următorul
congres este fixat peste alte șase luni.
În acest interval de timp, imperiul era zguduit de uriașe mișcări de
protest a maselor care s-au soldat cu căderea împăratului. Congresul are loc
cu două luni mai devreme. Congresul dezertorilor este faimos prin faptul că a
fost regizat de personalități marcante – Constantin Stere, Pan Halippa, Alexe
Mateevici. Scopul congresului era declararea autonomiei Basarabiei și
stabilirea sarcinilor: înființarea școlilor, justiției, regimentelor naționale;
naționalizarea învățământului, crearea unui fond național, alegerea unui Sfat
al țării, un guvern.
Mulți basarabeni nici nu cunoșteau despre independență, deoarece nu existau nici radiou și nici ziare. Rușii dezertează în masă pe teritoriul Basarabiei, se percep dări în numele împăratului, se dau pedepse, se săvârșesc crime, jafuri, anarhie.
În ziua a zecea de independență apare ziarul Basarabia, scris cam încâlcit, ziariștii nu prea sunt stăpâni pe
meșteșugul scrisului, atâta timp cât poporul din care se trag a fost când sub ocupația unuia, când sub
ocupația altuia, Basarabia e un conglomerat de graiuri și pronunțări aparținând
conglomeratului de naționalități ce s-au așezat pe aceste meleaguri.
Dezertorii ruși continuă să săvârșească atrocități, inclusiv profanarea
locașurilor sfinte. C. Stere cere intervenția armatei românești. România ezită
să intervină, e decimată de războiul cu nemții și n-ar dori o nouă disensiune –
de astă dată, cu rușii. Marele Scriitor scrie articole incendiare și trage
semnalul de alarmă în parlamentul românesc: atenționează despre pericolul
României de a-și pierde independența în mod public, imperioasa nevoie de a
sprijini Basarabia de amenințarea celor două mari puteri, propune României un
proiect de constituție. Acesta este acuzat de trădare.
Constantin Stere revine în Basarabia și apără cu înverșunare ideea Unirii.
El nu mai face literatură și gazetărie, ci politică tăioasă, directă și fățișă.
Pan Halippa publică, la rândul său, un articol în Basarabia, cerând
neîntârziat Unirea. Cândva, Pan Halippa, student într-unul din orașele Marii
Rusii, încă de pe atunci (simțindu-se dislocat de pe teritoriul basarabean în
mod premeditat, chiar și pentru a-și desăvârși studiile), se raliază Marelui
Scriitor în apriga luptă pentru redeșteptarea poporului basarabean. Fost
redactor al primei serii a ziarului Basarabia (ziar interzis sub stăpânirea
rusă), are de îndurat prigoana autorităților, care n-au văzut niciodată cu ochi
buni asemenea manifestări ”naționaliste”, cum le denumeau ei. Într-o noapte,
redactorii acelui ziar sunt arestați și deportați. Pan Halippa scapă printr-o
fericită întâmplare. Fuge peste Prut și-și continuă studiile la o universitate
ieșeană. Absolvent eminent, lui Pan Halippa i se face propunerea de a rămâne în
România, ca asistent universitar. Propunerea îl onorează și-l uimește, dar el
refuză totul pentru a se reîntoarce acasă. Latent în subconștient, dorul de frații
în suferință biruie cealaltă chemare, a unei glorii superficiale și efemere.
Asupra acestor fel de oameni ispitele nu-și mai ating ținta. Ei sunt pe cât de
nebuni, pe atât de predestinați suferinței, neliniștii continue, dorului de
țară și de locșorul natal, chemării lăuntrice pe care mulți n-o înțeleg. Pan
Halippa nu poate abdica de la o luptă despre care știe că se sfârșește de
obicei odată cu moartea. Și-apoi se vor abate viscole și furtuni, tot felul de
piedici, care-i vor presăra cu spini drumul ales. Primit mai peste tot cu
simpatie, ovaționat la rostirea înflăcăratelor sale discursuri, Pan Halippa e
unul din pionierii care au luptat de la bun început și necontenit pentru Unire.
Situația în Basarabia rămâne a fi ambiguă, în Marele Sfat al Țării urmează
să se hotărască fie continuarea stării de independență basarabeană, fie
afilierea la Ucraina, fie unirea cu România.
În ziua de 27 martie 1918, în clădirea Sfatului Țării din Chișinău,
emoțiile sunt intense și totale, e pe cale să se hotărască destinul întregii
națiuni. Oamenii se adună pe străzi ca furnicile, formând un mușuroi de
suflete. Speranțele se nasc într-un arhipelag până mai ieri inaccesibil. Sunt cu
toții emoționați, curioși, interesați, treziți dintr-un somn adânc, somnul
istoriei, simt că-s în preajma celor mai sfinte ceasuri care pot hotărî și
hărăzi soarta lor, a țării întregi. Între timp sosesc și steagurile
basarabene-românești, sunt o sută de steaguri. Sunt transportate într-o căruță
de doi cai roibi. Steag cu steag se reazemă cu o sfântă grijă de zidul clădirii.
Mulțimea începe să se agite și să aclame. Incredibil, dar adevărat: se
descoperă ins cu ins, se privesc și se descoperă ca frații. Despărțiți de
soartă de peste o sută de ani. Strigătele acestei mulțimi se amplifică și
astfel manifestația de-afară capătă amploare. Dar sosesc și altfel de steaguri,
cele rusești, sunt rezemate și ele de zidul clădirii ca o amenințare.
Deputații încep să apară grupați. Sosește Marghiloman, prim-ministrul român,
căruia i se oferă o cameră în culise. Deputații înscriși, trec pe rând să ia
cuvântul. Luările de cuvânt pro și contra consumă imens de mult timp. Stere
înțelege mai bine ca oricine pericolul, voita tergiversare a lucrărilor nu
poate duce la nimic bun. Marele Scriitor începe cu un discurs în rusă și
continuă cu unul în română. Treburile se precipită. Se votează pentru votare
nominală și deschisă. Se trece la marele vot. Încep să voteze pentru unire
chiar și oscilanții de la începutul dezbaterilor, întâi nemții, bulgarii, apoi
chiar și ucrainenii. Ce se petrece în sufletul lor nu se va ști niciodată. Cu
majoritate de 86 de voturi, 3 împotrivă, 36 de abțineri și 13 absențe,
declarația blocului basarabean pentru Unirea Basarabiei cu România se consideră
admisă și devine hotărâre a întregului popor.
Afară se cântă Hora Unirii,
mulțimea se prinde încet într-o horă mare. Din mii de piepturi se slobod urale.
Un lanț masiv de oameni care-naintează dintr-un trotuar în altul. În această
horă se prind toți; bătrâni și tineri, copii și mame, militari și civili, se
prinde toată suflarea Chișinăului. Hora a ținut o noapte. În zori, la Catedrală
începe un Te Deum, mulțumindu-I-se astfel Celui de Sus pentru înfăptuirea Marii
Uniri.
Penultimul capitol este cel ce justifică titlul cărții și în care autorul descrie primele zile ale ocupației sovietice din iunie 1940. Autoritățile sovietice îi acordă României două zile și două nopți pentru a-și retrage personalul și bunurile adminisrative. O parte din basarabeni, în mare parte preoți și învățători, se refugiază în aceste zile în România, ei sunt cei care se vor salva de tăvălugul ce va cuprinde Basarabia.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu