Romanul începe cu o imagine simbol a războiului de pe Nistru: ”E trecut de miezul unei nopți de vară, fără
lună și fără stele, e atât de întuneric încât abia poți desluși o cruce de lemn
care plutește pe la mijlocul albiei în direcția Tiraspol. Pe cruce este legat
cu cabluri electrice un bărbat destul de tânăr, doar în zdrențe din cămașa-i
plină de sânge, cu coastele rupte, plămânii zdrobiți, cu mâinile și picioare
strânse în noduri marinărești. Apele o vor purta spre liman, apoi pe lângă
Cetatea Albă, până o vor înghiți valurile mari de la intrarea în largul Mării
Negre. Basarabeanul de pe cruce a
vrut să fie un fel de Hristos al românilor, iar gardiștii cazaci i-au oferit
această posibilitate.” O plăsmuire sinistră dacă nu ar fi adevărată.
În 1992, la scurt timp de la declararea independenței, gardiștii
regimului secesionist fac ravagii în orașul Tighina, împânzesc orașul cu
autoblindate cu lozinci rusești ”Moarte românilor!”, ”Spre Chișinău!”,
incendiază clădiri, rețin băștinași vorbitori de română fără vreo explicație,
țipă și trag la nimereală, ucid pe cei care nu se supun.
Moldova se pomenește dezarmată în acest război. După destrămarea Uniunii Sovietice, Rusia concentrează toată tehnica militară în Transnistria, la care se adaugă Armata a 14-a, o rezervă inepuizabilă de muniții din depozitul Cobasna, precum și, sute de cazaci și pușcăriași aduși zilnic de prin toate colțurile Rusiei. Combatanții moldoveni nu au nici măcar arme îndeajuns, la 3-4 voluntari le revine câte un ”Kalașnicov” care nu e decât un fel de praștie în fața tancurilor rusești care vin din toate părțile. Forțele sunt îngrozitor de inegale! Totuși, combatanții moldoveni rezistă împletind sentimente de patriotism. Ziua de 19 iunie este o zi neagră în istoria acestei palme de pământ, ziua în care tancurile rusești intră în orașul Tighina și-l ocupă.
Protagonistul romanului este Radu Păduraru, care se pomenește în iureșul acestor evenimente, având o altă intenție, de a junge la Tiraspol pentru a-și revedea femeia iubită, pe care a întâlnit-o atunci când dădea examenele de admitere la Universitatea Pedagogică din Tiraspol. Radu găsise un oraș militarizat și rusificat, de aia renunță la idea de a fi student aici și cere să fie mobilizat în armată. Tiraspolul rămâne, însă, orașul în care o întâlnește pe femeia vieții sale, Catea, îngerul tinereții sale cu păr blond. Aceștia au câteva întâlniri romantice în Chișinău și în codrii din locurile de baștină ale lui Radu. În Dealul cu Mărgele își jură credință și iubire unul altuia, și tot aici, Radu îi spune Catei că o va numi de acum încolo - Ecaterina.
Radu face armata în Republica Democrată Germană, la Bernau. Aici se
întâmplă trei situații tensionate cu soldatul rus, Krasarm Kalinin, cel care
devine, din trei motive, dușmanul său de moarte. În primul caz, Kalinin manifestă
o atitudine denigratoare față demnitatea sa națională. În al doilea caz, face
glume proaste în legătură cu iubita sa, motiv pentru care Radu, într-un acces
de furie, aruncă un taburet în direcția lui. Și în al treilea caz, Kalinin îi
promite răzbunare pentru că a eliberat o ostatică nemțoaică de care își băteau
joc soldații după stingere.
În perioada armatei, Radu întreține o corespondență constantă cu
Ecaterina, de la o vreme, acesta încetează să mai primească scrisori de la
iubita sa. Radu înebunește de dorul ei, arată tot mai prost, colegii da cazarmă
încep să-l trateze cu compasiune. Radu Păduraru este demobilizat în perioada
evenimentelor de eliberare națională de la Chișinău.
În pofida pericolului din Transnistria, tânărul caută să pătrundă în
Tiraspol pentru a o revedea pe Ecaterina, despre care crede că a trădat iubirea
lor. În Tighina e luat prizonier, bătut cu bestialitate de un grup de gardiști
printre care se numără și Kalinin. Află de la acesta că, Ecaterina continua să-i
scrie și că toate scrisorile lor sunt în posesia dușmanului ce-i stă în fața.
Kalinin i-o aduce pe Ecaterina, acordându-le acestora o oră de intimidate și le
înmână ultima scrisoare a lui Radu. Acest moment intensifică durerea din
sufletele celor doi. Apoi, tânărul este răstignit pe o cruce luată de la un
cimitir din apropiere și aruncat în apele Nistrului.
Prin preajmă se găsea moș Petruț, un căprar din zonă, care ajutat de doi călugări ce pescuiau acolo, reușesc să-l scoată pe rănit la mal. Bătrânul îl roagă pe starețul Dorimedont de la Mănăstirea Noul Neamț să-l adăpostească pe muribund într-o chilie. Când se reface puțin, starețul îi propune tânărului să îmbrace haina monahală de novice și să facă ascultare ca frate începător, perioadă în care va trebui să aleagă fie calea călugăriei, fie părăsirea comunității monahale. Radu acceptă propunerea părintelui Dorimedont și primește numele de Dragomir până la tunderea în călugărie. Acesta își începe noviciatul la Mănăstirea Noul Neamț făcând ascultare, participând la slujbe, la lucru prin gospodărie, la tot ce ține de viața obștii mănăstirești.
Într-o zi de sărbătoare, fiind la cișmeaua mănăstirii după apă, Dragomir
îl zărește pe salvatorul său, nea Petruț. De la acesta află despre situația
tristă din stat, despre felul în care gardiștii l-au torturat pe nepotul său,
despre pierderea războiului și declararea Transnistriei drept republică autonomă,
dar și, despre visul tot mai îndepărtat de unire cu Patria-mamă – România. Dragomir
- frământat în tot acest timp de soarta îngerului său blond, care l-a bocit în
ziua chinurilor sale asemeni Sf. Veronica pe Iisus din Nazaret când urca spre
Golgota – îl roagă pe bătrân să meargă la Tiraspol și să afle vești despre
Ecaterina sa.
Bătrânul îi îndeplinește rugămintea și îi aduce într-o zi vestea tristă despre faptul că, Ecaterina a implorat în acea zi nefastă pe gardiști să fie omorâtă la fel ca românul său, iar Kalinin i-a satisfăcut vrerea. Dragomir, pălit de mare deznădejde, i-a hotărârea să nu lepede haina monahală și să-și dedice viața lui Hristos.
Dragomir pornește spre Ivano-Frankovsc, baștina lui Mikola, un fost
camarad de armată. Află că este plecat la războiul secesionist din Donețk, dar,
prin intermediul soției sale, face cunoștință cu un prieten de familie, preotul
Gherasim. Acesta îi dă sfaturi despre cum să procedeze ca să-și pună planul în
aplicare. Astfel, Dragomir, îmbrăcat în haine călugărești, izbutește să se
infiltreze în tabăra moscalilor dânduse drept călugăr din Murom, care venise să
ispășească o pedeapsă pentru mici neascultări în mănăstire, unde primise drept
canon misiunea de a blagoslovi soldații aflați în lupte cu dușmanii ortodoxiei
ruse. Ajunge în cazarma unde colonel este Krasarm Kalinin, se miră că nu este
recunoscut de dușmanul lui de moarte, dar își dă seama că pentru el este mort
demult. La scurt timp, declară solidaritate și susținere taberei huțulilor, își
legitimează adevarata identitate și mărturisește adevărata sa intenție. Așadar,
reușește să-și pună planul în aplicare, îl capturează pe Krasarm Kalinin, îl
urcă pe turnul meteorologic, îi arborează deasupra capului drapelul Ucrainei.
Dușmanul de moarte al lui Radu Păduraru este omorât de propriii camarazi.
După o săptămână, Dragomir revenea la Ivano-Frankovsc, unde trage la
preotul Gherasim. Preotul, aflând despre intenția noului său prieten de a merge
în Carpați pentru a fi călugărit la Mănăstirea Noul Neamț, îi spune despre un
vecin care are drum în România și căruia ar putea să i se alăture.
Dragomir ajunge la Curtea de Argeș, bijuterie arhitecturală a
creștinismului românesc din sec. XVI, loc de necropolă regală, aici fiind
înmormântați toți regii României. După ce face un popas la Fântâna lui Manole, pornește spre Transfăgărășan în
sus. Urcă 1500 de trepte, ajunge pe creste, între ruinele cetății Poienari, unde nu
se mai satură să admire fabuloasele priveliști ce i se perindă în depărtarea
văilor Argeșului. E momentul în care vede cum arată veșnicia unei țări. Se așează
pe o buturugă și îi mulțumește lui Dumnezeu pentru clipele pe care le trăiește
aici între cer și pământ. La coborâre trece Barajul Vidraru, așa cum îl
sfătuiește un salvamontist, grăbind pasul către ”Valea cu Pești” pentru a-l
căuta pe grădinarul despre care îi vorbise ”Vulturul de pe Stânci”, îl găsește
și rămâne peste noapte la acesta.
A doua zi, Dragomir își continuă drumul pe Transfăgărășan. Odată cu lăsarea întunericului, acesta se gândește să tragă la o stână pe care o zărise în depărtare. Aici, îl găsește pe ciobanul Ion, care îi spune că nopțile de toamnă sunt reci în munți și ar risca o răceală, dar îi propune să-l ajute la o problemă care tocmai dăduse peste el. Să o ajute pe o femeie care venise să-și ia brânza. Deci, îl roagă pe Dragomir să-i ajute Catincăi să ducă torbele și, totodată, să doarmă în casa ei aflată în reparație.
În sat, cei doi au oprit la curtea unei case bătrâne, care avea în loc de acoperiș, doar căpriorii, la întărirea cărora lucrau trei bărbați. Petre, cioban rămas fără turmă; Andrei, electrician care e căutata de săteni doar atunci când li se stinge lumina; Coca, fost inginer la Barajarul Vidraru, dar pensionat ca invalid. Cei patru cinează împreună, povestesc, iar seara, Dragomir rămâne să doarmă singur în casa temporar părăsită.
Următoarea zi toți patru muncesc la acoperișul casei. Coca le vorbește despre eforturile mareșalului Ion Antonescu de a elibera Basarabia în cel de-al Doilea Război Mondial. Păstra și acum cu mare sfințenie trei pagini îngălbenite din Monitorul Oficial al României din 9 septembrie 1941, unde se comunica despre vizita Regelui Mihai I, însoțit de Mareșalul Ion Antonescu, în Basarabia și Transnistria, în zilele de 23-25 august 1941.
Toată ziua au muncit cu entuziasm inexplicabil. Când a venit Catinca, toți
priveau cu admirație la opera lor și îi închinau mulțumiri lui Dumnezeu. Ea
aducea o oală cu ciorbă, ciorba preferată a lui Dragomir – cu fasole, frunze de
lobodă, mărar, leuștean verde și cimbru. Tot ea a tras ață de pe mosorel și a
tăiat o mămăliguță aburindă. Dragomir a rostit cu voce tare ”Tatăl nostru” și
le-a spus poftă bună. Au discutat despre Moldova de dincolo de Prut, despre
soarta românilor și rolul României în cadrul Uniunii Europene, despre cele mai
importante personalități ale neamului.
În noaptea de dinaintea plecării la Mănăstirea Noul Neamț, pe Dragomir îl chinuise vise pline de fantome barbare, somnul adânc l-a cuprins tocmai spre răsăritul soarelui. Acesta a fost trezit chiar de pașii stăpânei casei, care credea că monahul pribeag o fi de-acu departe. Era zi de duminică, Catinca s-a arătat dispusă să-l însoțească pe Dragomir până la Transfăgărășan. Au mers pe un drum de pădure din munții Făgăraș, au intrat în poiana cu mure, au traversat șoseaua transfăgărășeană, iar la jumătate de cale către ea se ivi Stânca Stelară despre care îi povestise atât de frumos Catinca. Foarte înaltă și singuratică, în jurul ei fiind mai multe pietre așezate uniform pe care Dragomir le-a asemuit cu scunele din Masa Tăcerii. Au admirat plante verzi, agățătoare, care creșteau din stâncă, s-au oprit la izvorul înconjurat de leane. Când au vrut să pășească înapoi spre pietrele-scaune, Catinca a alunecat pe verdeața umedă, Dragomir s-a grăbit să o susțină, în aceeași clipă a rămas încremenit: prin deschizătura de la piept a rochiei a zărit o aluniță, aceeași pe care o avea îngerul blond al tinereții sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu