Relația dintre subiect și obiect este întodeauna un raport de adaptare, deoarece presupune că termenii săi au unul
asupra celuilalt efecte modificatoare. Aceste modificări constituie adaptarea.
Introvertitul are particularitatea, pe de o parte, de a se cheltui neîntrerupt
și de a se răspândi în toate, pe de altă parte, tendința de a se apăra de
exigențele exterioare, de a se abține pe cât posibil de la orice cheltuială de
energie, legată direct de obiect și de a-și crea în schimb, pentru sine o
poziție cât mai sigură și mai puternică.
Atitudinile tipice se manifestă la copii încă din primii ani de viață,
printr-o dispoziție individuală, chiar și în condiții foarte asemănătoare, un
copil preaia un anumit tip, iar un altul, tipul opus. Aceste lucru se întâmplă
în cazurile care evoluează în condiții normale. În situații anormale, când e
vorba de atitudini extreme, la mame, tipul de atitudine ar putea fi preluat prin
siluire. Acolo unde are loc o falsificare a tipului, determinată de influențe
exterioare, se produce mai apoi, frecvent, o nevroză vindecabilă doar prin
restabilirea atitudinii care corespunde în mod natural individului.
Tipul extravertit
Oricine se orientează după datele pe care i le mijlocește lumea exterioară,
totuși această împrejurare este mai mult sau mai puțin decisivă. Atunci când
cineva gândește, simte și acționează, într-un cuvânt trăiește într-un acord
nemijlocit cu împrejurările obiective și cu exigențele acestora, atât în sens
bun cât și în sens rău, el este extrovertit. El trăiește astfel încât obiectul,
ca mărime determinată, joacă în conștiința sa un rol mai mare decât opinia sa
subiectivă. Cert, are și el opinii subiective, dar forța lor determinantă este
mai mică. Ființa sa cedează întodeuna în favoarea condițiilor exterioare. Interesul și atenția lui ascultă de evenimentele obiective, mai ales de cele ce
se produc în imediata apropiere. Nu doar persoanele, ci și lucrurile îl
captivează. Corespunzător, și actele
sale se orientează sub influența persoanelor și ale lucrurilor.
Legile morale ale acțiunilor se acoperă cu exigențele corespunzătoare
societății. Această determinare severă prin factori obiectivi nu înseamnă
neapărat adaptare, din punct de vedere mai înalt nu e deloc sigur că datul
obiectiv coincide cu normalul. În cazul în care individul s-a inserat în
împrejurări anormale față de legile general valabile ale vieții, el poate în
aceste condiții să prospere, dar numai până când, din cauza păcatului comis
împotriva legilor generale ale vieții, el se va prăbuși cu întreg mediul său.
Deci adaptarea pretinde observarea acelor legi care sunt mai generale decât
condițiile istorice contemporane și locale. Puctul slab al extrovertitului este
că acesta se îndreaptă în asemenea măsură către exterior încât realitatea
subiectivă dintre toate cea mai sensibilă, adică starea corpului, nu este nici
ea suficient de mult luată în seamă, drept urmare, corpul ca și sufletul
suferă.
Cea mai frecventă nevroză a tipului extravertit este de departe isteria. O
caracteristică fundamentală a istericului este tendința permanentă de a fi
interesant și de a face impresie asupra mediului înconjurător. ”Caracterul”
istericului este mai întâi o exacerbare a atitudinii normale, complicată apoi
de reacții compensatorii ale inonștientului, care opunându-se extravertirii
excesive, obligă energie psihică să se introvertească.
Faptul că atitudinea inconștientului o compensează pe aceea a conștienței
se exprimă în genere în echilibrul psihic. Tendințele inconștiente alcătuiesc
un bloc opus în orice privință atitudinii conștiente, a cărui existență duce la
un conflict deschis. Este vorba de o exagerare absurdă a punctului de vedere
conștient, care trebuie să slujească unei reprimări a inconștientului, dar care
se încheie de regulă cu o reductio ad
absurdum a atitudinii conștiente, respectiv cu o prăbușire. Catastrofa poate
fi de natură obiectivă, țelurile obiective fiind treptat fals subiectivizate. Așa
de pildă, un tipograf, după două decenii de muncă dură, s-a ridicat de la
funcția de angajat la aceea a proprietarului autonom a unei întreprinderi de
mare vază. Acesta s-a dezvoltat din ce în ce mai mult, iar el s-a lăsat tot mai
mult absorbit de ea, în detrimentul intereselor colaterale. El a fost astfel
înghițit de ea și distrus; iată cum, în mod inconștient, s-au trezit în el
anumite amintiri din copilărie, contrabalansând interesle exclusive pentru
afaceri. Pe atunci, lui îi plăcea foarte mult să picteze și să deseneze. În loc
să accepte această însușire și să facă din ea o preocupare secundară cu rol
compensator, el a canalizat-o în afaceri și a început să fantazeze despre o
dotare ”artistică” a produselor sale. Din nefericire și-a transformat
fanteziile în realitate: a început să producă potrivit gustului său primitiv și
infantil, iar rezultatul a fost că în câțiva ani întreprinderea a dat faliment.
El a acționat potrivit unuia dintre ”idealurile noastre culturale”, după care
un om activ și întreprinzător trebuie să concentreze totul în direcția unui
singur scop final.
În genere, orice formă de gândire care se manifestă pe suprafața globului
nostru – ca știință, ca filosofie sau chiar ca artă – fie izvorăște nemijlocit
din obiecte, fie se varsă în idei generale. Se poate spune că doar intelectul
extravertit, cel care se orientează după datele obiective, este cunoscut.
Gândirea orientată subiectiv apare ca pură arbitrarietate, iar gândirea
extravertită, în schimb, ca plată și banală incomensurabilitate. De aceea cele
două puncte de vedere se războiesc neîntrerupt.
Faptul că nu a existat vreodată și nici nu va exista o formulă intelectuală
capabilă să închidă în sine și să exprime adecvat abundența și posibilitățile
vieții produce o inhibiție, respectiv o excludere a altor forme de viață și
activități vitale. La acest tip de om sunt reprimate toate formele de viață
dependente de sentiment, spre pildă, activități estetice, gustul, simțul artei.
Forme iraționale ca experiențe religioase, pasiuni sau altele de acest fel sunt
adesea nimicite, împinse cu totul în inconștient. Aceste forme de viață,
ocazional extrem de importante, duc o existență în cea mai mare parte
inconștientă. Deși există indivizi de excepție, capabili să-și sacrifice viața
unei forme anume, majoritatea indivizilor nu sunt în stare să suporte vreme
îndelungată o astfel de exclusivitate. Mai devreme sau mai târziu – după
împrejurările exterioare și după înzestrarea interioară – formele de viață
refulate prin atitudine intelectuală se fac direct simțite, tulburând
comportamentul conștient. Dacă această tulburare atinge un grad ridicat, se
vorbește de nevroză. De cele mai multe ori nu se ajunge atât de departe, căci
individul își îngăduie instinctiv unele modelări, este creată astfel o supapă
de siguranță.
Sentimentele corespund situațiilor obiective și valorile general valabile.
Ceea ce nu se vede mai bine ca în cazul așa-numitei opțiuni în iubire. Iubit
este bărbatul ”potrivit”, el este potrivit nu pentru că place esenței subiective, ascunse a femeii, ci pentru că el
corespunde, în ce privește situația, vârsta, averea, rangul, respectabilitatea
familiei sale, oricăror exigențe rezonabile. Astfel de căsnicii ”raționale”
sunt nenumărate, nu rareori reușite. Aceste femei sunt soții și mame bune,
atâta timp cât bărbații și copiii lor posedă constituția psihică obișnuită
locului în care trăiesc. Principala nevroză a acestui tip este isteria cu lumea
ei de reprezentări inconștiente, infantil sexuale care o caracterizează.
Tipul senzație extravertită nu are nevoie să fie o brută senzuală, fără să fie necredincios,
chiar în senzația cea mai abstractă, principiului senzației obiective ce îi
este propriu. Nu are idealuri în materie de idei și – de aceea - nici un motiv
ca să se comporte ca un străin față de realitatea afectivă. Ceea ce se vede în
toate aspectele sale exterioare. Se îmbracă bine, comform condiției sale, la el
se bea și se mănâncă bine, se stă comod sau cel puțin se înțelege că gustul lui
rafinat poate ridica unele pretenții față de ambianța sa.
Tipul intuiție extravertită apare la femei mai frecvent decât la bărbați. La ele,
activitatea intuitivă se manifestă mai puțin profesional și mai mult social.
Femeile de acest gen se pricep să exploateze toate mijloacele sociale, să înnoade tot felul de
legături mondene, să găsească bărbați de viitor, pentru ca apoi să renunțe la
tot pentru o nouă posibilitate.
Orientarea intuitivă își are primejdiile ei mari, căci intuitivul își
risipește prea ușor viața, însuflețind oameni și lucruri și răspândind în jurul
lui o plenitudine de viață pe care însă nu el o trăiește, ci ceilalți o
trăiesc. Dacă ar putea să se fixeze la un lucru anume, ar culege roadele muncii
sale, dar foarte repede trebuie să alerge după o nouă posibilitate și să-și
părăsească pământurile însămânțate de pe care alții vor culege recolta. La sfârșit
pleacă cu mâinile goale.
Relația psihică în atitudinea extraverită se reglează întodeauna după
factori obiectivi, după condițiile exterioare. Ceea ce este un idivid în
interiorul său nu are niciodată o importanță decisivă. Pentru cultura noastră
contemporană, atitudinea extravertită este, în principiu, hotărâtoare în
problema relațiilor umane; principiul introvertirii apare și el, firește, dar
trece drept o excepție și face apel la toleranța celor din jur.
Tipul introvertit
Tipul introvertit se deosebește de cel extravertit prin faptul că el nu se
orientează după, asemenea celui din urmă, precumpănitor după obiect și după
datul obiectiv, ci după factori subiectivi. După cum introvertitului i se pare
de neconceput ca obiectul să fie întodeauna factorul hotărâtor, tot astfel
pentru un extravertit rămâne o enigmă faptul că un punct de vedere subiectiv
poate fi considerat superior unei situații obiective.
În dezvoltarea propriilor idei nu se dă în lături din fața nici unui demers
oricât de temerar, nu alungă nici un gând, pe motiv că ar fi primejdios,
revoluționar, eretic sau jignitor; în schimb este cuprins de o mare anxietate
de îndată ce cutezanța sa pare să devină realitate. În urmărirea ideilor lui se
dovedește a fi îndărătnic, obstinat și neinfluențabil. El acceptă cu greu că
ceea ce este limpede pentru el nu este limpede și pentru ceilalți. El este fie
tăcut, fie dă peste oamenii care nu-l înțeleg. Nu va încerca să forțeze pe nimeni
să-i adopte ideile, dar se va împotrivi oricărei critici. Dacă se întâmplă să
fie înțeles, atunci se lasă pradă unei supraaprecieri naive.
Deoarece acest tip pare adesea rece și rezervat, o judecată superficială îi
neagă fără dificultate orice sentiment. Ceea ce e fundamental fals,
sentimentele lui fiind nu extensive, ci intensive. Ele se dezvoltă în adâncime,
o adâncime pasionată care înțelege mizeria lumii și încremenște în ea. Dar
tipul normal abia dacă poate intui care este preocuparea reală a simțirii
introvertite. Ea își exprimă țelul și conținutul într-o religiozitate ascunsă,
ferită cu grijă de ochii profanilor, sau forme poetice tot atât de grijuliu
protejate, nu fără ambiția de a câștiga astfel o superioritate asupra
obiectului. Femeile care au copii pun în ei multe din toate acestea,
insuflându-le tainic propriile lor pasiuni.
Tipul senzație introvertită se orientează după intensitatea participării subiective
a senzației declanșate de stimulul obiectiv. Toate impresiile se strâng în interior,
în profunzime, și domină conștiința. Pentru impresiile sale, acest tip dispune
într-o oarecare măsură doar de posibilități arhaice de exprimare, căci gândirea
și simțirea lui sunt relativ inconștiente, iar în măsura în care sunt
conștiente au la îndemână doar expresii indispensabile, banale și cotidiene. Acest
tip este de aceea deosebit de greu accesibil înțelegerii obiective: de cele mai
multe ori el își este însuși incomprehensibil.
El se mișcă într-o lume mitologică, în care oameni, animale, trenuri, case,
fluvii, munți îi apar în parte ca zei binevoitori, în parte ca demoni
răuvoitori. Ceea ce al însă nu conștientizează. Dar aceștia își exercită ca
atare acțiunea asupra judecăților și faptelor sale. El judecă și acționează ca
și cum ar avea de-a face cu astfel de forțe. Începe să-și dea seama de acest
lucru abia în clipa în care descoperă că senzațiile sale sunt toatal diferite
de realitate. Dacă înclină mai mult către raționalitatea obiectivă, el va simți
această deosebire ca fiind patologică; dacă, în schimb, devotat fiind
iraționalității sale, tinde să acorde propriei senzații valoarea reală, atunci
lumea obiectivă va fi pentru el doar aparență și spectacol.
În timp ce intuiția extraverită posedă acea abilitate caracteristică, acel
”nas fin” pentru toate posibilitățile realității obiective, intuiția
inconștientă, arhaică are fler pentru toate dedesubturile ambigue, întunecate,
murdare și periculoase ale realității.
Intuitivului introvertit îi dispar atât conștiința existenței sale fizice,
cât și conștiința influenței sale asupra altora. Punctul de vedere extravertit
ar putea spune despre intuitivul introvertit că pentru el ”realitate nu există”, că el se ”lasă în voia unor reverii sterile”. Intuiția imaginilor
inconștientului, pe care forța creatoare le produce din abundență, este în
orice caz sterilă în raport cu utilitatea imediată.
Deoare inconștientul este nu ceva ce zace asemenea unui caput mortuum psihic, ci mai degrabă
ceva care participă la viață, care suferă transformări interioare aflate în
relații profunde cu factualitatea generală, intuiția introvertită oferă, prin
perceperea proceselor lăuntrice, anumite date ce pot fi de o importanță
excepțională pentru interpretarea acesteia; ea poate să prevadă mai mult sau
mai puțin clar atât noile posibilități, cât și ceea ce urmează să se întmple
efectiv. Caracterul ei profetic se explică din relația pe care o întreține cu
arhetipurile care, la rândul lor, reprezintă desfășurarea logică a tuturor
lucrurilor accesibile experienței.
Adâncirea intuiției produce, firesc, o îndepărtare uneori extraorinară a
individului de realitatea tangibilă, în așa fel încât el însuși devine o enigmă
pentru cei din imediata lui apropiere. Dacă este artist, atunci arta lui anunță
lucruri extraorinare, rupte de realitate, scânteind în luciri multicolore,
semnificative și banale, frumoase și grotești, sublime și bizare în același
timp. Dacă nu e artist, atunci e adesea un geniu neînțeles, un mare talent
decăzut, un fel de înțelept pe jumătate smintit, un personaj de roman
”psihologic”.
El se face pe sine și își face din viață un simbol, adaptat la sensul
interior și etern al deveniri, neadaptat însă la realitatea efectivă a
momentului. Rămânînd incomprehensibil, el se lipsește și de efectul pe care
l-ar fi putut avea supra realității. Limbajul lui nu este cel utilizat de toți,
ci unul prea subiectiv. Argumentele sale sunt lipsite de acea ratio care convinge. El nu poate decât
să mărturisească și să vestească. Este glasul profetului în deșert.
Deoarece activitatea lor principală se îndreptează spre interior, în afară
nu se văd decât reticență, ascundere, lipsă de participare sau nesiguranță și
jenă aparent neîntemeiată. Dacă se exteriorizează totuși ceva, este vorba mai
ales de manifestări indirecte ale funcțiilor slab diferențiate și relativ
inconștiente. Manifestări de acest fel provoacă firește prejudecățile mediului
îndreptate împotriva acestui tip. Drept urmare, acești oameni sunt de cele mai mult ori
subapreciați sau cel puțin neînțeleși. Ei nu-și dau seama că prestația lor
îndreptată către exterior este într-adevăr de calitate inferioară. Tot ce li se
întâmplă este atât de captivant și are un farmec atât de inepuizabil, încât nici nu observă că ceea ce împărtășesc mediului lor nu conțin, de regulă, decât
foarte puțin din ceea ce trăiesc ei înșiși. Caracterul fragmentar și de cele
mai multe ori doar episodic al comunicării lor pretinde prea mult de la
înțelegerea celor din jur; în plus, comunicarea lor este lipsită de acea
căldură care ar trebui să învăluie obiectul și care ar putea să aibă forță de
convingere. Dimpotrivă, ei arată foarte adesea către exterior o atitudine
brutală de respingere, deși o fac fără să-și dea seama și fără intenția de a se
manifesta astfel. Destinul le pregătește, poate mai mult decât altor oameni,
dificultăți exterioare compleșitoare, susceptibile să-i scoată din beția
provocată de intuițiile interioare. E nevoie de multă stăruință pentru a le
stoarce, în fine, o comunicare omenească.
Dintr-un punct de vedre superior, ei sunt dovada vie a faptului că lumea bogată, plină, în nesfârșită mișcare, și viața ei debordantă, amețitoare nu există doar în afară, ci și înăuntru. Viața acestor oameni intruiește mai mult decât spusele lor. Din ea, și nu mai puțin din marea lor greșeală, din incapacitatea de a comunica, înțeleg că una din cele mai grave erori ale culturii noastre constă în superstiția reprezentării, în supraestimarea nemăsurată a transmiterii prin cuvinte și metode ale învățării. Unui copil, firește, cuvintele mari ale părinților săi îi impun; se nutrește chiar convingerea că el ar putea fi astfel educat. În realitate, educația o face viața părinților, iar cuvintele și gesturile pe care ei le adaugă nu fac decât să-l zăpăcească pe copil.
Firește, tipurile
iraționale introvertite nu sunt propovăduitorii unei umanități desăvârșite. Le lipsește
rațiunea și etica rațiunii, dar viața lor instruiește asupra celeilalte
posibilități, aceea a cărei lipsă cultura noastră o resimte în chip dureros.
În concluzie, descripția de mai sus nu ar trebui să lase impresia că aceste
tipuri se întâlnesc des în practica zilnică, sub acestă formă pură. Ele nu
sunt, în realitate, decât fotografii de tip galtonian care cumulează și, în
consecință, scot exacerbat în exterior trăsăturile tipice, estompându-le tot
atât de disproporționat, pe cele individuale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu