Bolile psihice și bolile
spirituale
Bolile spirituale au o origine sui
generis. Cât privește bolile trupului ele în general au o cauză pur fizică,
altele pot fi provocate de tulburări psihice; în acest caz vorbim de tulburări
psihosomatice. Altele pot fi generate de boli spirituale, dacă ne gândim la
gastrimarghie sau la desfrânare, dar și la mânie și frică.
Bolile psihice nu sunt autonome, ca cele spirituale. Sunt și mai puțin
autonome decât bolile fizice. Factorul spiritual al bolilor psihice este
ignorat sau neglijat de majoritatea psihoterapiilor, care se întemeiază pe baze
naturaliste sau consideră că viața psihică este un domeniu deplin autonom, fie
se sprijină pe o antropologie clar materialistă și atee.
În general viața psihică nu poate fi nicidecum disociată de problema
sensului, adică de orientarea și conținutul ei. Ea este puternic condiționată
de relația omului cu sine însuși și cu ceilalți, ca și de concepția sa despre
lume (Weltanshauung), iar toate
acestea depind la rândul lor de relația sa – pozitivă sau negativă – cu
Dumnezeu.
Potrivit antropologie creștine, facultățile umane sunt în chip natural
îndreptate spre Dumnezeu, iar lucrarea lor este ”contra naturii” și anormală
când persoana le dă o altă direcție. Printr-o astfel de lucrare ”contra
naturii” a facultăților umane se produc patimile. Acestea sunt boli spirituale,
care trebuie net deosebite de cele psihice. Însă bolile spirituale, chiar dacă
se definesc ca atare prin referința la Dumnezeu, în fapt ele privesc felul în
care sunt puse în lucrare facultățile noastre omenești – rațiunea, dorința,
agresivitatea, imaginația, memoria etc. De aceea orice exercitare contra
naturii a unei facultăți corespunde unei boli a acestei facultăți nu doar din
punct de vedere spiritual, ci și psihologic.
Un mare duhovnic ortodox al sec. XX-lea spunea: ”Ceea ce societatea noastră
socotește normalitate și sănătate psihică nu este decât suma tuturor bolilor
spirituale menținute în echilibru.”
Omul căzut este în chip necesar, mai mult sau mai puțin, bântuit de patimi.
Putem spune că fiecare persoană dezvoltă o patologie psihică legată de
patologia sa spirituală. Însă la majoritatea oamenilor această patologie
psihică este echilibrată, astfel încât ea nu se manifestă sub forma unor
tulburări perceptibile sau a unor boli ce pot fi identificate.
Persoanele atinse de boli psihice sunt cele care, din cauza unor
circumstanțe personale, familiale sau sociale, n-au reușit să mențină un astfel
de echilibru și la care un anumit element patologic, în loc să fie compensat,
echilibrat sau înăbușit de celelalte elemente patologice, a devenit predominant
sau suficient de puternic pentru a se manifesta ca patologic. Putem astfel
considera că responsabilitatea ”morală” sau starea de păcat este aprioric
identică și la omul bolnav, și la omul căzut care se pretinde sănătos.
Marile principii ale
antropologiei creștine
Omul este după chipul lui Dumnezeu prin însăși natura lui, mai ales prin
facultățile superioare pe care le posedă: intelectul (nous), rațiunea (logos),
voința (thelema, thelesis), puterea
de a alege (proairesis), puterea de a
iubi.
Între chip și asemănare există o strânsă legătură. Mai întâi chipul este
cel care permite omului să realizeze asemănarea; căci pe temeiul puterilor (dunameis), ale facultăților constitutive
ale chipului; și prin lucrarea (energeia)
lor, poate omul să împlinească virtuțile prin care se înfăptuiește asemănarea.
Așa cum subliniază unele tâlcuiri patristice, virtuțile sunt deja prezente ca germeni în însăși natura omului, și
fiecare persoană are datoria de a le face să crească în sine. În fine numai
prin realizarea asemănării chipului își atinge ținta și-și află
împlinirea/deplinătatea (sumplerosis)
și desăvârșirea (pleroma).
Potrivit credinței creștine, creșterea spirituală nu se face numai prin
puterea omului, ci prin împreună-lucrare (sunergeia)
a puterii omenești cu puterea dumnezeiască, numită încă și har. Cu cât omul e
mai curat, mai smerit și trăitor al virtuților, cu atât mai mult se deschide
sălășluirii harului și cu atât mai mult aceasta ia locul propriei sale lucrări,
care nu e desființată, ci părăsită în chip liber și de bună voie. La capătul
creșterii sale duhovnicești omul este îndumnezeit prin chiar această lucrare a
harului dumnezeiesc în el, pentru că nici puterea, nici lucrarea sa
firească nu-i permit să se înalțe la o
stare care-i mai presus de firea sa și totodată desăvârșirea firii sale; pentru
că, după cum învață Părinții, menirea supremă a omului, scopul pentru care a
fost creat, este să devină dumnezeu prin har.
Păcatul strămoșesc a strâmbat creșterea dreaptă a omului. Prin abaterea
facultăților doritoare și a simțurilor sale de la rostul lor firesc, în loc
să-L iubească și să-L dorească pe
Dumnezeu, începe a se iubi pe sine în afara lui Dumnezeu, într-un chip pătimaș,
numit ”iubire egoistă de sine” (philautia),
iar din pricina acestei iubiri de sine începe să iubească făpturile pentru
desfătarea simțuală care i-o aduc. Voind să ajungă dumnezeu, fără Dumnezeu,
omul își face idoli din propria persoană, și-și face idoli din creaturi,
relativizând Absolutul și absoltizând relativul. Prin abaterea de la rostul ei
a puterii irascibile (thumos), omul
încetează să mai ducă ”lupta cea bună” (cf.I Tim. 6,12) împotriva puterilor
rele și a ispitelor, ci începe să se războiască cu tot ceea ce se împotrivește
împlinirii plăcerilor sale pătimașe și își dezlănțuie agresivitatea împotriva
aproapelui prin mânie și ură, dușmănie și dominare. Memoria se abate de la
aducerea-aminte de Dumnezeu, umplându-sse de întipăririle lucrurilor din lume.
Imaginația lui, în loc să slujească contemplării, începe să creeze închipuiri
pe potriva dorințelor sale și să născocească tot soiul de răutăți.
Elemente analoage și deosebiri
dintre antropologia creștină și antropologia freudiană
În primul rând pentru Freud, ca și pentru Sfinții Părinți există o
”iconomie” a energiei; ecocomia trebuie în mod necesar investită în ceva, și de
natura, sensul și măsura investirii sale depinde starea de sănătate a omului.
În al doilea rând, viața lăuntrică a omului este sfâșiată de conflicte, și
de felul în care și le dezvoltă depinde de asemenea starea sa bună ori rea.
În al treilea rând, omul este chemat la o creștere, prin care dobândește în
mod progresiv stăpânirea de sine.
În al patrulea rând, pentru Freud, creșterea interioară a omului cere
renunțarea la narcisismul său înnăscut și să intre în legături cordiale cu
semenii. Această concepție este asemănătoare concepției creștine potrivit
căreia omul trebuie să înlocuiască iubirea egoistă de sine (philautia) cu iubirea aproapelui și a
lui Dumnezeu.
O comparație între cele două antrpologii poate fi apriori respinsă, pentru
că antropologia freudiană este una materialistă care socotește omul, în esență,
un animal, iar viața psihică consituită dintr-un joc de forțe biologice. Freud
constată că oamenii aspiră la fericire, și că această aspirație la fericire are
două fețe: ”pe de o parte sa n-aibă parte de durere și neplăcere, pe de alta,
să aibă cele mai vii sentimente de plăcere”.
Scopul psihanaizei este mai puțin cel de a-l vindeca pe om, cât de a-i
permite, prin biruirea rezistențelor și darea la iveală a refulărilor sale,
conștientizarea a ceea ce este în realitatea sa actuală, cu scopul de a se
accepta pe sine așa cum este și de a se controla cât mai bine, pentru a se
bucura cât mai mult de viață, eliberându-se de angoasele și inhibițiile sale.
Un partizan al concepției freudiene ar putea spune că Freud se raportează
la realitatea omului căzut și dacă ne limităm la acest cadru, el nu e chiar așa
de departe de antropologia creștină. Problema este tocmai că Freud ignoră că e
vorba de omul căzut și nu are în vedere vreo altă perspectivă. Pentru el nu-i
vorba de nimic altceva decât a-i permite omului să-și asume cât mai bine starea
în care se află prin conștientizarea realității ei, și nicidecum de a-l ajuta
să se schimbe pentru a se ridica la un alt mod de existență, mai sănătos și mai
bun.
În schimb, dobândirea sănătății din perspectivă creștină presupune
transformarea lăuntrică care-l scoate din starea sa căzută, socotind-o
patologică și producătoare de boală. Această transformare constă în
resublimarea energiilor puterilor omenești în sens spiritual – adică în
îndreptarea lor spre Dumnezeu. Acesta-i scopul vieții ascetice, în care
sublimarea se cheamă ”îndreptare”, ”reîntoarcere”, ”convertire” (metanoia), iar împlinirea ei
desăvârșită, care înseamnă unirea deplină și necurmată a omului cu Dumnezeu, se
cheamă ”sfințenie”.
Problema compatibilității
fundamentelor teologice și etice: cazul psihologiei analitice a lui C. G. Jung
Departe de ateismul lui Freud și de judecățile negative referitoare la
fenomenul religios, Jung a manifestat de-a lungul întregii sale vieți un
interes profund față de religii, atât occidentale, cât și orientale, interes
care i-a marcat în mare parte reflecția teoretică și practica terapeutică.
Pentru Jung, ca și pentru antropologia creștină, boala și sănătatea psihică
a omului se definesc în mare parte în raport cu ceea ce definește acest sens,
și anume atitudinea sa religioasă. ”Fiecare om – scrie Jung – suferă mai întâi
pentru că a pierdut ceea ce religiile în vigoare au oferit dintodeauna
adepților lor, și nimeni nu este cu adevărat vindecat atâta vreme cât nu și-a
regăsit atitudinea religioasă”.
Spre deosebire de Freud, care vede
în religie un factor patogen, Jung consideră că absența religiei în societatea
contemporană este sursa multor tulburări mntale. ”Pentru mine este evident că
angoasa” – care are un rol esențial în cele mai multe dintre bolile psihice –
”nu e provocată de învățăturile religioase, ci mai curând de lipsa lor”.
Jung are o concepție mai elaborată decât Freud despre libidou, în timp ce
pentru acesta are de la bun început o determinare sexuală, pentru Jung este
vorba de energie ”plastică”, apriori neutră și nedeterminată, care poate fi
investită în cele mai diferite obiecte.
O altă deosebire dintre Jung și Freud este că în timp ce Freud consideră că
primii opt ani de viață ai omului condiționează întreaga sa devenire
psihologică, Jung crede că dificultățile psihologice pe care le întâmpină omul
sunt întodeauna – oricare ar fi legătura lor cu trecutul – o problemă actuală,
care poate fi rezolvată plecând de la situația sa psihologică prezentă. Această
concluzie este în deplin acord cu concepția patristică, după care în orice
stare s-ar afla, omul poate întodeauna dobândi vindecare, având în fiecare
moment – prin colaborarea dintre har și propriile puteri – posibilitatea de a
se rupe radical cu trecutul și de a realiza o schimbare totală, o convertire
(metanoia) a felului său de viață.
Noțiunea de inconștient colectiv și teoria arhetipurilor a lui Jung par să
concorde cu ideea patristică că omul poartă în adâncul ființei sale, ca o
pecete, chipul lui Dumnezeu, care-l îndreaptă în mod dinamic spre El. Conceptul
de Imago Dei joacă în antropologia
lui Jung un rol esențial.
Ideea lui Jung potrivit căreia terapia sufletului consistă în ieșirea din
limitele Eului pentru a ajunge la Sinele persoanei, integrând dimensiunile conștiente
a personalității dimensiunea inconștientă, pare și ea compatibilă cu
antropologia creștină, dacă prin aceasta se înțelege faptul că omul este chemat
să ajungă la o altă dimensiune a sa, de a depăși limitele actuale ale naturii
lui căzute; e vorba de dimensiunea ”omului celui lăuntric”, a ”Împărăției
cerurilor ascunsă în noi”.
Discordanțe
Tot așa cum psihanaliza freudiană se limitează la a-l ajuta pe om să
conștientizeze, verbalizându-le, conținuturile inconștientului, psihologia
analitică a lui Jung nu urmărește decât să-i permită omului să devină conștient
de partea sa întunecată și să și-o asume. Ca și Freud, Jung nu oferă o
autentică terapie a sufletului, care să constituie o depășitre ontologică a
bolii și atingerea unei stări de sănătate corespunzătoare unei modalități
superioare de existență. Pentru Jung tămăduirea constă în stabilirea unui
echilibru relativ între forțele aflate în conflict, calitatea etică sau
spirituală a acestor forțe fiind, în ultimă analiză, lipsită de importanță.
În fine, spiritualul și psihicul
sunt și ele confundate, spiritualul nefiind decât o dimensiune a psihicului, și
anume aceea care se află în relație cu inconștientul colectiv. Relația dintre Dumnezeu și om și, reciproc, între om
și Dumnezeu, se reduc în fapt la relații între dimensiunea conștientă a
psihicului și dimensiunea sa inconștientă (colectivă).
În cadrul teoriei lui Jung, relația cu un Dumnezeu personal devine
imposibilă sau artificială din trei motive:
1.
Dumnezeu
în existența sa metafizică este absolut incognoscibil și inaccesibil, și deci
absolut nedeterminat.
2.
Dumnezeu
nu este accesibil decât prin mijlocirea arhetipurilor universale și simbolurilor
acestor arhetipuri, care au o valoare relativă, ceea ce distruge caracterul și
identitatea Sa personală.
3. Dumnezeu este redus la o noțiune psihologică
și nu este recunoscut ca o realitate ipostatică.
O
altă concepție despre inconștient: inconștientul spiritual
Spiritualul nu este
o ”parte„ a omului, ci mai curând o dimensiune a sa. Spiritualul este tot ceea
ce creează în noi o relație cu Dumnezeu. Relația omului cu Dumnezeu poate fi
pozitivă sau negativă. Dimensiunea pozitivă a inconștientului spiritual al
omului o constituie tot ceea ce îl leagă și-l unește cu Dumnezeu, îndreptându-l
spre El fără a fi conștient de aceasta; putem, de aceea să o numim ”inconștient
teofil”. Dimensiunea negativă o consituie, dimpotrivă, tot ceea ce îl rupe, îl desparte și-l
îndepărtează pe om de Dumnezeu, orientându-l în sens opus Lui, iarăși fără ca
el să fie conștient de acest lucru; o putem de aceea numi ”inconștient deifug”.
Aceste două
dimenasiuni coexistă în fiecare om, în
proporții variabile, în funcție de cât este de conștient de fiecare dintre ele,
dar și în funcție de propria sa istorie.
Astfel, după cum
persoana urmează, prin dispoziția voinței și prin liberul său arbitru, mișcarea
naturii sale spre țintă – viețuind potrivit virtuților – sau, dimpotrivă, se
depărtează de ea și i se împotrivește – trăind în păcate și patimi -, ea are
ori un mod de a fi ”potrivit firii”, ori unul ”contrar firii”, având parte de o
”existență bună” sau de o ”existență rea”.
Potrivit Sfântului
Maxim: ”Nevoințele și ostenelile s-au adăugat în cei iubitori de virtute numai
spre îndepărtarea înșelăciunii ce se introduce prin simțuri în suflet, nu
pentru a introduce virtuțile ca pe ceva noi, din afară. Căci ele sunt în noi
din creație. De aceea, îndată ce se înlătură deplin înșelăciunea, sufletul
arată strălucirea virtuții. Căci cel ce nu e fără minte e cu minte; și cel
neînfricat sau cutezător e bărbătesc; cel nedesfrânat e înfrânat; cel ce nu e
nedrept e drept. Rațiunea cea după fire e cumințenia; judecata are în sine
dreptatea; iuțimea are în sine bărbăția; pofta, cumpătarea. Deci prin
înlăturarea celor contrare firii se înstăpânesc și strălucesc cele conforme
firii, precum prin ștergerea ruginii strălucesc luciul și claritatea cea după
fire a fierului.”
Ava Dorotei spunea
că e curată amăgire și judecată greșită să creadă cineva că pricina
tulburărilor sale e aproapele: ”Se întâmplă că cineva se vede pe sine șezând în
pace și în liniște, dar, când îi spune un frate un cuvânt care îl supără, se
tulbură și socotește că pe drept cuvânt se supără, zicând: De nu venea și nu-mi
vorbea și nu mă tulbura, n-aș fi păcătuit. Dar acesta este un lucru de râs și
un fel strâmb de a judeca. Căci oare cel ce i-a spus lui acel cuvânt a sădit în
el patima? Nu, acela doar i-a arătat patima ce era în el. Că ședea în pace, cum
socotea el, dar înăuntru lui avea patima și nu știa. A fost de ajuns să-i spună
fratele acela un singur cuvânt și a dat la iveală murdăria ascunsă în inima sa.
Dând un exemplu asemănător, Sfântul Ioan Casian spune și el tot așa: ”Când
cineva învins de o nedreptate se aprinde de focul mâniei, trebuie să credem că
pricina acelui păcat nu este neajunsul pagubei suferite, ci mai degrabă vădirea
slăbiciunii ascunse.”
E de la sine
înțeles, așadar, că rostul cel dintâi al lucrării de tămăduire a omului căzut
este acela de a scoate la lumina zilei patimile care zac în el și de a-l face
pe deplin conștient de ele.
Două practici terapeutice creștine: spovedania și
descoperirea gândurilor
Spovedania se arată
o terapeutică eficace din mai multe puncte
de vedere, la diferite nivele. Mai întâi, mărturisirea păcatelor este în
sine eliberatoare. Câtă vreme nu-i recunoscut și mărturisit, păcatul se încuibează
în inimă, crește și se întinde tot mai mult, măcinând și înveninând viața
lăuntrică, pustiind întregul suflet. Păcatul este o mare povară pentru sufletul
omenesc, greu de purtat de unul singur, mai ales pentru că rodește în ascuns
rele de care omul nu are habar și nu le poate struni. Îzvorăște întâi de toate
neliniște și spaimă, având îmreună cu el simțirea vinei; apoi, în suflet
bolind, se aprinde și se întețește lucrarea diavolească, iscând încă și mai
multă tulburare. Văzându-și viața și viețuirea murdare și întinate și socotind
că nu e bun de nimic, omul cade în cea mai neagră tristețe, în descurajare și
într-o deznădejde de neîndurat.
Spovedania nu e o
înșiruire seacă și mecanică a păcatelor, potrivit unei liste gata întocmite. În
spovedanie, creștinul își varsă tot sufletul, mărturisindu-și fără înconjur,
întru simțirea inimii păcatele și neputințele, dimpreună cu împrejurările în
care le-a săvârșit. Îl face pe duhovnic părtaș la toate grijile sale, la
greutățile vieții de zi cu zi; îi destăinuiește neliniștile, temerile,
defăimările, suferințele sale, simțămintele, slăbiciunile; sufletul și traiul,
cu toate lipsurile și nejunsurile, și le dă pe față. Și cum nu și-ar deschide
inima pe de-a-ntregul, de vreme ce nădăjduiește în iertarea lui Dumnezeu,
cerută în rugăciunile rostite mai înainte de spovedanie, și se simte primit cu
dragoste și înțelegere de părintele său duhovnicesc? Această ascultare cu
răbdare și smerenie, care nimic nu judecă și pe toate le înțelege, această
primire a celuilalt cu tot sufletul, pe dată, cu blândețe și milă, ca pe un
frate aflat în suferință.
Spovedania trebuie
făcută cu duh de căință, cu părere de rău pentru înstrăinarea lui Dumnezeu de
mai înainte și cu hotărâre puternică de îndreptare pe viitor. Cu o astfel de
inimă, sfaturile mântuitoare ale duhovnicului se primesc cu cea mai vie simțire
și ascultare. De aceea, vorbele preotului nu sunt vorbe de rând; insuflate de
Duhul Sfânt, în ele se arată cuvântul și harul tămăduitor al lui Dumnezeu, care
le face puternice și lucrătoare în chip minunat în omul care le primește cu tot
sufletul și cu voința puternică de a se tămădui. Acolo, în fața duhovnicului,
păcătosul nu se mai simte singur, pierdut și rătăcit din pricina păcatelor;
cuvintele preotului îi înseamnă în chip neînșelător calea de întoarcere și-l
luminează ce să facă pentru a-și recăpăta sănătatea pierdută a sufletului.
Din punct de vedere
al terapeuticii bolilor psihice legate de bolile spirituale, spovedania e de
cel mai mare folos. Pe de o parte, sufletul, dezlegat de păcate, e lecuit
deplin de sentimentul de vinovăție. Pe de altă parte, prin spovedanie, care
este o Taină-, omul primește harul dumnezeiesc, care-l ajută să nu mai cadă
iarăși în aceleași păcate. Ea însă are unele limite: 1) nu poate fi folosită ca
simplu mijloc terapeutic; 2) timpul relativ scurt nu permite o evoluție precisă
a bolii; 3) nu toate tulburările psihice sunt manifestări ale păcatelor
personale.
Descoperirea
gândurilor are așadar un rol complementar. Descoperirea cugetelor înseamnă dare
pe față a oricărui gând tulburător, a oricărei stări nefirești, a tot ce
înseamnă îndoială, neliniște, frământare. Descoperirea gândurilor veștejește
patimile vechi și, tăind șirul gândurilor rele, nu lasă să răsară patimi noi.
Tot ea stârpește din suflet gândurile care macină și năruie și îmbolnăvesc,
tocmai pentru că sunt tăinuite. Căci gândurile nemărturisite viețuiesc mai
departe în suflet, neștiute și neauzite, prind rădăcini și otrăvesc încetul cu
încetul. Și aceasta-i pentru om o robie de care cu greu scapă de stă nepăsător
și nu le dă iute pe față.
Psihanaliza și
psihoterapiile nu urmăresc nicidecum recunoașterea păcatelor ca atare și nici
nu lasă loc pentru ștergerea lor prin iertarea nemijlocită de căință; ele
urmăresc doar reducerea sentimentului de culpabilitate, oricare ar fi natura
lui - fie de e îndreptățit sau nu -, cel mai adesea prin negarea realități
greșelii sau a păcatului.
O altă deosebire
fundamentală între concepția creștină și cea freudiană; ultima urărește ca
bolnavul, prin conștientizarea de sine, să se cunoască așa cum este, până și în
latura neștiută mai înainte a ființei sale, și să-și asume, așa cum este
întreaga sa ființă.
Din punct de vedere
creștin, aceasta înseamnă a-ți asuma omul cel vechi, așa cum îl concepe
psihanaliza (care ignoră ceea ce numim noi ”inconștientul teofil”), este în
esență alcătuit din aspecte negative ale personalității psihice. Terapeutica
duhovnicească, dimpotrivă, are drept scop moartea vechiului om, pentru ca să
vieze omul cel nou, și nimicirea ”inconștientului deifug”, pentru ca ”inconștientul
teofil” să iasă la lumină și să fie asumat în chip conștient de persoana umană.
În psihanaliză
rolul terapeutului este în esență acela de a asculta și de a accepta transferul
operat de bolnav asupra persoanei sale. Într-un anumit fel, putem spune că bolnavul
se vindecă singur prin simpla conștientizare a elementelor refulate și prin
eliberarea, prin mijlocirea transferului, e afectele legate de aceste elemente.
E adevărat că în
spovedanie recunoașterea propriilor greșeli, a patimilor și a tendințelor rele
îl aduce pe bolnav la căință, care are ea însăși un rol tămăduitor. Dar scopul
spovedaniei este primirea iertării pentru păcatele trecute, și iertarea este
elementul esențial al terapeuticii.
Spre deosebire de
psihanaliza freudiană care are drept regulă de bază ”abținerea de la formularea
oriceri critic la adresa inconștientului și a produselor sale”, părintele
duhovnicesc nu se ferește să arate ce-i rău în sufletul fiului său, dar nu
pentru a-l osândi, ci pentru a-l ajuta să-și vadă limpede boala.
Însăși, spre
deosebire de psihanalist, care nu încearcă să zidească și să dea idealuri de
viață, părintele duhovnicesc îi înfățișează fiului său dreptarul creștin,
potrivit Predaniai Bisercii și tradiției ascetice, mai ales când e vorba de
patimi – ca să cunoască relele care-l îmbolnăvesc -, dar și de virtuți, ca
norme ale dreptei viețuiri. El îl și învață meșteșugul războirii cu răul și al
sporirii în bine. Iar însănătoșirea depinde în mare măsură de urmarea cu
credincioșie a sfaturilor sale.
Părinția duhovnicească
nu cunoaște neutralitatea binevoitoare a psihanalizei. Al lui sunt iubirea și
îmreuna-pătimire cu cel ce suferă, în care nu e urmă de ispită, pentru că e
chip al iubirii în duh a aproapelui. Iubirea împreună cu răbdarea, blândețea și
smerenia sunt de mare folos în tămăduire.
Răbdarea e cea mai
de preț pentru că și boala psihică, și cea spirituală se vindecă greu, lecuirea
cere multă vreme, sporul e mic, aceleași și aceleași tulburări și opreliști se
ivesc mereu. Iar relația constantă cu bolnavii psihic nu-i deloc ușoară: sunt
ori închiși în ei, ori agitați, ori agresivi.
Blândețea, chip al
iubirii, în care nu există nicio pornire împotriva celuilalt, pentru că în
multe boli aflăm tendința spre agresivitate – care cel mai adesea e o formă de
apărare – și deopotrivă frica de a nu fi agresat.
Smerenia e însă de
cel mai mare folos pentru tămăduire. Mândria este unul dintre principalele boli
spirituale și o componentă a multor boli psihice, sub forma a ceea ce numesc
psihoterapiile ”narcisism” sau ”hipertrofia eului”. Multe tulburări psihice
sunt produse de sentimentul, îndreptățit ori nu, de a fi disprețuit ori
dominat, redus la tăcere și zdrobit de ceilalți, mai ales de cei apropiați (de
pildă felul de a fi dominator al părinților e considerat una dintre cauzele
autismului și schizofreniei). Smerenia însoțită de iubire alină astfel de răni;
bolnavul se simte din nou prețuit și mai stăpân pe sine. Țelul înalt al unui
adevărat părinte duhovnicesc este să fie împlinitor al cuvântului Sfântului
Ioan Botezătorul, care spune: Acela
trebuie să crească, iar eu să mă micșorez (In 3,30).
Iubirea care nu
știe de răsplată, pornită din inimă și neschimbătoare a duhovnicului,
încet-încet, alină durerea sufletului ce nu se simte iubit și risipește
sentimentul de nevrednicie care naște înjosirea de sine (întâlnită în toate
depresiile).
O mare deosebire
este aceea că psihanaliza și toate
celelalte psihoterapii se situează exclusiv în cadrele firii, în vreme ce
terapeutica duhovnicească pătrunde în cele mai presus de fire, mijlocind
lucrarea harului dumnezesc. ”Supranaturarul” din ea o face mai cuprinzătoare și
mai rodnică.
Totuși cele două
practici nu sunt în sine de ajuns pentru însănătoșirea omului, ci fac parte
dintr-o terapeutică duhovnicească globală, ale cărei laturi fundamentale și
complementare sunt viața ascetică personală și viața sacramentală, ambele legate
de viața Bisericii.
Sursele spirituale ale bolilor psihice
Falsa vinovăție
E sentimentul de
vinovăție care întrece măsura greșelii săvârșite, însoțit de remușcări care
macină sufletul și de o puternică înjosire de sine. Se întâlnește adesea în
depresii.
E și sentimentul de
vinovăție pentru vina închipuită, care, în gradul cel mai înalt, e întâlnită în
melancolie. Fondat pe o ideea delirantă, însoțit de voința de autopedepsire,
care poate merge până la automutilare sau suicid.
Falsa frică sau falsa
îngrijorare
Teama ca patimă
vădește întodeauna alipirea de această lume, de bunătățile ei și de plăcerea pe
care ele o nasc în simțuri. Pătimașă e așadar frica de moarte dacă nu-i
fireasca teamă de a pierde darul vieții dat de Dumnezeu spre împlinirea unirii
cu El, ci teama lipsirii de plăcerile lumii.
Teama vădește
amăgirea în care cade omul crezând că e singur pe lume, că, părăsit și lipsit
de ajutorul lui Dumnezeu, nu se poate bizui decât pe puterile sale. De aceea
frica este semn al lipsei de credință în Pronia dumnezeiască.
Și pentru că
bunurile pământești sunt trecătoare, iar omul supus morții, mai devreme sau mai
târziu le pierde și pe ele, și plăcerea pricinuită de ele, care-i mai prejos de
desfătările Împărăției. De ar ști ce deșarte sunt lucruile acestea lumești și
plăcerile trupești de care se alipește, omul n-ar mai fi bântuit de frică și
pierderea lor nu l-ar mai tulbura.
Tămăduirea fricii
cere din partea omului lepădarea voii și smerenia. Frica este legată de
mândrie, și atâta vreme cât omul se încrede în puterile sale, e rob al fricii.
De biruit o biruiește prin puterea lui Dumnezeu, și ca să dobândească această
putere și s-o păstreze în sufletul său, el trebuie să se lepede de sine, să-și
recunoască neputința.
De teamă izbăvește
iubirea, scoțând-o din suflet, după cuvântul Evanghelistului Ioan: În iubire nu este frică, ci iubirea
desăvârșită alungă frica (I In 4,18).
Pe măsură ce în om sporește frica de Dumnezeu,
frica pătimașă se vestejește și piere, după cum spune Scriptura: Cel care se teme de Domnul n-are teamă de
nimic. (Sir. 34,14)
Absolutizarea relativului
Pierzând
înțelegerea Absolutului, omul se idolatrizează pe sine, se îndumnezeiește fără
de Dumnezeu și în afara lui Dumnezeu și-și face dumnezei din lucruri mărginite
ale lumii.
Hipertrofia eului
se întâlnește în multe nevroze (mai ales în nevroza isterică) și în multe
psihoze (în deosebi în psihoza paranoică).
Terapeutica cere
restabilirea valorilor, răsturnarea perspectivei, întoarcerea facultății de
cunoaștere, a puterii doritoare și a celei agresive, ca și a tuturor celorlalte
puteri ale omului către Dumnezeu, Care trebuie să devină centrul de referință
absolut. Obiectele absolutizate și transferate în idoli își vor regăsi astfel
locul și valoarea lor relativă. Inclusă în viața ascetică, terapeutica e mai
eficace în cazul delirului (care în psihoze, stă la baza creării de idoli),
rezistent la discursul pur rațional.
Agresivitate perversă
Agresivitatea
îndreptată contra altei persoane are o mică legătură cu atitudinea reală a
celuilalt, decurgând în esență dintr-o
deformare a reprezentării de sine în relația cu celălalt, care corespunde fie
supraevaluării, fie devalorizării propriei
persoane și a unei nevoi de a se proteja de ceilalți prin stabilirea de
distanțe față de ei.
Întoarcerea iuțimii
la rostul ei firesc, împotriva celui rău și a relelor din sufletul său, e una
din cele dintâi legiuiri ale vieții ascetice, și numai ca parte a unei astfel
de vieți are valoare și sens.
Pervertirea dorinței
Odată ”sucită”,
dorința îl silește pe om să trăiască într-o lume pe dos, în care valorile sunt
răsturnate, lucrurile ies din dreapta lor rânduială și-și pierd adevăratele
măsuri. Pierzând cunoaștere adevăratului Dumnezeu, mânându-și dorința spre noi
desfătări, omul ajunge să absolutizeze dorințele și plăcerile sensibile – și
obiectele de care-s aninate – și să le așeze în locul lui Dumnezeu.
Chiar împlinite,
dorințele lumești n-au cum să-l mulțumească pe om, și întodeauna sufletul său
se simte sărac, pentru că nu află în lume nimic pe potriva năzuințelor sale –
de care-i îmboldit, dar nu le știe tâlcul. Așa că omul prăbușit din Rai aleargă
în deșert din lucru în lucru, sorbind din fiecare tot ce-i poate da, fără să-și
afle sațul setei sale. Și așa viețuiește mereu lipsit, mereu nemulțumit, mereu
nesăturat în foamea ființei sale. Când, uneori, pentru o clipă i se năzăre că a
aflat în fine desăvârșitul pe care-l căuta, până la urmă se dovedește că-i lucru
de nimic și pieritor; și dintr-o dată i
se arată golul care-l desparte de ce-i cu adevărat desăvârșit. Și atunci, biata
sa inimă neliniștită, lipsită și săracă, e cuprinsă de cea mai mare tristețe.
Tratamentul duhovnicesc în astfel de cazuri are menirea de a-l ajuta mai întâi
pe bolnav să înțeleagă cât de neînsemnate îi sunt dorința și plăcerea de care-i
animată, să descopere mai apoi natura ”perversă” a dorinței căzute din rostul
ei dintâi și sfânt. În fine, îl învață să-și convertească dorința, s-o întoarcă
la rostul ei firesc, s-o îndrepte spre țelul ei dumnezeiesc.
Prețuirea excesivă de sine
La baza prețuirii
excesive de sine se află trei boli spirituale: filautia, cenodoxia și mândria.
Filautia poate fi
socotită drept originea tuturor patimilor. Exist totuși o formă virtuoasă de
filautia, care ține de firea omului, la care îndeamnă Însuși Domnul spunând: Să
iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți (Mt.19,19; Lc. 10,27); asta înseamnă
să te iubești pe tine ca făptură a lui Dumnezeu, creată după chipul Lui și
chemată să ajungă la asemănarea cu El, să de iubești, dar, pe tine însuți, și
pe Dumnezeu în tine.
Cenodoxia, numită
îndeobște ”slavă deșartă” sau
vanitate se arată în forma ei cea mai des întâlnită ca împăunare și lăudarea
omului cu cele ce le are sau crede că le are și ca dorința de a fi văzut,
cinstit, admirat, stimat, onorat, lăudat de ceilalți oameni.
Obârșia slavei
deșarte e neștiința. Cel doritor de slavă cu adevărat nu știe cât de
neînsemnate sunt cele din care-și culege slava, care e și ea mică și de rând.
Cinstește parcă ar fi desăvârșit și veșnic ceva firav și trecător.
Slava deșartă aduce
numai rele. Cei care pentru faptele lor așteaptă laude de la oameni, după cum
spune Domnul (cf. Mt. 6, 2), și-au primit plata lor și-s vrednici de plâns, că
iarăși zice: Vai vouă, când toți oamenii
vă vor vorbi de bine! (Luc. 6, 26).
Lucrul primejdios
și înfricoșător este că slava deșartă îl cufundă pe om în lumea închipuirilor
sale. Orbit de ea, se vede pe sine bogat în virtuți, în vrednicii și averi; se
visează sus-pus, cinstit și lăudat. Și așa se rupe de lumea cea aievea, nu ia
aminte la cele din jur, e zăbavnic la lucrările sale cele bune, își pierde
vigoarea, iar sufletu-i ajunge slăbănog și amorțit. Din stăruința în astfel de
fantazări se poate ajunge la delir și halucinații.
Mândria îl face pe
om să se măsoare cu ceilalți, socotește care-i mai mare și care-i mai mic, și
până la urmă își spune că el e cel mai bun sau cel puțin mai bun decât alții,
într-un lucru ori altul, ba chiar în toate cele la care s-a gândit. De aceea,
își judecă cu asprime semenii și întodeuna critică tot ce fac și ce spun.
Omul mândru ”se laudă cu ale sale,
înflorindu-le ca să pară mai grozav decât este”. E înfumurat, înfâmfat, plin de
sine, sigur pe el, încrezător și mulțumit de sine; pe toate le știe, are
întodeauna dreptate; de aceea se și îndreptățește mereu și-i mereu pus pe
ceartă; pe toți îi învață și tuturor le poruncește. Metehnele nu și le vede,
sfaturi nu primește, mustrarea și dojana le urăște; îi sunt nesuferite porunca
și ascultarea.
Neprimindu-L pe
Hristos ca arhetip al firii sale, ci în toate își este singur măsură și
dreptar, pe toate le judecă, pe toate le știe, e mare învățat și învățător al
altora, și nu îndură să i se împotrivească cineva. Pe scurt vorbind, trufașul e
plin de sine pentru că-i gol de Dumnezeu.
Mândria e izvor
nesecat de suferință sufletească. Trufașul suferă că una se crede și alta se
vede; suferă că e tăgăduită și primejduită frumoasa părere despre sine și că ar
putea să cadă în ochii celorlalți; pururea însetat de slavă e pururea
nemulțumit. Pacea inimii e tulburată și omul are parte numai de zbucium și
chin.
Mândria iscă
certuri, le ține vii, împiedică împăcarea și mărturisirea vinei; și dacă în
inima sa omul știe că a greșit, nu se smerește în fața aproapelui cerând
iertare.
Leacul e să-și
tăinuiască omul darurile minții, faptele bune și zestrea virtuții, iar
greșelile să nu și le ascundă, să îndure umilințele și disprețuirile, că sunt
tămăduitoare.
Cel mai puternic
leac e însă rugăciunea, mai ales dacă e necontenită. Că de cere omul în
rugăciune ceva de la Dumnezeu, va dobândi și simțirea că cele primite sunt
daruri ale lui Dumnezeu. Iar de-I mulțumește lui Dumnezeu pentru binefacerile
sale, cu inima frântă și zdrobită, iarăși va călca în picioare mândria.
Înjosirea bolnăvicioasă de sine
Omul se iubește rău
pe sine pentru că se vede în chip strâmb, fantomatic, amăgitor. Și cel mai
adesea de aceea se simte om de nimic și lipsit de orice valoare, pentru că se
raportează la o amăgitoare închipuire de sine.
În timp ce patima
filautiei îl înstrăinează pe om de sine însuși, filautia cea după virtute îl
face să se regăseasscă pe sine, în Dumnezeu, drept ceea ce este cu adevărat.
Relația patologică cu trupul
E vorba de
erotizarea trupului sau folosirea lui drept mijloc de a atrage atenția și
dragostea, ca în nevroza isterică. Sau de silă și respingerea lui, ca în
anorexie. Sau de o greșită percepție a trupului, în cazuri extreme, drept un
obiect exterior și străin, ca în cazul schizofreniei.
Perturbarea relației cu
celălalt
Desfrânarea este
adesea dorința și plăcerea stoarsă dintr-o reprezentare imaginară a celuilalt.
Acesta nici nu mai există ca persoană sau ca frate, este doar un obiect
fantomatic, o proiecție a dorinței celui pătimaș.
Curăția – virtutea
ce se împotrivește desfrânării – izbăvește sexualitatea de orice perversiune, o
pune la locul cuvenit ei în viața cuplului și o supune duhovnicescului.
Tristețea și akedia
Părinții au
remarcat că în general tristețea vine din neîmplinirea unei dorințe trupești
sau dintr-o nădejde înșelată. Tristețea poate fi iscată și de poftirea
nepotolită a bunurilor altuia, fie ele materiale, intelectuale, morale sau
spirituale. Tristețea însă nu se naște numei din neîmplinirea dorinței după un
lucru anume; vine și dintr-o nemulțumire mai cuprinzătoare, din sentimentul de
viață nemulțumită.
În al doilea rând,
tristețea vine din mânie, îndeosebi din dorința de răzbunare neîmplinită. Jignirile
iscă și ele tristețe. Ea naște în suflet deznădejdea și nenorocitele ei urmări.
Ca toate celelalte patimi, ea întunecă sufletul, orbește mintea și reduce
considerabil puterea ei de discernământ. Ea produce de altfel în întreg omul o
stare de astenie, îl face fricos și-i paralizează activitatea.
Akedia este și lene,
și plictis, dar și silă de viață, toropeală, descurajare, lehamite, nepăsare, somnolență,
dormitare, îngreunare a trupului și sufletului care-l mână pe om la somn, chiar
de nu s-a ostenit cu nimic.
Potrivit Părinților,
leacul de căpetenie a tristeții este rugăciunea lucrată cu luare-aminte și
trezvie.
Biruința asupra
akadiei presupune o luptă lungă și susținută, care cere răbdare și stăruință. Lupta
cu această patimă, tăria în fața ei, răbdarea, nădejdea, plânsul inimii,
aducerea aminte de moarte, lucrul mâinilor, toate însoțite de rugăciune, care
le întemeiază în Dumnezeu și face să nu mai fie simple strădanii omenești.
Iubirea și
rugăciunea îl încrdințează tainic pe om că Dumnezeu îl iubește, că e de mare
preț în ochii Lui și de neînlocuit.
Smerenia și
pocăința îl ajută să vadă limpede locul și rostul său pe lume, ca nici să se
înalțe, nici să se osândească pe sine pentru închipuite greșeli.
În fine, credința
și nădejdea îl apără pe om de înfricoșata deznădejde care duce la moarte.
Falsa reprezentare a realității
Toate bolile
psihice au la bază o falsă reprezentare a realității, fie că e vorba de sine,
de ceilalți sau de lumea din jur. Această falsă reprezentare a realității îi
află formele extreme în delir, întâlnit în psihoză.
Lipsa de iubire
O cauză frecventă a
tulburărilor psihice este lipsa de iubire din partea celor din jur, și mai ales
a părinților.
Omul se poate lecui
de rănile pricinuite de lipsa de iubire și-și poate redobândi prețuirea de sine
prin certitudinea, dobândită mai întâi prin credință, apoi prin simțirea
sufletului, că Dumnezeu îl iubește, și pe el și pe toți oamenii, fie drepți,
fie păcătoși, cu o iubire supremă, desăvârșită, necondiționată, fără rezerve,
veșnică și care dumnezeiască fiind, întrce infinit iubirea omenească.
Pentru a crește la
măsura bărbatului duhovnicesc, omul trebuie să urce, rând pe rând, treptele
stării de părinte și fiu: cea biologică, cea spiritual-umană și cea
spiritual-dumnezeiască.
Iubirea care nu-i iubire
Iubirea care nu-i iubire
este de fapt chipul filautiei, iubirii egoiste. Cel care iubește cu o astfel de
iubire nu-l iubește pe celălalt pentru ceea ce este, respectându-i deplin
personalitatea distinctă și libertatea, ci iubește iubindu-se pe sine, adică
făcând ceea ce-i este lui pe plac, ceea ce voiește și dorește de la celălalt. Și
așa îl sufocă, nu-l lasă să fie ceea ce este cu adevărat și să acționeze de
unul singur, așa cum dorește; îl preschimbă într-un soi de obiect. Boala devine
pentru acelea un refugiu (o fortăreață) sau o formă sălbatică de exprimare de
sine pe căi ocolite.
Terapeutica duhovnioceacă sau psihoterapia?
Terapeutica duhovnicească
are drept scop sănătatea sufletească și
mântuirea omului și nu poate fi folosită drept simplu mijloc de a trata bolile psihice.
În zilele noastre
sunt rari duhovnicii care să aibă darul deosebirii duhurilor și atâta mulțime
de haruri câte se cer de la ei.
Tămăduirea
duhovnicească presupune drept condiție minimală credința și participarea activă
a pacientului la propriul său tratament printr-o cuvenită viețuire
duhovnicească.
Recursul la
psihoterapeuți este legitim când e vorba de tulburări de origine pur psihică. Dar
recursul la psihoterapii a căror fundament antropologic și etic nu este
compatibil cu antropologia și etica creștină trebuie exclus, din cauza
incidențeor negative pe plan spiritual
Ei au datoria de a respecta în mod absolut libertatea bolnavului, dar nu și datoria de a nu-i ascunde dimensiunea spirituală a bolii sale, dacă aceasta li se pare că ar putea fi o explicație a dereglărilor și utilă pentru tămăduirea lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu