Regina Maria. Ultima
dorință de Tatiana Niculescu Bran are drept
motiv central inima. Inima care în Evanghelii este sediul emoțiilor, al
pasiunilor, al înțelepciunii, al loialității, al dragostei dezinteresate. Cartea relatează povestea inimii Reginei Maria,
o femeie fascinantă prin puterea sa lăuntrică, curajul, devotamentul, rafinamentul
sufletesc, sensibilitatea. O personalitate istorică cuceritoare.
Inima și mintea acestei
femei arată o vie curiozitate intelectuală și o rară dispoziție a spiritului
față de orice trăire și gândire a relației omului cu Dumnezeu. Regina își
mărturisește religia în cartea De la
inima mea la a lor: ”Iubirea mea pentru această țară, pe care am făcut-o a
mea prin lacrimi și suspine, a ajuns pentru mine o religie. Mă simt legată de
ea prin lanțuri de oțel, legată prin inimă, prin creier și prin sânge.”
Regina are spiritul curajos și inima generoasă
a regelui-cruciat, pe care le manifestă în timpul Primului Război Mondial, prin
îndemnuri la stoicism, caritate, devotament și speranță.
Prin naștere și
educație, aparține Bisericii Angliei. Tatăl ei, Alfred, fiul reginei Victoria a
Marii Britanii, duce de Edinburg, preluând îndatoririle de succesor al
ducatului de Saxa-Coburg și Gotha, din Saxonia prusacă, adoptă confesiune
locului: protestantismul luteran. Așa se face că fiica lui, Maria, primește
confirmarea în biserica luterană. Mama ei, pe de altă parte, Maria
Alexandrovna, fiica țarului Alexandru II de Romanov, este ortodoxă. Protrivit
tratatului de căsătorie cu ducele de Edinburg însă, copiii ei și ai lui Alfred sunt
educați în spirit britanic și anglican. Maria se căsătorește apoi la castelul
Sigmaringen, cu Ferdinand și intră în familia catolică de Hohenzollern-Sigmaringen.
Devine apoi regina unei țări cu populație majoritar ortodoxă. În Povestea
vieții mele, ea își amintește că la plecarea către România, mama îi dă câteva
sfaturi utile: să respecte biserica ortodoxă, să sărute crucea și Evanghelia
când e invitată de preoți, să imite felul în care își fac cruce localnicii.
Urmează întocmai sfaturile ducesei și e susținătoare înfocată a tradiției și a
proiectelor de caritate inițiate de
biserica ortodoxă. Se cunună, de altfel, de trei ori, cu același Ferdinand: în
biserica catolică, în Germania, în biserica anglicană, în Anglia, și a treia
oară, la sosirea în România, în biserica ortodoxă. Toți copiii Mariei și ai
regelui Ferdinand primesc botezul în biserica ortodoxă, așa cum prevedea legea
succesiunii la tron.
Maria e o femeie
frumoasă, de os domenesc, cultivată, cu simțul umorului, sigură pe sine și
curajoasă, cu tărie de caracter, nu lipsită de vanitate. Bărbații roiesc în
jurul ei. Iubirile de oameni frumoași vor fi multe, în cea mai mare parte
platonice, biografii reginei nu pot, de
fapt, documenta nici o legătură trupescă
în afara celei cu soțul ei.
Prin ascuțimea
spiritului și rafinamentul sufletului, Maria întrece cu mult societatea
românească în care trăiește. Prin romantism și nostalgia iubirii perfecte, pe de altă parte, ea rămâne în urma
societății europene a vremii, care e din ce în ce mai curioasă în materie de
sexualitate.
Descoperirea
sexualității în varianta căsniciei cu Ferdinand, la vârsta de 17 ani, e o trauma
pentru tânăra prințesă romantică și idealistă după cum mărturisește cu
dezarmantă sinceritate: ”Primul șoc a fost căsnicia – nu-mi plăcea. Aveam
nevoie de tandrețe, dar am dat peste altceva – mă simțeam rușinată, umilită,
nimic din educația mea nu-mi sugera revelația aceasta, nu aveam curiozități,
mediul în care trăisem era extrem de cuviincios. Poate că tânărul prinț căruia îi fusesem dată de soție nu era un învățător prea priceput, dar adevărul e că am ajuns la o
aversiune aproape fanatică față de toate realitățile cărnii, de care nu am
scăpat mulți ani. Mi se părea că o lume în care se puteau petrece astfel de
lucruri era de-a dreptul detestabilă, mintea mea refuza să accepte. Aveam un
soț care era îndrăgostit de-a dreptul violent de mine din punct de vedere
fizic, dar care nu avea cu mine nicio legătură sufletească.”
Maria este îndrăgostită
de frumos și o bună cititoare de suflete. În epocă, ea este prima femeie de
rangul ei care vorbește pe șleau despre aspectul fizic al bărbaților pe care îi
întâlnește. Privirea ei asupra lor este însă a inimii inteligente care
discerne, în trăsăturile fizice, ascunse trăsături de caracter. Chiar într-un
bărbat chipeș, bine făcut, elegant și sclipitor la minte, ea poate să intuiască
narcisismul, frivolitatea, lipsa de caracter.
În 1925, în primă criză
dinastică, provocată de fuga lui Carol cu Elena Lupescu, regele Ferdinand
transferă dreptul moștenirii la tron asupra lui Mihai, fiul în vârstă de șase
ani al lui Carol cu principesa Elena a Greciei. În 1927, Ferdinand moare.
Regina e consultată în treburile politice ale țării, dar apoi e treptat
îndepărtată. După moartea lui Ferdinand, Maria scrie: ”Chiar dacă
temperamentele noastre erau atât de diferite, trăiam în cea mai bună armonie.
Presupun că ne completam. Eu dădeam obstacolele la o parte, credeam în șansa
mea. Uneori l-am neliniștit. Era mai puțin sigur pe el, dar ezitările lui aveau
nevoie de siguranța mea plină de voiciune. Eram ozonul plămânilor lui slăbiți.
Tovarăși, prieteni de lucru, împărtășind aceeași cauză pe care o reprezentam,
am mers mână în mână.”
Maria trăiește mai
multe drame familiale, în deosebi, legate de comportamentul fiilor ei mai mari.
În 1932, de dragul Elenei Lupescu, Carol II o îndepărtează pe soția sa, Elena a
Greciei de la tron, de România și de fiul lor, Mihai.
În același an, Nicolae își leagă destinul de o
femeie divorțată cu care se căsătorește pe furiș. Nicolae e șters din linia
dinastică și exilat, de acum încolo un simplu domn. Fiul cel mic îi moare de
tifos în timpul războiului. Sufletul Mariei e adânc rănit.
La 18 iulie 1938,
medicii prezenți la Pelișor constată moartea și întocmesc certificatul de
deces. Regina avea vârsta de 62 de ani. Există câteva versiuni privind cauzele
morții. Una din acestea este că moartea ar fi survenit din cauza unei plăgi
infectate la stomac, ca urmare a unei transfuzii făcute după împușcare. Împușcarea
s-a produs într-o ceartă între prințul Nicolae și Carol II, în iunie 1937.
Cearta s-ar fi iscat pe tema Elenei Lupescu, evreica roșcată de care Carol era
irezistibil atras și pentru care era în
stare să renunțe la tron și la familie.
Conform altei versiuni,
accidental soldat cu împușcarea reginei
a avut loc din cauză că Nicolae refuza să renunțe la drepturile lui de
cetățean român și la titlurile românești.
Mai circulă și varianta
unei ciroze hepatice, versiune favorabilă lui Carol care era de o geozie
patologică față de autoritatea politică și popularitatea mamei lui.
Înainte de autopsie și îmbălsămare, e chemat
sculptorul casei regale, Emil Wilhem August von Becker, ca să facă masca
mortuară. Chipul reginei, așa cum îl arată masca mortuară, este cel al unei
femei frumoase și puternice, cu fruntea înaltă, sprâncene arcuite, nas acvilin,
buze bine conturate și maxilar viguros. Seninătatea ei nu e un dat natural, ci
un exercițiu de viață de a-și păstra cumpătul în orice situație, oricât de grea,
căci Maria e o amazoană a inimii neînfricate, după cum scrie undeva: ”Credința
lăutrică cu a cărei reazăm pășesc înainte e mai puternică decât orice;
neștirbită, neînvinsă, a ajuns armura care mă ferește de capcanele vieții.”
După îmbălsămare, inima
reginei e depusă într-o casetă octogonală de argint. Împachetată într-un drapel cu două fețe: pe o parte, cel
englezesc, și pe cealaltă parte, cel românesc, inima reginei e pusă într-o altă
casetă, din argint aurit, gravată și ornată cu pietre prețioase. Această a doua
casetă e opera bijutierului parizian Maurice Fromment. Cele două casete sunt un
dublu sicriu al unei inimi ”neclintite în mijlocul oricărei nenorociri, destul
de mare ca să îi poată iubi și pe cei pe care nimeni nu-i iubește, destul de
dreaptă ca niciodată să nu osândească în grabă și destul de milostivă ca să
poată ierta de 70 de ori câte 7”, cum
îi cere Maria lui Dumnezeu în Rugăciunea
unei Regine.
Casetele și coșciugul
închis se despart. Cortegiul pornește spre Curtea de Argeș, regina Maria este
înmormântată lângă soțul ei, regale Ferdinand.
Regina pregătise totul
cu grijă: testamentul pentru țară, testamentul pentru copii, un caiet cu
instrucțiuni despre diferite obiecte care trebuie date. Scrierile reginei sunt
în siguranță, depozitate în lăzi la ambasada Marii Britanii. Castelul Bran îi
revine principesei Ileana, domeniul reginei de la Copăceni, principesei Elisabeta, iar castelul de la Balcic, cu o suprafață de 24
de hectare, lui Carol.
Dorința reginei este ca
inima ei să fie depusă în bisericuța Stella Maris de pe domeniul Balcic.
Construindu-și capela, regina combină stilul ortodox și oriental al Balcicului
cu o Lady Chapel. Arhitectura este inspirată de o biserică bizantină din sec. XV-lea din Cipru.
Iar domeniul per ansamblu are drept model grădinile castelului San Antonio din
Malta.
De altfel, Balcicul a
fost, pentru o bucată de vreme, un loc în care femeile din jurul Reginei,
artiste, scriitoare, arhitecte, militante feministe, se simțeau ca pe o insulă
a libertății, descătușate de convențiile la care le supuneau îndeobște
societatea României contemporane lor și mentalitatea rural-patriarhală.
Cum dorește ca aici să-i
fie îngropată inima, își construiește cripta funerară ca pe o bisericuță
ortodoxă închinată Fecioarei, dar the lady,
our lady este ea însăși. Și pe bună dreptate. În timpurile de restriște ale
țării, când blajinul și timidul ei soț se temea să ia decizii ferme, când
România avusese de dus un război, când poporul trebuia sprijinit și îmbărbătat,
iar țara întregită, când fiul ei cel mai mare umbla din femeie-n femeie, lăsând
de izbeliște partidele politice, guvernul și cauza națiunii lui, cine fusese
farul în bezna atâtor îndoieli și trădări? Cine stătuse la căpătâiul răniților
de pe front dându-le o rază de speranță? Cine luminase drumul negocierilor
către Conferința de la Pace de la Versailles și către România Mare? Ea, Maria a
României.
Micul mausoleum nu are
nimic însă dintr-un templu ridicat spre slava propriei persoane. E, mai curând,
un locaș care inspiră modestie.
Întregul domeniu de la
Balcic e organizat în jurul unor mari grădini. Maria prăsește la Balcic o
specie englezească de crin înalt, Madonna
Lily, floarea cea mai des asociată Fecioarei Maria. Va scrie în Povestea vieții mele: ”E o istorie
întreagă în mirosul crinului Maicii Domnului, ceva biblic, ceva legendar, ireal
de frumos aproape. Afară de aceasta, e atât de înalt și mlădios, atât de
strălucitor, încât pare că din petalele lui izvorăște lumina.”
În septembrie 1940, cu
puțin timp ca România să cedeze Bulgariei Cadrilaterul și, odată cu el, și
Balcicul, generalul Zwiendineck se grăbește să ia inima reginei din cripta
capelei Stella Maris și s-o adăpostească la Bran.
În 1974, se ordonă
tranferarea ”unor bunuri” din custodia Muzeului Cetății Bran, la București, în
administrarea Muzeului de Istorie. După căderea comunismului, vor mai trece ani
buni până când cele două casete să fie
expuse publicului în Sala Tezaurului. În 2010, inima este supusă unor proceduri
de conservare și apoi este închisă într-o cutie plexiglas vidată asemănătoare
celei în care se află inima lui Richard Inimă de leu.
După o lungă
peregrinare, de la Pelișor la Balcic, de la Balcic la Bran, de la Bran la
București, inima reginei se întoarce la locul morții, Pelișor, prin decizia
nepotului ei, regale Mihai.
De-a lungul vieții și al scrierilor reginei, inima i se umple de nădejde, se învolburează, se îndurerează, se frânge, doare, se zbate, se frământă, se rupe, se macină, are cicatrici, moare, tremură, se topește, e spintecată, e sfâșiată de gânduri, e apăsată, e plină, e ușoară, e grea, e sângerândă, e tare, alinată, e curajoasă, e de aur, e tulburată. Nu e niciodată împietrită. Niciodată pustie.
Recenzie publicată în revista Webcultura
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu