vineri, 7 mai 2021

Amintiri, vise, reflecții - C. G. Jung

 

Contribuția lui Jung la dezvoltarea psihologiei și psihoterapiei este neprețuită. El a dezvoltat conceptul inconștientului colectiv, în reprezentarea căruia (așa-numitele arhetipuri) a văzut sursa simbolismului universal, inclusiv miturile și visele. El a introdus termenii de „introversie” și „extraversie”. În opinia lui Jung, centrul personalității îl constituie „sinele” - efortul pentru individualitate. Scopul psihoterapiei, potrivit lui Jung, este realizarea individuației personalității. Acesta și-a aprofundat studiile și a influențat domeniile: culturologia, religiile comparate, mitologia. Jung nu neagă influența complexului de putere a lui Adler și complexul sexual al lui Freud, dar spre deosebire de Freud, el nu reduce totul la un singur factor.

Inițial, Jung a fost interesat de antropologie și egiptologie, a ales științele naturii pentru a studia, iar apoi s-a îndreptat spre medicină. A fost atras de spiritualism, a participat la câteva  sesiuni în timpul studiilor. Chiar înainte de examenele finale, el „a înțeles brusc legătura dintre psihologie sau filosofie și medicină”. A decis atunci să se specializeze în psihiatrie.

Visele, miturile, credințele religioase sunt toate mijloace de a face față conflictelor prin împlinirea dorințelor, așa cum relevă psihanaliza; de asemenea, sugerează o posibilă soluție la dilema nevrotică. Jung nu e mulțumit de interpretarea viselor ca varațiuni ale complexului Oedip, aici viziunea sa diferă semnificativ de cea a lui Freud, care, apropo, nu este nicidecum singura metodă de psihanaliză, întrucât o astfel de interpretare nu recunoaște perspectiva creativă a viselor. Jung însuși în repetate rânduri, sub influența viselor sale, și-a schimbat direcția vieții ca și cum visele ar fi avut caracter profetic. În memoriile lui Jung, aflăm că morții îl vizitează, sună din clopoțel, iar prezența lor este resimțită de întreaga sa familie. Nu întâmplător Jung a dezvoltat o tehnică de comunicare cu lumea mistică. El a descris, de asemenea, inconștientul individual și inconștientul colectiv. Inconștientul individual este o componentă puternică a sufletului uman. Pentru integritatea psihicului este necesar un contact stabil între conștient și inconștient. Inconștientul colectiv este comun pentru un grup de oameni și nu depinde de experiența individuală a persoanei. Inconștientul colectiv este format din arhetipuri și idei. Cel mai clar și deplin arhetipurile pot fi văzute în eroiii basmelor, miturilor, legendelor. În plus, fiecare persoană se poate întâlni cu arhetipuri în vise. Jung crede că există o anumită structură moștenită a psihicului care a evoluat de sute de mii de ani, ceea ce ne face să experimentăm și să implementăm experiența noastră de viață într-un mod foarte specific. Și această certitudine se exprimă în ceea ce Jung a numit arhetipuri care ne afectează gândurile, sentimentele, acțiunile.


În una din lucrările sale târzii, Carl Jung a propus o serie de tehnici psihoterapeutice care pot fi aplicate într-un cadru clinic. În special, metoda „imaginației active”. Pacientul este invitat să deseneze sau să picteze orice imagini care îi vin spontan în minte. Odată cu dezvoltarea personalității, schimbarea sinelui, înfățișării și gândurilor, se schimbă și desenele. Dorința pacientului de a transmite cât mai exact imaginea care îi apare, îl poate ajuta să-și manifeste ideile inconștiente. Jung crede că prin această tehnică pacientului i se oferă posibilitatea de a-și exprima fanteziile, și îi permite, de asemenea, să le folosească cumva.

Tratamentul cu metode jungiene urmează calea integrării componentelor psihologice ale personalității și nu doar atunci când se lucrează cu inconștient, așa cum este la Freud. Complexele, potrivit lui Jung, se manifestă nu numai coșmaruri, acțiuni eronate, uitarea informațiilor necesare, ci sunt și dirijori ai creativității. În consecință, ele pot fi exploatate prin artterapie („imaginația activă”) - un fel de activitate comună între persoană și trăsăturile sale, incompatibile cu conștientul său în alte forme de activitate.

În 1922, Jung a cumpărat o moșie în Bollingen și de-a lungul anilor a construit așa-numitul Turn acolo. Având în stadiul inițial aspectul unei locuințe de piatră rotunde primitive, după finalizarea turnului, a dobândit aspectul unui mic castel cu două turnuri, un birou, o curte împrejmuită și un debarcader. În memoriile sale, Jung a descris procesul de construcție ca o întruchipare în piatră a structurii psihicului.

Potrivit lui Jung, scopul final al vieții este realizarea deplină a „eu-ului”, adică formarea unui individ unic, irepetabil și integru. Dezvoltarea fiecărei persoane în această direcție este unică, continuă de-a lungul vieții și include un proces numit individuație. Cu toate acestea, Jung nu a fost singurul care a scris despre acest lucru. Aproape toți cei care nu au ajuns în abisul studiului întunecat al psihanalizei au văzut în personalitate abilitatea de a se dezvolta și de a crește, depășind anumite crize și nevroze.

Am avut ocazia să mă retrag într-o realitate magică în timp ce citeam, dar asta nu e tot. Înțelegerea lui Jung asupra magiei l-a separat de Freud și chiar de acei raționaliști jungieni cărora le e rușine de ezoterismul său. Jung încearcă să urmeze două căi și să-și facă psihologia atât raționalistă, cât și ezoterică.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sufletul după moarte de Serafim Rose