Afirmația, des auzită, că ortodoxia ar fi fost mama raționalismului este
adevărată. Dar ea nu este adevărată pur și simplu prin aceea că și-a fixat ca
scop doctrina și învățământul doctrinar (misticii cei mai fanatici au făcut-o
și ei), ci prin aceea că, în învățământul ei doctrinar, ortodoxia nu a găsit
niciun mijloc de a face într-un fel sau altul dreptate elementului irațional al
obiectului său și de a-l menține viu în experiența religioasă. Nesocotindu-l
într-un mod destul de evident pe acesta, ea a raționalizat în întregime ideea
de Dumnezeu. Dacă există vreun domeniu al experienței umane unde apare ceva ce
îi este propriu numai lui și care nu poate fi observat decât în el, acesta este
tocmai domeniul religios.
Sacrul este înainte de toate o categorie de interpretare și evaluare ce nu
există, ca atare, decât în domeniul religios. Noi ne-am obișnuit să folosim
termenul de ”sacru” într-un sens figurat, care nu este nicidecum sensul lui
originar. Adică noi îl înțelegem de obcei ca pe un atribut sinonim cu absolut moralul, cu desăvârșit de bunul. Așa se face că însuși Kant
numește ”voința sacră” voința care, dintr-un impuls al datoriei, se supune fără
șovăire legii morale: aceasta ar fi însă pur și simplu voința morală
desăvârșită. Tot așa se face că se vorbește despre caracterul sacru al datoriei
sau al legii. O asemenea utilizare a cuvântului ”sacru” nu este însă una
riguroasă. Ce-i drept sacrul le include pe toate acestea, dar el conține, în
mod vădit, și un surplus.
Cuvântul ”sacru” ca și echivalentele sale din semitică, din latină, din
greacă, implică ideea ”binelui” și a binelui absolut, ajuns, adică, pe cea mai
înaltă treaptă a dezvoltării și maturizării sale.
Așa se face că este necesar să găsim un nume pentru acest element luat
separat, un nume care, mai întâi, îi va fixa caracterul aparte și, în al doilea
rând, va îngădui să i se sesizeze și să i se indice eventualele forme
inferioare sau trepte de dezvoltare. Formez pentru aceasta cuvântul numinos (dacă de la lumen s-a putut forma luminos, atunci și de la numen se poate forma numinos) și vorbesc despre o categorie
numinoasă ca despre o categorie specială a interpretării și evaluării și, la
fel, despre o stare sufletească numinoasă care despre una ce își face apariția
atunci când această categorie este întrebuințată, adică atunci când un obiect
este resimțit ca numinos.
Vă invit să vă fixați atenția asupra unui moment de emoție puternică și, pe
cât posibil, exclusiv religioasă. Cine nu e în stare de așa ceva sau pur și
simplu nu a trăit asemenea moment este rugat să nu citească mai departe.
Mai departe, vă invităm ca, la examinarea și la analizarea unor atari
momente și stări sufletești de reculegere solemnă și de emoție, să luați
aminte, cât mai exact cu putință, nu la ceea ce au ele în comun cu stările de
exaltare morală trăite la vederea unei fapte bune, ci la ceea ce au în plus
față de acestea în conținutul lor sentimental. Creștini fiind, fără îndoială că
ne întâlnim aici în primul rând cu sentimente pe care, cu mai mică intensitate,
le cunoaștem și în alte domenii: sentimente de recunoștință, de încredere, de
iubire, de siguranță, de umilă supunere și de resemnare. Dar toate acestea nu
epuizează nicidecum momentul de pietate și nu exprimă încă trăsăturile de un
gen cu totul aparte ale ”înălțătorului”, nu exprimă caracterul ”solemn” al
ciudatei emoții care apare, așa, doar aici, în viața religioasă.
Un element extrem de remarcabil al acestei trăiri a fost pus în lumină, în
chip fericit, de către Schleirmacher: sentimentul de dependență. Poate că mă voi
face mai ușor înțeles printr-un exemplu binecunoscut, în care se manifestă
puternic tocmai elementul despre care aș dori să vorbesc aici. Când Avraam se
încumetă să-i vorbească lui Dumnezeu despre soarta locuitorilor Sodomei
(Facerea 18, 27), el spune: ”Iată cutez să vorbesc stăpânului meu, eu, care
sunt pulbere și cenușă!” Este mărturisit aici un ”sentiment de dependență”,
care este mult mai mult și totodată altceva decât orice sentiment de
dependență. Caut un nume pentru acest lucru și îl numesc sentimentul stării de
creatură, sentimentul creaturii care se scufundă în propriul ei neant și se
pierde în fața a ceea ce este mai presus de orice creatură. Sentimentul stării
de creatură este mai degrabă un element subiectiv secundar și un efect, este
aidoma umbrei unui alt sentiment (anume acela de ”teamă”) care, neîndoielnic,
se leagă și el, în primul rând și nemijlocit, de un obiect din afara mea. Iar
acesta este tocmai obiectul numinos.
Numai acolo unde numenul este trăit ca prezență, așa cum se întâmplă în cazul
lui Avraam, numai acolo unde se face simțit caracterul numinos a ceva sau unde
sufletul se întoarce dinspre sine spre acesta, așadar numai prin aplicarea
categoriei numinosului unui obiect real sau presupus se poate naște în suflet,
ca reflex al acestuia, sentimentul
stării de creatură.
Ce este și cum este acest numinos obiectiv, simțit ca exterior eului?
Pentru că este irațional, adică pentru că nu poate fi explicat cu ajutorul
conceptelor, el nu poate fi indicat decât de reacțiile sentimentelor specifice
pe care le stârnește în suflet. ”El este astfel făcut încât atinge și mișcă
sufletul omenesc printr-o anume trăire.” Ceea ce căutăm noi aici este să
examinăm această ”trăire” în sine, ca fenomen primar, legat de obiect, pe care
umbra sentimentului stării de creatură îl urmează în conștiință doar ca fenomen
secundar. O singură expresie ne stă la îndemână pentru a-l exprima: sentimentul
lui mysterium tremendum, al tainei
înfricoșătoare. Sentimentul acesta se poate răspândi în suflet ca un val domol,
sub forma liniștită și plutitoare a unei pioase reculegeri. El se poate
tranforma într-o trăire a sufletului mereu fluidă, care se propagă și vibrează
îndelung, dar care, în cele din urmă, se stinge, lăsând din nou sufletul pradă
profanului. El poate și să izbucnească brusc în suflet, cu șocuri și convulsii.
El poate duce la excitații stranii, la beție, fascinație și extaz. El are
formele sale sălbatice și domestice. El se poate degrada, ajungând aproape să
se confunde cu spaima și cu înfioararea resimțită în fața stafiilor. El are
trepte și manifestări barbare și brutale și își are propria sa dezvoltare, de-a
lungul căreia se rafinează, se transfigurează
și se sublimează.
Conceptual, misterul nu desemnează altceva decât ceea ce este
ascuns, adică ceea ce nu este manifest, ceea ce nu este conceput și nici
înțeles, ceea ce nu este obișnuit, ceea ce nu este familiar, fără a arăta mai
îndeaproape cum este acesta în sine.
Însă prin acest mister noi înțelegem ceva absolut pozitiv. Acest ceva pozitiv
se manifestă numai în sentimente. Iar aceste sentimente am putea să ni le
analizăm și să ni le clarificăm, făcându-le totodată să vibreze.
Cum-ul pozitiv al acelui ceva este indicat în primul rând de
adjectivul tremendum. Tremor, în sine, înseamnă frică: un
sentiment ”natural” binecunoscut. Treapta preliminară ar fi teama de ”demoni”
(frica, panica), cu degradarea ei apocritfă, ”teama de fantome”. Iar prima ei
manifestare o constituie sentimentul ”înspăimântătorului” (uncunny). Din ea,
din această ”teamă” și din forma ei ”brută”, din acest sentiment al ”înspăimântătorului”
care a izbucnit și a apărut inițial ca un sentiment straniu și nou în sufletul
umanității primitive, a purces întreaga dezvoltare istorică a religiei. În el își
au rădăcinile ”demonii” și ”zeii” și tot ceea ce ”apercepția mitologică” și
”fantezia” a scos la iveală pentru a obiecta acest sentiment.
Pe treptele sale superioare, sentimentul numinosului este departe de a fi o
simplă teamă de ”demoni”. El nu își reneagă însă originea și înrudirea cu
aceasta. Chiar și atunci când credința în demoni s-a ridicat demult la nivelul
credinței în zei, acești ”zei”, ca numina, mai păstrează încă, pentru
sentiment, ceva ”fantomatic”, și anume caracterul specific al ”înspăimântătorului”
cel ”de temut”, acela care le conferă ”măreție” și prin care se schematizează.
Acest sentiment nu dispare nici pe treptele cele mai înalte, pe treptele purei
credințe în Dumnezeu, și de fapt nici nu poate să dispară, esențialmente, de
aici: el se atenuează și se înnobilează doar. ”Groaza” revine aici în forma
infinit mai nobilă ale acelei adânci și intime înfiorări care face sufletul să
amuțească și să se cutremure până în ultimele lui străfunduri. Ea este aceea
care cuprinde, cu întreaga-i forță, sufletul, atunci când, în timpul slujbei
creștine, se rostesc cuvintele: ”sfânt, sfânt, sfânt”. Aici, înfiorarea și-a
pierdut caracterul ei năucitor, dar nu și indicibila putere prin care pune
stăpânire pe noi. Ea rămâne o înfiorare mistică și provoacă în conștiință, ca
reflex secundar, sentimentul stării de creatură, sentimentul propriei noastre nimicnicii,
al pierderii se sine în fața celui căruia, prin ”teamă”, îi simți caracterul
înfiorător și măreț.
Mai jos, vom examina locurile din Vechiul Testament unde se face clar
simțită înrudirea dintre ”mânie” și
elementul demonico-fantomatic. Ea ”arde” și se manifestă misterios ca o forță
ascunsă a ”naturii”, cum se zice, ca o electricitate acumulată ce se descarcă
asupra celui care se apropie de ea. Ea
este ”incalculabilă” și ”arbitrară”. Celui obișnuit să conceapă divinitatea
numai sub forma atributelor sale raționale ea nu poate să-i apară decât ca un
capriciu și ca o patimă a bunului plac – concepție pe care credincioșii
Vechiului Legământ ar fi respins-o cu tărie: fiindcă lor mânia nu le apărea deloc ca o scădere, ci ca o expresie firească și
ca un element al ”sacralității” însăși, ca un element ce nu poate fi suprimat.
Cele spuse despre tremendum până aici pot fi rezumate prin ideograma ”inaccesibilității absolute”. Se
simte imediat că, pentru a-i epuiza conținutul în întregime, mai trebuie să i
se adauge un element: elementul ”puterii”, al ”forței”, al ”superiorității absolute”.
Pentru acesta vom alege numele de majestas.
Elementul majestas poate rămâne viu chiar și acolo unde primul element, cel al
inaccesibilității, se restrânge și dispare, așa cum, de pildă, se poate
întâmpla în mistică. Tocmai de acest sentiment al puterii absolute, al lui majestas, este legat, în mod deosebit,
ca o umbră și ca un reflex subiectiv, ”sentimentul stării de creatură”, care,
prin contrast cu puterea obiectivă, absolută, pe care o simțim, ni se
înfățișează clar ca un sentiment al pierderii de sine, al aneantizării noastre,
al faptului de a nu fi decât pulbere și cenușă. El este, pentru a pune altfel,
materia primă numinoasă a sentimentului de ”umilință” religioasă.
Contrastul dinte majestas și ”a
nu fi decât pulbere și cenușă”, conduce, de îndată ce speculația și-l
însușeșete la o cu totul altfel de serie de reprezentări și idei despre creație
și conservare. El conduce, pe de o parte la anihilarea eului și, pe de altă
parte, la afirmarea realității unice și
absolute a transcendentului, așa cum se întâmplă în anumite forme de mistică. În aceste forme de mistică
întâlnim, ca trăsătură principală, o depreciere caracteristică a eului, o
depreciere care repetă într-un mod foarte asemănător deprecierea de sine a lui
Avraam, adică evaluarea persoanei, a eului și de fapt a ”creaturii” ca fiind
ceva pe deplin real, esențial sau chiar ca fiind o nimica toată. Această
depreciere va duce apoi la obligația de a o pune în practică pentru a depăși
iluzia deșartă a individualității și pentru a anihila astfel eul. Ea conduce,
pe de o parte, la considerarea obiectului transcendent corelativ ca absolut
superior prin plenitudinea ființei sale, în fața căreia eul își va simți
întrega-i nimicnicie: ”Eu sunt nimic, Tu ești totul!” Aici nu e vorba de o
relație de cauzalitate. Punctul de pornire al speculației care, folosindu-se de
termeni ontologici, ajunge să transforme plenitudinea ”puterii” lui tremendum în plenitudinea ”ființei” nu
este aici un sentiment de dependență absolută (a mea, ca efect), ci un
sentiment de absolută superioritate (a Lui, ca preaputernic).
În fine, elementele tremendum și majestas mai implică un al treilea
element, pa care l-aș numi energia
numinosului. El se va simți într-un mod deosebit de viu în orge și de el se
leagă expresiile simbolice de vitalitate, pasiune, afectivitate, voință, forță,
mișcare, excitație, activitate, elan. Aceste trăsături se regăsesc
esențialmente identice, pe toate treptele, de la aceea a demonicului până la
reprezentarea Dumnezeului ”cel viu”. Ele alcătuiesc, în numen, elementul care,
atunci când este trăit, activează sufletul omului, făcându-l să stăruie, cu o
încordare și cu un dinamism neobișnuite, fie în asceză, fie în lupta împotriva
lumescului și a cărnii, fie în actele și faptele eroice prin care trăirea
însăși izbucnește la suprafață. Ele alcătuiesc elementul care a provocat
întodeauna cea mai mare și mai puternică rezistență împotriva Dumnezeului
”filozofic” al simplei speculații și definiții raționale. Acest element al
energiei este foarte puternic și în mistică, cel puțin în cea ”voluntaristă”,
în mistica iubirii. El se regăsește, într-o formă foarte violentă, în
mistuitoarea și năvalnica ardoare a iubirii, a cărei forță, a cărei forță
impetuoasă misticul abia o suportă, care îl strivește și căreia îi cere să se
domolească, pentru a nu-l ucide.
Mysterium minus elementul tremendum ar putea fi desemnat drept mirum sau mirabile. Misterul religios, adică adevăratul mirum este, pentru a
folosi poate cea mai nimerită expresie, cel ”cu totul altul”, este Străinul și
Uimitorul, este ceea ce se află absolut în afara domeniului lucrurilor
obișnuite, inteligibile și, deci, ”familiare”. El este ceea ce se opune acestui
domeniu și tocmai prin asta ne umple
sufletul de o uimire care ne înmărmurește. Nimeni nu va spune, în mod serios,
despre orologiu înăuntrul căruia nu se poate privi sau despre o știință pe care
n-o înțelege: e ceva ”misterios” pentru mine. Dar s-ar putea obiecta: pentru
noi este misterios ceea ce este asolut de neînțeles și care rămâne astfel în
toate cazurile, în timp ce poate fi ”problematic” ceea ce nu înțelegem pe
moment, dar care este, în principiu, inteligibil. Obiectul cu adevărat
”misterios” este de neînțeles și de neconceput nu doar pentru că cunoștinețele
mele în legătură cu el au anumite limite insurmontabile și în fața căruia,
deci, mă opresc înmărmurit de uimire.
Alături de ceea ce este tulburător se află ceea ce este îmbătător,
încântător, ciudat de fermecător, ceea ce ajunge, adesea, să se intensifice
până la delir și beție, ceea ce constituie aspectul dionisiac al numenului. Pe
acesta îl vom numi fascinans.
Reprezentările și conceptele rațonale care merg paralel cu acest element
irațional și îl schematizează sunt: iubirea, compătimirea, mila,
întrajutorarea: toate, elemente ”naturale” sle experienței sufletești în
general, pe care numai gândirea le duce la desăvârșire. Dar oricât de
importante ar fi aceste elemente pentru trăirea beatitudinii religioase, ele
sunt departe de a o epuiza. Așa cum nefericirea religioasă conține elemente
iraționale profunde, tot așa se întâmplă și cu contrariul ei, cu nefericirea
religioasă. A avea parte de fericire este mai mult, mult mai mult decât a fi
consolat, decât a trage nădejde, decât a fi fericit în dragoste, chiar și
atunci când aceste sentimente sunt foarte intense. ”Mânia”, luată în sens pur
rațional sau etic, nu epuizează acel element profund înfiorător care închide în sine taina divinității. Tot astfel,
”bunăvoința” nu epuizează nici ea elementul profund minunat ca rezită în taina aducătoare de fericire a divinității.
El ar pute fi desemnat prin numele de ”har”, însă numai în sensul deplin al
cuvântului, acela care îl are în limbajul misticilor, unde el înseamnă
”bunăvoință”, dar, totodată, și ”ceva mai mult”.
Ceea ce se propovăduiește în Iov 38 nu este renunțarea și imposibilitatea
de a-l justifica pe Dumnezeu, ci tocmai necesitatea de a se oferi o justificare
temeinică a lui Dumnezeu, una care să fie mai bună decât cea dată de prietenii
lui Iov și una care să fie în stare să-l convingă pe Iov însuși, și, de fapt,
nu numai să-l convingă, ci să și aducă pacea în sufletul său chinuit de
îndoieli. Căci trăirile ciudate pe care revelarea lui Elohim i le provoacă
imediat lui Iov reprezintă deja ele însele o domolire a zbuciumului său
sufletesc și, totodată, o împăcare.
În cuvântarea lui Elohim își face loc cam tot ce-ar fi de așteptat într-o
asemenea situație: invocarea și referirea la puterea suverană a lui Elohim, la
măreția și grandoarea lui, precum și la înțelepciunea lui supremă. Aceasta din
urmă ar oferi de îndată o soluție plauzibilă, rațională a întregii probleme
dacă s-ar desăvârși printr-o propoziție de felul: ”Căile Mele sunt mai înalte
decât căile voastre. Faptele și purtarea Mea au un scop pe care nu-l
înțelegeți” – un scop care ar putea fi, de pildă, punerea la încercare și
purificarea credinciosului sau binele general căruia individul trebuie să i se
subordoneze cu suferințele sale cu tot.
Întregul pasaj țintește spre mirum. Justificarea lui Dumnezeu, ca și
liniștea și împăcarea sufletului lui Iov, rezidă în aceasta. Acest mirum apare
deopotrivă ca un fascinans și ca un augustum. Căci așa cum se menționa mai sus,
mysterium-ul singur și în stare pură ar ”incomprehensibilitatea” absolută. Un
asemenea mysterium ar fi putut cel mult să-i închidă gura, dar nu și să-l
convingă lăuntric pe Iov. Poate fi sesizată aici o valoare pozitivă inefabilă,
o valoarea atât subiectivă cât și obiectivă a incomprehensibilului. Mirum este atât un admirandum și un adorandum
cât și un fascinans. Această valoare
se află pe un alt plan, mai înalt, și nu paote fi coborâtă la nivelul
gândurilor omenești, al căutărilor legate de un scop sau de un sens
inteligibil. Ea rămâne învăluită în misterul ei. Dar atunci când ea devine
perceptibilă, Elohim este justificat, iar sufletul lui Iov liniștit.
Ideea ”alegerii”. Adică aceea de a fi ales și predestinat mântuirii, este un dat nemijlocit și o
expresie pură a experienței religioase a harului. Întorcându-și privirea asupra
lui însuși, cel dăruit cu har simte și recunoaște, într-o măsură din ce în ce
mai mare, că nu a devenit astfel prin propriile sale acțiuni și strădanii și
că, dimpotrivă, harul i s-a dat, l-a atins, l-a purtat și l-a călăuzit fără
voia și știința sa. Fără a-și pierde elementul lor de libertate, deciziile și
consimțirile sale cele mai personale și mai libere devin pentru el ceva ce mai
degrabă i s-a dat decât ceva ce a înfăptuit el însuși. Înaintea oricărei
fapte proprii, el vede lucrând iubirea mântuitoare care îl caută și îl alege
și, totodată, el recunoaște, deasupra sa, o hotărâre eternă a harului, o
hotărâre care nu-i altceva decât pre-destinare. Această predestinare este pur
și simplu o predestinare la mântuire.
Predestinarea, ca expresie a puterii absolute și supreme a numenului, nu
are încă nimic de-a face cu ”neliberul arbitru”. Dimpotrivă, ea stă adesea față
în față cu ”liberul arbitru” al creaturii și abia stfel dobândește relief. ”Fă
ce vrei și cum poți; fă-ți plauri, alege liber; însă toate câte se vor întâmpla
se vor întâmpla așa cum trebuie și așa cum s-a hotărât” – aceasta este expresia
de căpătâi, cea mai autentică, a predestinării. Omul, cu liberul său arbitru și
cu libera sa făptuire cu tot, se reduce la nimic în fața puterii eterne.
”Dumnezeu este spirit.” (Ioan, 4,24) Datorită acestor cuvinte Hegel
considera creștinismul drept religia cea mai elevată, întrucât cu adevărat
”spirituală”, drept religia în care Dumnezeu este recunoascut și propovăduit ca
”spirit”, deci ca rațiune absolută însuși. Dar atunci când Ioan vorbește despre
”spirit”, despre pneuma, el nu se
gândește la ”rațiunea absolută”, ci la ceea ce se opune radical oricărei
”lumi”, oricărei ”cărni”, el se gândește la esența cerească absolută și la
esența miracolului absolut, se gândește la ceea ce este cu totul enigmatic și
misterios, la ceea ce este mai presus de orice inteligență și de orice rațiune
a omului ”natural”. El se gândește la spiritul care ”suflă unde voiește și tu
auzi glasul lui, dar nu știi de unde vine, nici încotro se duce”, și care, din
această cauză, nu este legat nici de muntele Garizim, nici de Sion și nu poate
fi adorat decât de cei ce sunt ei înșiși ”în spirit și în adevăr”. Tocmai
această afirmație, foarte rațională în aparență, arată cu cea mai mare tărie
elementul irațional din edeea biblică de Dumnezeu.
Credința este, de departe, ”lucrul cel mai activ, mai puternic, mai
creator” din noi, ea este afectul cel mai intens, cel mai de-aproape înrudit cu
enthousiazesthai. Într-adevăr de la
apostolul Pavel încoace ea a preluat toate funcțiunile pe care enthousiastai i le-a conferit pneumei. Ea este cea care ”ne tranformă
și ne face să renaștem lăuntric”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu