duminică, 14 noiembrie 2021

Specia rebelă

 

Oamenii spun adesea că istoria se repetă, dar istoria, cel mult, rimează, așa cum spunea Mark Twain. Încearcă lucruri similare în momente diferite, dar detaliile nu sunt niciodată aceleași. Totul evoluează. Suntem ființe sociabile. Lucrăm fără întrerupere pentru a-i surprinde pe ceilalți. Oamenii caută să-i uimească pe ceilalți, să le trezească admirația, surpriza, uimirea. Așa creăm legături unii cu alții, și asta e ceea ce căutăm unii la alții.

De obicei ne imaginăm că invenția apare dintr-o străfulgerare, într-un moment Evrika ce-l conduce pe inventator la o revelație uimitoare. În realitate, salturile mari în tehnologie au rareori un punct precis de origine. La început forțele care precedă invenția de-abia încep să se alinieze, adesea imperceptibil, așa cum converge un grup de oameni sau de idei, până când, în decurs de luni sau ani (sau decenii), câștigă în limpezime sau elan, precum și ajutor din partea altor idei și altor actori.

Creativitatea nu răsare din neant. Învățăm din experiența noastră și din materia primă din jurul nostru pentru a remodela lumea.

În 1907, într-un mic atelier din Paris, un tânăr pictor pe nume Pablo Picasso își aranjează șevaletul. Are de gând să lucreze la un proiect provocator: portretul prostituatelor dintr-un bordel. Picasso începe să schițeze cu cărbunele capete, corpuri, fructe. Încearcă diferite ipostaze și aranjamente, eliminându-le pe cele mai multe. După sute de schițe își așterne lucrarea pe pânză. La un moment dat își invită prietenii să vadă ce a pictat până atunci; reacția lor îl dezamăgește atât de mult încât pune pictura deoparte. După câteva luni se întoarce la ea, lucrând în secret.

Picasso vede portretul prostituatelor ca pe o ”exorcizare” a felului în care picta înainte: cu cât lucrează mai mult la el, cu atât se îndepărtează mai mult de lucrările  sale anterioare. Când invită din nou diverse persoane să-i vadă pictura, reacția acestora este și mai ostilă. Prietenii pictorului îl evită, temându-se că și-a pierdut mințile. Descurajat, Picasso rulează pânza și o pune în dulap.

Așteaptă nouă ani înainte de a o prezenta în public. În toiul Primului Război Mondial, pictura este în sfârșit expusă. Curatorul – îngrijorat că publicul s-ar putea simți ofensat – schimbă titlul picturii din Le Bordel d’Avignon într-unul mai benign, Les Demoiselles d’Avignon. Pictura are o receptare amestecată; un critic remarcă faptul că ”cubiștii nu așteaptă să se termine războiul pentru a reîncepe ostilitățile împotriva bunului-simț...” Istoricul de artă John Richardson scrie mai târziu că Domnișoarele a fost cea mai originală din ultimii șapte sute de ani.

Ce anume a făcut ca pictura lui Picasso să fie atât de originală? A schimbat țelul la care aspiraseră pictorii europeni de sute de ani: pretenția de a reprezenta cu adevărat viața. În mâinile lui Picasso, membrele sunt răsucite, două dintre femei au fețe ca niște măști și cele cinci figuri par să fi fost pictate în cinci stiluri diferite. Aici, oamenii nu mai arată pe de-a-ntregul a oameni. Pictura lui Picasso a demolat simultan noțiunile occidentale de frumusețe, bună-cuviință și veridicitate. Domnișoarele au ajuns să reprezinte cea mai aprigă lovitură primită vreodată de tradiția artistică.

Chiar și pentru o lucrare de asemenea originalitate se poate reconstitui o genealogie. Cu o generația înainte de Picasso, artiștii progresiști începuseră să se îndepărteze de hiperrealismul curentului francez al secolului XIX-lea. În special Paul Cezanne, care a murit cu un an înainte de a fi pictate Domnișoarele, spărsese planul vizual în forme geometrice și pete de culoare. Pictura sa Mont Sainte-Victoire seamănă cu un mozaic. Picasso spunea mai târziu că Cezanne a fost ”singurul lui maestru”.

Alte trăsături ale Domnișoarelor au fost inspirate de o pictură aflată în proprietatea unuia dintre prietenii lui Picasso: piesa de altar Viziunea apocaliptică a lui El Greco, din secolul XVII-lea.

Picture lui Picasso a inclus și alte influențe exotice. Cu câteva decenii mai devreme, Paul Gaguin încălcase convențiile, abandonându-și nevasta și copiii și plecând în Tahiti. Trăind în Edenul său privat, Gaguin a încorporat arta indigenă în picturile și sculpturile sale de lemn. Picasso a obsevat acest lucru. Richardson scria: ”Sculptura iberică a fost în mare parte descoperirea lui Picasso. Nici un alt pictor nu a revendicat-o.”

În timp ce Picasso lucra la Domișoarele, la muzeul din apropiere a avut loc o expoziție de măști africane. Fără îndoială, există  o asemănare de netăgăduit între măștile africane și una dintre trăsăturile cele mai radicale ale picturii: fețele ca niște măști a două dintre prostituatele sale.

Picasso a exploatat material brută din jur și, făcând aceasta, a fost capabil să ducă cultura din care provenea undeva unde nu ajunsese niciodată înainte. Dezvăluirea influențelor lui Picasso nu îi diminuează în niciun fel originalitatea. Toți ceilalți au avut acces la aceleași surse ca și el. Însă numai el a strâns aceste influențe la un loc pentru a crea Domișoarele.

S-ar putea  crede că mințile creative folosesc o multitudine amețitoare de metode pentru a înnoi lumea din jurul nostru. Autorii propun un cadru care să împartă peisajul operațiunilor cognitive în trei strategii de bază: deformarea, fragmentarea și mixarea. Aplicând acest software cognitiv la tot ce ne înconjoară, producem valuri de lumi noi.

Deformarea este reconstruirea unui prototip existent, care deschide un izvor de posibilități prin alterarea dimensiunii, formei materialului, vitezei, cronologiei și așa mai departe.

Fragmentarea ne permite să luăm ceva solid sau continuu și să-l dezmembrăm în piese pe care le putem manevra. Creierul împarte lumea în unități care pot fi apoi reconstituite și remodelate.

Prin facilitarea încrucișării unor linii de gândire diferite în moduri noi, mixarea este un puternic motor al inovației.

Omenirea se reînnoiește permanent prin fragmentarea a ceea ce este considerat bun: telefoanele cu disc s-au transformat în telefoane cu butoane, care s-au transformat în telefoane celulare asemănătoare unor cărămizi, apoi telefoane mobile cu clapă și apoi în telefoane inteligente.

Generarea de opțiuni reprezintă piatra de temelie a procesului creativ. Picasso a fact cincisprezece variante ale picturii lui Delacroix Femeile din Alger, douăzeci și șapte de variante ale picturii lui Manet Le Dejeuner sur l’herbe și cincizeci și opt de variante ale picturii lui Valezquez Las meninas.

Un trilion de specii diferite locuiesc pe planetă. Iar marele success al Mamei Natură se reduce la un principiu: înmulțește opțiunile. Nu se poate ști niciodată dinainte ce anume va funcționa într-un ecosistem nou (gheare? aripi? detector de căldură? platoșe osoase?), așa încât testează o imensitate de mutații ca să vadă care dintre ele corespund cerințelor. Numărul de specii care există astăzi reprezintă mai puțin de 1% din totalul celor care și-au încercat norocul. Și, după unele predicții, până la 50% dintre animalele și plantele existente astăzi vor dispărea până în anul 2100. De la pasărea Dodo la plesiosauri și mamuți, multe idei bune pur și simplu nu au răzbit.

La fel se petrec lucrurile în lumea artelor, științei, și companiilor. Cele mai multe idei nu-și vor găsi punctul de sprijin în terariul social al momentului, făcând ca diversificarea continua să fie singura strategie de succes.

Creierile ating maximum de creativitate atunci când schimbă siguranța pe surpriză și rutina pe necunoscut. Dar acele salturi mintale vin cu un cost: sunt riscante. Nu poți încerca ceva fără precedent fiind totodată sigur pe rezultate.

Rezultatul creativ implică, de obicei, multe încercări eșuate. Drept urmare, în istoria umanității ideile noi au prins rădăcini în mediile în care greșelile erau tolerate.

Să analizăm misiunea grea a lui Thomas Edison. Una dintre problemele care au zădărnicit eforturile timpurii de a inventa becul cu lumină incandescentă a fost legată de filament, care fie se ardea prea repede, fie ardea prea inegal. ”Răscolind prin magazia naturii”, a încercat diferite plante, pasta de lemn, celuloza, pasta de fluor, fibra de hârtie și celuloza sintetică. A îcercat să înmoaie filamentele în kerosen și să le carbonizeze cu hidrocarburi gazoase. În cele din urmă s-a oprit la bambusul japonez ca alegere optimă. Edison spunea mai târziu: ”Nu exagerez când spun că am construit 3.000 de teorii diferite în legătură cu iluminatul electric, fiecare dintre ele rezonabilă și, aparent, potențial adevărată. Totuși, numai în două cazuri experimentele au demonstrate adevărul teoriei mele”.

Schimbările permanente au un avantaj surprinzător: ele sparg osificarea cognitivă. Prin analogie, un consilier marital îți va spune că relațiile au de suferit dacă partenerii se obișnuiesc unul cu altul și nu-și mai acordă atenție: rutina se înrădăcinează și este mai greu să te abați de la ea. Fie că apare la locul de muncă sau acasă, schimbarea poate fi perturbatoare. Dar e greu să-ți păstrezi o gândire proaspătă fără ea.

O cultură a schimbării poate fi cultivată prin schimbarea birourilor, reconfigurarea încăperilor, modificarea regulamentelor cu privire la pauze sau inversarea echipelor. Dar nu bateți totul în cuie, pentru că modelul care funcționează astăzi s-ar putea să nu mai fie bun peste cinci ani. Scopul unei corporații creative este să scape de suprimarea prin repetiție, să înmulțească opțiunile și să renunțe la ceea ce merge bine cu mult înainte ca acel lucru să înceapă să se uzeze. Inovația este activată de spargerea rutinei.

Într-o lume în care este dificil să prevezi viitorul, multe idei se zbat să rămână la suprafață. Chiar și cele perfect funcționale pot să se demodeze rapid. Există forță în diversificare și receptivitate. Astfel, strategia companiilor creative este să multiplice ideile, să le elimine pe cele mai multe dintre ele și să nu se teamă niciodată de schimbare.

Pentru a produce o societate viguroasă de adulți creativi, este crucial să inspiri asumarea riscurilor de către elevi care să nu se teamă de răspunsurile greșite. În loc să-i punem pe copiii noștri  să-și investească tot capitalul intelectual în valorile cele mai sigure ale vieții, un portofoliu mental de succes ar trebui să conțină investiții mai speculative.

Creativitatea nu este un sport cu spectator. Expunerea și performanța sunt valoroase, dar nu este suficient să asculți Beethoven și să joci Shakespeare. Elevii trebuie să pătrundă pe terenul de joc și să facă ei înșiși deformări, fragmentări și mixări.

 Prea adesea educația se concentrează pe o privire retrospectivă asupra cunoașterii primare și rezultatelor stabilite. Ar trebui să privească și înainte, spre lumea pe care copiii noștri o vor proiecta, construi și locui. Așa cum scrie psihologul Stephen Nochmanovitch: ”Educația trebuie să folosească strânsa legătură dintre joc și exploarare; trebuie să existe libertatea de a exploara și a se exprima. Trebuie să existe o validare a spiritului explorator care, prin definiție, ne scoate din ceea ce s-a mai încercat și testat din omogenitate.”

Oamenii acționează adesea în cadrul aceleiași constrângeri a lumii închise. Avem tendința de a presupune că, indiferent de ceea ce știm, în esență aici iau sfârșit lucrurile. Viitorul este imaginat ca fiind foarte asemănător prezentului, chiar dacă limitările acestei abordări sunt evidente când aruncăm o privire spre trecut.

Terenul de mâine este pregătit de astăzi. Următoarele mari idei vor veni din deformarea, fragmentarea și mixarea a ceea ce ne înconjoară acum.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Sufletul după moarte de Serafim Rose